» آرشیو اخبار » 5 نکته درباره بیت کوین و افزایش بی‌سابقه نرخ بهره فدرال رزرو
نرخ بهره فدرال رزرو

5 نکته درباره بیت کوین و افزایش بی‌سابقه نرخ بهره فدرال رزرو

29 شهریور 1401 11

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت کوین (BTC) پس از یک هفته کاهش ارزش که از ماه جولای تاکنون بی‌سابقه بوده است، قرار است یک هفته دیگر نیز با اعلامیه‌های کلان اقتصادی مواجه شود که دلیلش افزایش نرخ بهره فدرال رزرو  است.

پس از انتشار آخرین اطلاعات تورمی ایالات متحده، ارزش جفت ارز بیت کوین دلار آمریکا (BTC/USD) نیز مانند آلت کوین‌ ها و سایر دارایی‌های پرخطر، همچنان با کاهش مواجه بوده و نتوانسته است هیچ تلاشی در جهت بازیابی خود انجام دهد.

بیت کوین در حال حاضر به عنوان بزرگترین رمزارز جهان هنوز نتوانسته کانال قیمتی 20 هزار دلاری را به یک سطح حمایتی قانع‌کننده برای خود تبدیل کند و با شروع سومین هفته از ماه سپتامبر و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، به احتمال زیاد این سطح حمایتی شکسته شده و به یک مقاومت برای آن تبدیل شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

این شرایط حتی خوشبین‌‎ترین افراد را نیز نگران کرده است، چرا که قرار است نرخ بهره فدرال رزرو در روزهای آینده افزایش یابد؛ اتفاقی که بازار را بسیار از فراتر از عوامل احساسی، تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نرخ بهره فدرال رزرو

علاوه بر این، پیامدهای مرج اتریوم (ETH) نیز همچنان بر ربیت کوین تاثیر می‌گذارد، این در حالی است که مشکل صرافی منحل شده Mt. Gox در بازپرداخت بدهی‌های خود به طلبکارانش، بیش از پیش آینده بیت کوین را با ابهام روبرو کرده است.

در همین راستا ما به 5 عامل بالقوه محرک بازار نگاهی انداختیم؛ این عوامل به شما کمک می‌کنند تا هفته آینده با دقت بیشتری قیمت بیت کوین را زیر نظر داشته باشید. بیایید با هم نگاهی به این عوامل بیاندازیم.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو همچون پتکی در کانون توجه قرار دارد

اصلی‌ترین رویداد هفته پیش‌رو افزایش نرخ بهره فدرال رزرو است.

پس از انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه آگوست و فراتر از حد انتظار بودن آن، فدرال رزرو برای پاسخگویی تحت فشار قرار گرفته است. به این ترتیب و براساس ابزار انتظارات نرخ بهره‌ای CME تا 19 سپتامبر، بازار در حال حاضر براساس حداقل 75 صدم درصد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو قیمت‌گذاری شده است و احتمال افزایش 100 صدم درصدی، تغییر زیادی در آن به وجود نمی‌آورد.

افزایش 100 صدم درصدی نرخ بهره فدرال رزرو از اوایل دهه 1980 تاکنون بی‌سابقه است.

نرخ بهره فدرال رزرو
نمودار احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو تا 19 سپتامبر 2022

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) قرار است 20 تا 21 سپتامبر تشکیل جلسه دهد و بیانیه‌ایی را منتشر کند که ضمن اعلام افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، حاکی از حمایت آن از رقم اعلامی فدرال رزرو در این زمینه است.

مایک مک‌گلون (Mike McGlone) استراتژیست ارشد کالا در بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence) در مصاحبه‌ایی که این آخر هفته با کیتکو (Kitco) انجام داده در این باره گفت: «فدرال رزرو قصد ندارد به این زودی‌های تعدیلی در سیاست‌های خود به وجود آورد. این ناشی از طبیعت کلاسیک بشر است، زیرا ما اکنون می‌دانیم که اشتباهات آنها در این زمینه تا چه حد برای بازار زیان‌آور خواهد بود».

او گفت که رشد دارایی‌های پرخطر از زمان سقوط ارزش خود در مارس 2020 «تنها به یک طرف حرکت کرده است»، از این رو «بسیار واضح است» که شرایط، تغییر چشمگیری خواهد کرد.

مک گلون در ادامه گفت: «تکرار یک تئوری دیرینه در مورد آینده رمزارزها نشان می‌دهد که کریپتو در برگشت بازار، مجدداً شکل خواهد گرفت و بیت کوین در نهایت رو به جلو حرکت خواهد کرد. از طرف دیگر، عملکرد طلا نیز بهبود خواهد یافت؛ اما هر دو برای رسیدن به این وضعیت، باید دوران سختی را پشت سر بگذارند».

او در انتها اظهارت خود را خلاصه کرد و گفت: «متاسفانه انقباض دارایی‌های پرخطر، تنها راه متوقف کردن کوبیدن این پتک توسط فدرال رزرو است».

نرخ بهره فدرال رزرو

یک حرکت 100 صدم درصدی در این هفته این روند را تسریع خواهد کرد، این امر باعث حرکت سریع بانک‌های مرکزی جهان در این زمینه خواهد شد، زیرا آنها در ابتدا در افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به منظور مقابله با تورم، بسیار کند عمل می‌کردند.

در عین حال حساب محبوب تحلیلی توییتری گیم آف تریدز (Games of Trades) اعلام کرد که زمان بحرانی برای S&P 500  قبل از شروع معاملات وال استریت فرا خواهد رسید.

SP500 به متزلزلترین سطح خود رسیده است

یا در این نقطه همه چیز برای آن تمام می‌شود و یا اوج می‌گیرد.

کوین سنسون تحلیلگر و مفسر می‌گوید: «در چنین مواقعی که عدم قطعیت بر سراسر جهان حاکم است، بازار کریپتو بدون اذن بازار سهام، نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد».

 قیمت نقطه‌ای پس از بسته شدن بازار در آخر هفته نزولی شد

هفته گذشته شاهد افزایش تحریکات منفی بر علیه بیت کوین و شنیدن خبر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بودیم که در نهایت باعث کاهش قیمت آن در این هفته شدند.

داده‌های کوین تلگراف مارکتز پرو (Cointelegraph Markets Pro) و  تریدینگ ویو (TradingView) نشان می‌دهند که ارزش جفت ارز BTC/USD در یک کندل هفتگی بیش از 2000 دلار کاهش یافته است و در زیر 20 هزار دلار بسته شده است، که پایین‌ترین رقم از ماه جولای است.

نرخ بهره فدرال رزرو
نمودار کندل یک هفته‌ایی جفت ارز BTC/USD (شرکت بیتستمپ (Bitstamp))

قیمت بسته شدن در پایان هفته با رکود شدیدی مواجه شده است که طی آن قیمت برابری این جفت ارز به زیر 19000 دلار سقوط کرده است.

نرخ بهره فدرال رزرو
نمودار کندل یک ساعته جفت ارز BTC/USD (شرکت بیتستمپ (Bitstamp))

حال و هوای نزولی حاکم بر بیت کوین تا حدودی قابل درک است، زیرا مرج اتریوم اخیراً به یک رویداد خبری داغ تبدیل شده است و همراه شدن آن با محرک‌های کلان اقتصادی، منجر به فرار سرمایه‌ها از دارایی‌های پرخطر شده است. به عقیده تحلیلگران، به احتمال زیاد این روند نزولی تا زمان تصویب نرخ بهره فدرال رزرو ادامه خواهد یافت.

مسئول تجزیه و تحلیل منابع در شرکت متریال اندیکیتورز (Material Indicators) در بخشی از پست منتشر شده خود در 18 سپتامبر در توییتر، خطاب به دنبال‌‎کنندگانش گفت: «بیت کوین آخر هفته به آخر خط رسید، اما همیشه احتمال بروز نوسانات قبل از بسته شدن قیمت وجود دارد».

خبرهای اقتصادی کلان و اعلامیه‌های فدرال رزرو در هفته آینده، شرایط را بیش از پیش بدتر می‌کنند.

نمودار وضعیت بازی را در دفتر سفارشات بایننس (Binance) نشان می‌دهد که نشان از محدوده پایدار پرایس اکشنی 19800 دارد.

متریال اندیکیتورز روز قبل بر این اساس استدلال کرده بود که نمی‌توان به تصورات حاکی از عدم افت بیشتر قیمت دلخوش کرد. زیرا ارقام اعلامی در دفتر سفارشات هنوز آنقدر قوی نیستند که بتوانند از سطح فعلی قیمت بیت کوین حمایت کنند.

اگر قیمت بیت کوین واقعاً نزدیک به کف باشد، آیا انتظار دارید یک شکاف بزرگ نقدینگی بین 18 هزار تا 18 هزار و پانصد دلار به وجود بیاید، آیا انتظار ندارید که پیشنهادات قیمتی حداقل قیمت را تا پایین‌ترین سطح قیمتی ماه ژوئن یعنی 17 هزار و پانصد دلار پایین بیاورند؟

در عین حال معامله‌گر محبوب چیدز (Cheds) با در نظر گرفتن زمان تاثیر منفی عوامل کلان اقتصادی و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر قیمت بیت کوین، شرط بسته که قیمت بیت کوین در سه ماهه چهارم امسال به مسیر درست خود بازخواهد گشت.

او در توییت دیگری در واکنش به قیمت بسته شدن جفت ارز بیت کوین دلار آمریکا در پایان هفته گفت: «این جفت ارز در حال فشار دادن پایین‌ترین محدوده کف خود و عبور از آن هستند».

در زمان نوشتن این مطلب موقعیت‌های فروش در بایننس و اف‌تی‌ایکس (FTX) در حال انباشته شدن هستند، این نشان‌دهنده تلاش هماهنگ معامله‌گران برای پایین آوردن بازار است. کاربر نینجا (Ninja) بر این باور است که در نهایت تلاش‌های آنها تا قبل از زمان باز شدن وال استریت، نتیجه خواهد داد.

کویل دلار آمریکا به زیر پیک چند دهه اخیر رسیده است

نرخ بهره فدرال رزرو

در عین حالی که همه نگاه‌ها به پتانسیل بالای عوامل کلان اقتصادی و تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو چشم دوخته‌اند، باید توجهات به سمت دلار آمریکا نیز جلب شود، چرا که پس از اعلام شاخص CPI، برگشت‌هایی در آن دیده می‌شود.

در حال حاضر شاخص دلار آمریکا (DXY) که به طور کلاسیک همیشه مخالف رمزارز حرکت می‌کند، در حال حاضر زیر 110 قرار دارد و چندین روز است در این موقعیت تثبیت شده است.

این شاخص در اوایل این ماه به 110.78 رسید که بالاترین رقم از سال 2002 است و این نشان می‌دهد که در این مدت در مقابل تغییرات قابل توجه، مقاومت کرده است.

هایلند (Hyland) هفته گذشته در تحلیل آینده نزدیک هشدار داد که وارد آمدن «یک ضربه جدید» به DXY با «رویداد تسلیم شدن» دارایی‌های پرخطر همراه خواهد شد.

ما به سمت یک رویداد تسلیمی پیش می‌رویم.

·        طلا

·        بیت کوین

·        سهام

در ضمن ما در حال حرکت به سمت انفجار ارزش دلار هستیم.

چه زمانی این اتفاق‌ها رخ خواهند داد؟ هیچ سرنخی وجود ندارد، تنها چیزی که مشخص است این است که DXY در صدر قرار دارد.

زیرا در حال حاضر در بالاترین موقعیت سالانه خود قرار دارد.

نگاهی به همبستگی بین شاخص DXY و جفت ارز BTC/USD تاثیر حرکت‌های شارپی رو به بالای اولی را بر دومی تائید می‌کند.

نرخ بهره فدرال رزرو

اتریوم پس از مرج و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، با افت شدید مواجه می‌شود

اتریوم یک هفته پس از مرج پر سر و صدا، با کاهش شدید ارزش مواجه شد. در حال حاضر خبر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو هم بر این شرایط تاثیر می گذارد. ارزش جفت ارز اتریوم دلار آمریکا (ETH/USD) هفته گذشته 25% کاهش یافت، اتفاقی که باعث انحراف بازار به نفع بیت کوین شد. در حال حاضر این جفت ارز زیر یک هزار و 300 دلار معامله می‌شود که پایین‌ترین سطح از 16 جولای است.

نرخ بهره فدرال رزرو
نمودار شمعی یک ساعته ETH/USD (بایننس)

سونسون براساس قیمت هفتگی بسته شدن این جفت ارز هشدار داد: «اتریوم نتوانسته سطح حمایتی حیاتی خود را حفظ کند».

در عین حال متیو هالند تحلیلگر، هدف 1000 دلاری را برای جفت ارز ETH/USD تعیین کرده است، به عقیده او کانال 1250 دلاری باید تا مدتی به عنوان سطح حمایتی حفظ شود.

همان طور که اشاره کردیم سطح 1355 دلار، سطح مناسبی برای خروج از اتریوم است.

آیا گاوهای بازار قادر خواهند بود آن را بازگردانند؟

اگر کندل قیمتی 4 ساعته بالای 1355 دلار بسته شود، شرایط برای گاوهای بازار مساعد خواهد شد. در غیر این صورت 1285 دلار، هدف قیمتی بعدی خواهد بود.

در طول هفته گذشته بیت کوین در مقابل اتریوم قرار گرفت. در حالی که اتریوم در طول هفته گذشته 19% از ارزش خود را از دست داد، سهم بیت کوین از کل بازار رمزارزها از 14 سپتامبر 1.2% افزایش یافته است.

این وضعیت برای معامله‌گر معروف CryptoGodJohn به معنی فراهم آمدن فرصت «ورود نسلی» به این جفت ارز است.

اما سامسون موو (Samson Mow) مدیر عامل استارتاپ JAN3 (که ارز بیت کوین را مورد پذیرش قرار داده است) کمتر به این وضعیت خوش‌بین است، به عقیده او قیمت جفت ارز اتریوم / دلار آمریکا (ETH/USD) در حال حاضر بالاتر از میانگین متحرک 200 هفته‌ایی آن قرار دارد، در حالی که این اصل در مورد بیت کوین صدق نمی‌کند و این خبر خوبی برای بازار بیت کوین نیست.

در حال حاضر بیت کوین 16% زیر میانگین متحرک 200 هفته‌ایی (200 WMA) معامله می‌شود، در حالی که اتریوم 7% بالاتر از آن در حال معامله است.

ارزش اتریوم در طول روز 6% کاهش یافته است، در حالی که ارزش بیت کوین تنها 2% پایین آمده است.  براساس انتظارات ناشی از مرج اتریوم، پیش‌بینی می‌شود اتریوم پایین‌تر از این سطح معامله شود. افت 16% ارزش اتریوم باعث می‌شود به زیر میانگین متحرک 200 هفته‌ایی برسد.

خط میانگین متحرک 200 هفته‌ایی یک خط روند بسیار مهم در بازارهای نزولی رمزارز است و بازپس گیری آن پس از افت بازار و تبدیل آن به خط حمایتی، از لحاظ تاریخی نشان‌دهنده بازگشت قدرت به بازار است.

با وجود افزایش نرخ بهره فدرال رزرو عرضه خاموش بیت کوین همچنان رو به افزایش است

نرخ بهره فدرال رزرو

داده‌های روندی نشان می‌دهند حتی با وجود اینکه نوسانات اخیر قیمت‌ها و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باعث افزایش جزئی در تغییرات روندی بیت کوین شده اند، دارندگان این دارایی همچنان عزم خود را برای حفظ آن جزم کرده‌اند.

به همین دلیل است که بسیاری معتقدند افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند خبر خوبی برای بیت کوین و آلت کوین‌ها باشد و باعث تصادی شدن قیمت آنها شود.

براساس گزارش شرکت تحلیلی گلس‌نود (Glassnode) کسانی که کوین های خود را برای یک مدت طولانی حداقل 5 ساله نگهداری می‌کنند، چیزی جز سود نصیب‌شان نخواهد شد.

گلس‌نود براساس داده‌های جدید تائید کرد که درصد عرضه بیت کوین‌ هایی که آخرین بار در سپتامبر 2017 یا قبل از آن فعال بوده‌اند، براساس جدیدترین رکوردها به 24.8% رسیده است.

در عین حال مقدار عرضه فعالانه بیت کوین در فاصله زمانی بین 5 تا 7 سال پیش، با بالاترین سطح خود در دو سال قبل یعنی 1.012 میلیون بیت کوین تقریباً برابری می‌کند.

در عین حال کوین های «جوان‎‌تر» نیز در حال حرکت هستند و در بازه 6 تا 12 ماهه، شاهد بالاترین قیمت‌های 5 ماهه خود هستند.

با این وجود زمانی که صحبت از بیت کوین و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به میان می‌آید روند بلند مدت برای سرمایه‌گذاران کاملاً واضح است، در عین حال سهم بیت کوین عرضه شده به بازار توسط سرمایه‌گذاران بلند مدتی (LTHها) نیز کاملاً مشهود است.

گلس‌نود هفته گذشته توضیح داد که این معیار به بالاترین حد خود یعنی 13.62 میلیون بیت کوین رسیده است، این شرکت در این باره گفت: «عرضه LTH در حال حاضر شامل بیت کوین‌هایی است که به مدت 155 روز راکد مانده‌اند و از نظر آماری کمتر احتمال دارد در طول نوسانات بازار خرج شوند».

جریان بیت کوین پس از رویداد CPI باعث شده که صرافی‌ها با بیشترین آمار روزانه خود در چند ماه اخیر مواجه شوند.

مترجم: خاطره باقری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×