» آرشیو اخبار » افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت
فدرال رزرو اعلام کرد: نرخهای بهره بالا باقی خواهد ماند!

افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت

21 مهر 1401 3

بر اساس صورتجلسه ای که بانک مرکزی ایالات متحده منتشر کرد، مقامات فدرال رزرو از سرعت تورم شگفت زده شده اند و در این جلسه اعلام کردند که تا زمانی که قیمت ها پایین بیایند، نرخ های بهره  همینطور بالا باقی خواهد ماند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بر اساس صورتجلسه ای که بانک مرکزی ایالات متحده منتشر کرد، مقامات فدرال رزرو از سرعت تورم شگفت زده شده اند و در این جلسه اعلام کردند که تا زمانی که قیمت ها پایین بیایند، نرخ های بهره  همینطور بالا باقی خواهد ماند.

در بحث‌ها و جلساتی که منجر به افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره شد، سیاست‌گذاران خاطرنشان کردند که تورم به‌ویژه بر آمریکایی‌های کم ‌درآمد تأثیربسیاری می‌گذارد.

آنها عنوان کردند که افزایش نرخ ها احتمالا ادامه خواهد داشت و نرخ های بالا تا زمانی که مشکل برطرف شود و یا نشانه هایی از حل شدن را نشان دهد، همینطور باقی خواهد بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

در خلاصه نشست آمده است: «شرکت کنندگان عنوان کردند که کمیته باید به سمت سیاست محدود کردن نرخ  حرکت کند تا جایی که بتوانند مشکل را حل کنند، سپس این نرخ را حفظ کند تا به ارتقای حداکثر اشتغال و ثبات قیمت عمل برسند.»

مقامات همچنین خاطرنشان کردند که با توجه به اینکه تورم تاکنون نشانه کمی از کاهش نشان داده است. آنها گفتند احتمالا مسیر نرخ بهره فدرال رزرو که برای دستیابی به اهداف مورد نظر همه است، افزایشی خواهد بود.

در روز چهارشنبه پس از انتشار صورتجلسه سهام اندکی افزایش یافت زیرا برخی از معامله گران این نظر را به عنوان سیگنالی در نظر گرفتند که فدرال رزرو می تواند در صورت بروز آشفتگی بیشتر در بازارهای مالی از موضع سختگیرانه خود عقب نشینی کند.

در این صورتجلسه آمده است: چند تن از شرکت‌کننده ها خاطرنشان کردند که، به‌ویژه در محیط اقتصادی و مالی بسیار نامطمئن جهانی کنونی، تنظیم سرعت سیاست افزایش نرخ های بهره با هدف کاهش خطر اثرات نامطلوب بر چشم‌انداز اقتصادی آمریکا بسیار مهم است.

این نشست پس از انتشار آمار جدید تورم انجام شد که نشان می‌دهد فشارهای تورمی همچنان بالا هستند، البته نه با سرعتی که در اوایل سال جاری پیش می رفت. بر اساس داده‌های ماه گذشته که بسیار بالاتر از هدف بانک مرکزی بود، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو برای هزینه‌های مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته 6.2 درصد افزایش یافته است.

گزارش آمار در روز چهارشنبه نشان داد که قیمت تولیدکننده در ماه سپتامبر 0.4 درصد افزایش یافت.

همه اذعان کردند که تورم به طور غیرقابل قبولی بالا وخیلی بیشتر از هدف  2 درصدی فدرال رزرو  باقی مانده است. شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که داده‌های اخیر تورم عموماً بالاتر از حد انتظار بوده است و اگر به همین ترتیب پیش برود، تورم کندتر از آنچه قبلاً پیش‌بینی می‌کردند کاهش می‌یابد.

اعضای کمیته بازار آزاد تعیین نرخ فدرال رزرو در این نشست خاطرنشان کردند که اقتصاد باید کند شود تا تورم کاهش یابد. آنها پیش‌بینی‌های خود را برای میزان رشد تولید ناخالص داخلی کاهش دادند و گفتند احتمالا با سرعت سالانه 0.2 درصد در سال 2022 و تنها 1.2 درصد در سال 2023 رشد کند، که بسیار پایین‌تر از روند آن در سال 2021 خواهد بود. در سال 2021 کشور بیشترین رشد را از سال 1984 به خود دیده است.

دورنمای بلندمدت تورم

آنها گفتند تورم ناشی از مشکلات زنجیره تامین است که تنها به کالاها محدود نمی شود، بلکه به کمبود نیروی کار نیز مربوط می شود.

با این حال، مقامات همچنین ابراز خوش بینی کردند که این سیاست به شل شدن بازار کار و کاهش قیمت ها کمک می کند. مقامات اخیرا گفته اند که انتظار دارند تا زمانی که تورم به 2 درصد نرسد، نرخ ها بالا بماند.

در این خلاصه آمده است: “شرکت کنندگان پیش بینی کردند که فشارهای تورمی به تدریج در سال های آینده کاهش خواهد یافت.”

جلسه با تصویب سومین افزایش متوالی 0.75 درصدی توسط FOMC به پایان رسید و نرخ های معیار را به محدوده 3 تا 3.25 درصد رساند. بازارها به طور گسترده انتظار دارند که افزایش مشابهی در نشست بعدی در اوایل نوامبر تصویب شود.

مقامات خاطرنشان کردند که به زودی زمانی می رسد که سرعت افزایش نرخ به حداقل کاهش می یابد، اگرچه آنها چارچوب زمانی برای وقوع این امر تعیین نکردند.

در این صورتجلسه آمده است که اعضای FOMC خاطرنشان کردند که “در برخی مواقع کاهش سرعت افزایش نرخهای بهره برای فعالیت های اقتصادی و تورم مناسب خواهد بود.”

آن‌ها گفتند که زمانی فرا می‌رسد که نرخ وجوه فدرال به «سطح محدودکننده کافی برسد»، پس از آن «احتمالاً حفظ آن سطح برای مدتی امکان پذیر است تا تورم در مسیر بازگشت به سطح 2 درصد یعنی سطح هدف فدرال رزرو برسد.

خلاصه پیش بینی های اقتصادی در این نشست به یک “نرخ پایانی” یا نقطه پایانی افزایش نرخ به حدود 4.6 درصد اشاره کرد. بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو تا اوایل سال 2023 نرخها را افزایش دهد و سپس نرخ بهره را در طول سال همانطور حفظ کند.

منبع: سی ان بی سی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×