» ارز دیجیتال » آیا باید انتظار افت بیت کوین را داشته باشیم؟
کاهش 20 درصدی بیت کوین

آیا باید انتظار افت بیت کوین را داشته باشیم؟

2 شهریور 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، افت بیت کوین و ارزش بازار ارز دیجیتال و کاهش تقاضا برای استیبل کوین تتر، نشان‌دهنده تمایل پایین سرمایه گذاران برای خرید در این بازار است.

پس از آن که الگوی گوه در تاریخ 17 اوت شکسته شد، ارزش کل بازار ارز دیجیتال به سرعت به 1 تریلیون دلار کاهش یافت و با افت بیت کوین آرزوی گاوهای بازار برای رسیدن به حمایت 1.2 تریلیون دلاری، که آخرین بار در تاریخ 10 ژوئن مشاهده شده بود، به رؤیا پیوست.

البته این شرایط ربزشی فقط مختص بازار ارز دیجیتال نبود. در تاریخ 22 اوت بهای نفت وست تگزاس (WTI) 3.6 درصد کاهش یافت که از سقف 122 دلاری آن در 8 ژوئن 28 درصد  پایینتر بود. همچنین نرخ بهره پنج ساله خزانه ایالات متحده، که در 1 اوت به رکورد 2.61 درصد رسیده بود، حالا با نرخ 3.16 درصد معامله می‌شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

تمام این نشانه‌ها معلوم می‌کند که سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بدهی‌ها، اعتماد سرمایه گذاران به بازارهای مالی  را سلب کرده است. اخیراً دیوید کاستین، تحلیلگر گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، اظهار داشت که پس از افزایش 17 درصدی S&P 500 از اواسط ژوئن، این شاخص شیب نزولی پیدا کرده است.

 

در همین حین، قرنطینه‌های پی در پی برای کنترل شیوع ویروس کرونا در چین و البته مشکلات مربوط به املاک باعث شد بانک مرکزی در 21 اوت نرخ بهره پنج سالهٔ را از 4.30 درصد به 4.45 درصد کاهش دهد.

جالب اینجاست که این تغییر یک هفته پس از این که بانک مرکزی چین در یک اقدام غافلگیرانه نرخ بهره را کاهش داد، ایجاد شد.

افت بیت کوین و ناامیدی سرمایه‌گذاران

افزایش تورم و کاهش ریسک پذیری بازار، باعث شده سرمایه گذاران به دنبال افزایش نرخ بهره باشند که این موضوع هم به خودی خود باعث کاهش تمایل سرمایه گذاران برای خرید سهام و رمزارزها شده است. در نتیجه این شک و تردیدها، معامله گران ترجیح می‌دهند به دلار آمریکا و نقدینگی روی بیاورند.

افت بیت کوین و آلت کوین با کاهش 20 درصدی

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال در 21 اوت  به 27/100 رسید که  پایین ترین میزان این شاخص  در 30 روز اخیر بوده است. در حالی که در تاریخ 16 اوت همین شاخص با عدد 44/100 بی طرفی سرمایه گذاران را نشان می‌داد و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاران از روند قیمت در کوتاه مدت  هراس دارند.

در پایین برندگان و بازندگان هفت روز اخیر را می‌بینید، یعنی در روزهایی که ارزش کل بازار ارز دیجیتال با 12.6 درصد کاهش به 1.04 تریلیون رسید.افت بیت کوین و ناامیدی سرمایه گذاران پس از این که طرفداران EOS با هاردفورک Mandel که برای سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود، مخالفت کردند، EOS هم 34.4% رشد کرد. انتظار می‌رود این تغییر به ارتباط این شرکت با شرکت Block.one به کلی پایان دهد.

توکن CEL نیز پس از گزارش ورشکستگی سلسیوس (Celsius) در 14 اوت، با کاهش 43.8 درصدی مواجه شد.

افت بیت کوین و رشد ناچیز تقاضای خرد در چین

پرمیوم تتر صرافی  OKX شاخص خوبی برای تقاضای معاملهٔ گران خرد بازار چین است. این شاخص اختلاف میان معاملات همتا به همتای تتر در چین و دلار آمریکا را سنجش می‌کند. گفتنی است، تقاضای بیش از حد برای خرید به افزایش این شاخص و عبور آن از 100 درصد منجر میشود و در زمان رکود بازار و کاهش تقاضا، این شاخص با یک افت 4 درصدی یا کمتر مواجه می‌شود.

در 21 اوت قیمت تتر در بازارهای همتا به همتای آسیایی به بالاترین میزان خود در دو ماه اخیر رسید و با افت 0.5 درصدی به فروش رفت. با این وجود، شاخص مذکور همچنان در محدوده متوسط رو به پایین قرار دارد که تقاضای پایین سرمایه گذاران خرد را نشان می‌دهد.

معامله گران باید بازارهای فیوچرز را هم بررسی کنند تا اثرات خارجی مختص تتر را به حداقل برسانند. قراردادهای دائمی فیوچرز یک کارمزد تعبیه شده‌ به نام فاندینگ ریت (Funding Rate) دارند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار تمدید می‌شود. صرافی‌ها با استفاده از این کارمزد از عدم تعادل در بازار جلوگیری می‌کنند.

نرخ مثبت فاندینگ ریت نشان می‌دهد که با وجود افت بیت کوین و ارز دیجیتال خریداران خواهان قدرت نفود بیشتری هستند. با این وجود، زمانی که خریدار به دنبال نفوذ بیشتر باشد، شرایط معکوس شده و نرخ فاندینگ ریت منفی خواهد شد. پس از این که نرخ فاندینگ ریتفاندینگ ریت بیت کوین و تتر کمابیش ثابت شد، قراردادهای دائمی هم ثبات بیشتری را نشان دادند.

هزینه‌های موجود نتیجهٔ توازن میان نفوذ خریدار و فروشنده است. در رابطه با آلت کوین‌های باقی مانده هم می‌توان گفت که حتی نرخ فاندینگ ریت منفی 0.40% در هفته با وجود افت بیت کوین هم نتوانست فروشندگان را مأیوس کند.

افت 20 درصدی رمز ارز و بیت کوین در راه است

افت بیت کوین و آلت کوین با کاهش 20 درصدی

 

در حالی که ارزش بازار ارز دیجیتال در حال محک زدن حمایت حیاتی 1 تریلیون دلاری خود است، شاخص‌های رو به‌ رکود بازار هم نگران‌کننده هستند. اگر بانک مرکزی فدرال رزرو همچنان برای مهار تورم رشد اقتصاد را محدود کند، احتمال ریزش بیشتر بیت کوین و افت ارزش بازار تا مرز 800 میلیارد دلار بالا خواهد بود.

مترجم: خاطره باقری

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×