» آرشیو اخبار » اکثر پروتکل‌های دیفای واقعاً غیرمتمرکز نیستند
دیفای

اکثر پروتکل‌های دیفای واقعاً غیرمتمرکز نیستند

12 خرداد 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، به گفته اوا کایلی (Eva Kaili)، به منظور قانون‌گذاری صحیح بخش دیفای، ابتدا باید مشخص شود که آیا این پروتکل‌ها واقعاً غیرمتمرکز هستند یا خیر.

 

به گفته اوا کایلی، نایب رئیس پارلمان اروپا، اکثر پروتکل‌های سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) واقعاً غیرمتمرکز نیستند، به این معنی که برای درک عملکرد داخلی این فناوری نوظهور به مقررات مناسبی نیاز داریم.

تبلیغات جام جهانی قطر

کوین تلگراف در یک مصاحبه اختصاصی با اوا کایلی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، از وی خواست تا تعریف خود را از دیفای بیان کند. طبق تعریف رسمی، دیفای «کاملاً غیرمتمرکز است»، به این معنی که «هیچ‌کس نمی‌تواند یک بلاک چین را کنترل یا […] دستکاری کند».

دستیابی به غیرمتمرکز بودن کار آسانی نیست. کایلی با اشاره به پروتکل‌های کنونی دیفای گفت: «بیشتر آنها […] ادعا می‌کنند که غیرمتمرکز هستند، اما این‌طور نیست. او همچنین نیاز به تعریف بازیگران اکوسیستم به عنوان بخشی از یک چارچوب مقرراتی گسترده تر را توضیح داد:

ما باید تدابیری اتخاذ کنیم تا بفهمیم چه کسی توسعه‌دهنده است، چه کسی کنترل برنامه را در دست دارد، چه کلیدهایی وجود دارد و آیا کسی می‌تواند کد برنامه را تغییر دهد یا نه. ما باید مطمئن شویم که نحوه کار آنها را به خوبی درک می‌کنیم. این کار آسانی نیست. این‌ها چالش‌های نوینی است که باید مزایای آن را دریابیم و مقررات هوشمندانه‌ای بری آنها در نظر بگیریم.»

کایلی که از سال 2014 عضو پارلمان اروپا بوده است، مدتی است که به حامی سرسخت بیتکوین (BTC) و فناوری بلاکچین تبدیل شده است. این شهروند یونانی در مصاحبه قبلی با مجله کوین تلگراف، اظهار نمود که فناوری بلاکچین به‌واسطه اعتمادزایی و ثبات خود، ابزارهایی را برای تقویت و بهبود سیستم‌های فعلی فراهم می‌کند.

نگرانی در مورد ساختارهای حاکمیتی دیفای چیز جدیدی نیست، بسیاری از حامیان سرسخت بیتکوین استدلال می‌کنند که این صنعت فاقد یک جایگزین پولی واقعی برای BTC است. همان‌طور که آقای سامسون مُو (Samson Mow) مدیر عامل سابق شرکت بلاک استریم (Blockstream) بیان کرد، اکثر پروژه‌های دیفای توسط سازمان‌هایی اداره می‌شوند که می‌توانند پروتکل‌های خود را به دلخواه تغییر دهند.

گرچه کایلی نگرانی‌هایی را در خصوص اینکه آیا پروتکل‌های دیفای واقعاً می‌توانند غیرمتمرکز باشند یا خیر، ابراز کرد، اما به نظر می‌رسد رگلاتورهای اروپایی درک خود را از این صنعت نوپا افزایش داده‌اند. یک گزارش توسط کمیسیون اروپا در ماه آوریل، دیفای را به عنوان «شکلی نوظهور از واسطه‌گری مالی خودمختار» تعریف کرد که خارج از صنعت مالی سنتی است. این گزارش همچنین نیاز به بازنگری در رویکرد مقرراتی اروپا نسبت به این حوزه سخن به میان آورد.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×