» آرشیو اخبار » اتحادیه اروپا و بریتانیا در رکود هستند، پوتین فکر می‌کند غرب حریص است
اروپا

اتحادیه اروپا و بریتانیا در رکود هستند، پوتین فکر می‌کند غرب حریص است

10 مهر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، امروزه اقتصاد جهانی همه را در معرض خطر قرار داده؛ تورم کیف پول مردم عادی را ویران می‌کند و قیمت انرژی همچنان در سرتاسر جهان افزایش می‌یابد. به گفته کردیت سوئیس (Credit Suisse)، «اتفاقات بدتری پیش‌رو است» زیرا تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جهانی معتقدند که اتحادیه اروپا (EU) و بریتانیا در حال حاضر با رکودی سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند. اس اند پی گلوبال (S&P Global) هم فرضیه مشابهی دارد زیرا گزارشی که توسط شرکت منهتن منتشر شده‌ نیز از رکود یک ساله‌ حاکم بر بریتانیا می‌گوید.

نشت خطوط لوله گاز نورد استریم (Nord Stream) تنش‌ها را بین روسیه و غرب تشدید می‌کند – پوتین مدعی است که «پایان تسلط غرب اجتناب‌ناپذیر است»

وضعیت اقتصاد جهان پس از نشت خطوط لوله گاز نورد استریم حالا بدتر از قبل به نظر می‌رسد، زیرا بسیاری از مردم معتقدند که درگیری بین غرب و روسیه تا حد زیادی تشدید شده است. سازمان ملل متحد توضیح داده که تخریب این خطوط ممکن است بزرگترین نشت متانی باشد که تاکنون در تاریخ ثبت شده است. علاوه بر این، نشت خطوط لوله نورد استریم به این معنی است که اروپا امسال زمستانِ سخت‌تری را برای دسترسی به گاز طبیعی در پیش خواهد داشت. قیمت گاز طبیعی در اتحادیه اروپا در کنار سایر منابع انرژی اروپایی به بالاترین حد خود رسیده است.

اروپا
نشت خطوط لوله نورد استریم باعث افزایش تنش‌ها شده و بسیاری معتقدند که جهان را به سمت جنگ جهانی سوم می‌برد.

علاوه بر این، هر دو طرف یکدیگر را به دلیل خرابیِ به بار آمده در خطوط لوله نورد استریم مقصر می‌دانند. ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin) از این اتفاق با عنوان یک «خرابکاری بی‌سابقه» و «اقدام تروریستی بین‌المللی» یاد کرده است. در همین حال، جو بایدن (Joe Biden)، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که نشت گاز نورد استریم یک «خرابکاری» بوده و از عمد انجام شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

او همچنین خاطرنشان کرد: اینکه کرملین آمریکا را برای این حادثه متهم می‌کند، بدون شک نادرست است. پوتین همچنین در سخنرانی اخیر خود خاطرنشان کرد که «پایان تسلط غرب امری اجتناب‌ناپذیر است.» سخنرانی او توسط کُنستانتین کیسین (Konstantin Kisin) در ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) ترجمه شده و گفته است که پوتین فکر می‌کند غرب حریص شده و به دنبال به بردگی گرفتن کشورهایی مانند روسیه است.

ترجمه کیسین همچنین می‌گوید که از نظر پوتین، غرب از منابع مالی و فناوری خود برای سلطه بر سایر کشورها استفاده می‌کند. به گفته رئیس جمهور روسیه، غرب به جمع‌آوری «مالیات نفوذ و تسلط» خود می‌پردازد. پوتین به حاضرین در این مراسم گفت: «آنها نمی‌خواهند ما آزاد باشیم، آنها تنها می‌خواهند روس‌ها بردگانی بی‌روح باشند.»

گفته او واکنش شدید حاضرین را به همراه داشت و یکی از افراد گفت:

«ما همه آنها را شکست خواهیم داد، همه آنها را خواهیم کشت، تمام دارایی‌هایشان را غارت خواهیم کرد. این همان چیزی است که ما دوست داریم انجام دهیم.»

گزارش‌های کردیت سوئیس و اس اند پی گلوبال اشاره کرده‌اند که اروپا و بریتانیا در حال حاضر با رکود اقتصادی روبرو هستند – «اروپا با چشم‌انداز ژئوپلیتیکی و اقتصادی دشوار و نامطمئنی مواجه شده است»

در بحبوحه تشدید تنش‌ها، گزارش کردیت سوئیس می‌گوید که بریتانیا و اروپا در حال حاضر در رکود اقتصادی قرار دارند. تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری جهانی توضیح داد که بخشی از این رکود ناشی از افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی است. گزارش کردیت سوئیس به جزئیات گفته که، «نرخ‌های بهره بالاتر به همراه شوک‌های مداوم، ما را به کاهش پیش‌بینی‌های تولید ناخالص داخلی سوق می‌دهند. منطقه یورو و بریتانیا در رکود فرورفته‌اند، چین در مسیر رشد اقتصادی قرار دارد و در عین حال ایالات متحده خود را به رکود نزدیک‌تر می‌کند.»

گزارش کردیت سوئیس در ادامه می‌گوید:

«و از همه مهم‌تر، رشد سهم بازار رده‌های قیمتی، بالاتر از سطح تورم هدف بانک مرکزی بوده و این نشان می‌دهد که تورم در حال گسترش است، از گروه محدودی از محرک‌های شوک عرضه به گروه‌های تورمی عمومی‌تر. این گسترش مستلزم سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر و اقتصادهای ضعیف‌تر است زیرا به طور فزاینده‌ای بازارهای کار فشرده را منعکس‌ می‌کند.»

گزارش کردیت سوئیس در پی اظهارات اخیر کِن گریفین (Ken Griffin)، مدیرعامل سیتادل (Citadel)، در یک کنفرانس در چهارشنبه گذشته ارائه شده است. گریفین توضیح داد که سیتادل «عمیقاً بر روی بررسی احتمال وقوع یک رکود اقتصادی متمرکز است». علاوه بر این، تحلیلگران در گزارشی که توسط اس اند پی گلوبال منتشر شده، توضیح دادند که بریتانیا و اروپا در حال حاضر در رکود قرار دارند و جنگ اوکراین و روسیه اقتصاد تیره و تار منطقه را تشدید می‌کند. پُل واترز (Paul Watters)، رئیس بخش اعتبارات منطقه‌ای اس اند پی گلوبال، می‌گوید که اتحادیه اروپا زمستان سختی را در پیش دارد و اقتصاد اروپا هم با خطرات اعتباری شدیدی روبرو شده است.

اروپا

واترز معتقد است که اقدامات اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت انرژی در زمستان امسال از اروپایی‌ها در برابر فشارهای تورمی محافظت می‌کند. واترز مدعی است: «اقدامات حمایت مالی به کار گرفته شده توسط دولت‌ بریتانیا، به‌ویژه تعیین حداکثرهایی در قبوض معمولی انرژی خانوارها، به طور قابل توجهی از بودجه آنها در برابر فشار تورم در زمستان محافظت می‌کند. این اقدام، همراه با انعطاف‌پذیری مداوم در بازار کار، از دلایل اصلی است که ما انتظار نداریم اقتصاد بریتانیا فعلاً عملکرد بدتری داشته باشد.»

گزارش اس اند پی گلوبال در ادامه می‌گوید:

«اروپا با چشم‌انداز ژئوپلیتیکی و اقتصادی دشوار و نامطمئنی روبرو است، زیرا به نظر می‌رسد ریسک‌پذیری سیاسی روسیه پس از از دست دادن قلمرو خود در اوکراین افزایش می‌یابد، قیمت‌های گزاف انرژی به تورم دامن می‌زنند و مداخلاتی برای حمایت از مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها ایجاد می‌شود، و همچنین بانک‌های مرکزی نیز به طور دائم نرخ بهره را مجدداً تنظیم می‌کنند.»

اروپا

در همین حال، شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز از بالاترین سطح خود که در ۹ روز گذشته ثبت شد، کاهش یافته،‌ و تعداد زیادی از ارزهای فیات در سراسر جهان در برابر دلار آمریکا به سطوح قبلی خود بازگشته‌اند. ارزش یورو در برابر دلار آمریکا در هفت روز گذشته توانسته ۲/۱۵ درصد افزایش یابد و به همین ترتیب ارزش پوند انگلیس نیز در این هفته ۳/۹۵ درصد افزایش یافته است. با این حال، طی شش ماه گذشته، ارزش پوند ۱۴/۹۸ درصد و یورو ۱۱/۲۵ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش داشته‌اند. از سوی دیگر، ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا در شش ماه گذشته ۴۲/۴۴ درصد افزایش یافته است.

مترجم: امیر ملک پور
منبع: news.bitcoin

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×