» آرشیو اخبار » اختلاف کشورهای اروپایی بر سر تعیین سقف قیمت گاز روسیه

اختلاف کشورهای اروپایی بر سر تعیین سقف قیمت گاز روسیه

7 مهر 1401 5

کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا به کشورهای عضو اتحادیه هشدار داده است که در بحبوحه درخواست کشورها از بروکسل برای کاهش قیمت‌های بالای سوخت، محدودیت‌های گسترده در قیمت گاز ممکن است بیشتر باعث پیچیده شدن اوضاع شود و خطراتی برای امنیت انرژی ایجاد کند.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا به کشورهای عضو اتحادیه هشدار داده است که در بحبوحه درخواست کشورها از بروکسل برای کاهش قیمت‌های بالای سوخت، محدودیت‌های گسترده در قیمت گاز ممکن است بیشتر باعث پیچیده شدن اوضاع شود و خطراتی برای امنیت انرژی ایجاد کند.

پس از درخواست 15 کشور از 27 کشور عضو این اتحادیه برای پیشنهاد سقف قیمت گاز، روز چهارشنبه کمیسیون گزارشی را ارائه کرد که در آن جنبه های مختلف تعیین سقف قیمت گاز را تحلیل کرده است.
این گزارش می گوید که سقف قیمت عمده فروشی برای معاملات مبادله ای که تامین گاز طبیعی مایع را پوشش می دهد می تواند جریان سوخت بین کشورهای اتحادیه اروپا را مختل کند. بر اساس این گزارش به همین دلیل است که سیگنال‌های قیمت دیگر به هدایت جریان‌ها به مناطقی که تقاضا زیاد یا عرضه کم است، کمک نمی‌کند. تهیه کنندگان این گزارش همچنین معتقدند که چنین سقف قیمتی تنها در صورتی می‌تواند کارساز باشد که یک نهاد جدید برای تخصیص و ارسال سوخت کمیاب بین ایالت‌ها راه‌اندازی شود.

کمیسیون گفت که اتحادیه اروپا همچنین به “منابع مالی قابل توجهی” نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که کشورها می توانند به جذب گاز از بازارهای رقابتی جهانی ادامه دهند، جایی که سایر خریداران ممکن است مایل به پرداخت قیمت های بالاتر از سقف اتحادیه اروپا باشند. گرچه مشخص نکرد که چنین منابعی از کجا می تواند تامین شود. این بیانیه اضافه کرد که سقف گسترده قیمت گاز عمده‌فروشی می‌تواند «خطر ایجاد اختلال در عرضه» از سوی تامین‌کنندگان خارجی را نسبت به سقف تحویل‌های تنها با خط لوله ایجاد کند.
کمیسیون گزینه‌های دیگری را برای مقابله با بحران انرژی، از جمله محدودیت‌های جدی تر قیمت گاز، تحلیل کرد. در این سند آمده است که اتحادیه اروپا می تواند قیمت واردات گاز روسیه یا قیمت گاز مورد استفاده برای تولید برق را به عنوان راهی برای کاهش قیمت های بالای برق کاهش دهد.
کمیسیون به اتحادیه اروپا توصیه کرد که با تامین کنندگان «معتبر» برای کاهش قیمت ها مذاکره کند و گفت که خرید مشترک گاز نیز می تواند به کشورها کمک کند تا منابع اضافی را به طور عادلانه تقسیم کنند.
کشورهای اتحادیه اروپا در مورد اینکه آیا سقف گسترده قیمت گاز می تواند بحران عرضه و افزایش قیمت انرژی ناشی از کاهش عرضه روسیه به اروپا را کاهش دهد یا خیر، اختلاف نظر دارند.
فرانسه، ایتالیا، لهستان و 12 کشور دیگر روز سه شنبه از بروکسل خواستند تا سقف قیمت عمده فروشی گاز را برای کمک به مهار تورم فزاینده پیشنهاد کند. آلمان، هلند و دانمارک از جمله مخالفان هستند. بحث در مورد سقف احتمالی قیمت گاز در نشست جمعه وزرای انرژی اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت، وزرای انرژی اتحادیه اروپا نیز قرار است بسته ای از اقدامات پیشنهادی هفته گذشته بروکسل از جمله مالیات بر سود بادآورده شرکت های انرژی را تصویب کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

منبع: رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×