» آرشیو اخبار » آیا لیز تراس با برنامه اقتصادی خود رفتنی است؟
آیا لیز تراس با برنامه اقتصادی خود رفتنی است؟

آیا لیز تراس با برنامه اقتصادی خود رفتنی است؟

26 مهر 1401 5

لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا، تنها شش هفته پس از ورود به داونینگ استریت، با درخواست استعفا از درون حزب محافظه کار خود مواجه است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا، تنها شش هفته پس از ورود به داونینگ استریت، با درخواست استعفا از درون حزب محافظه کار خود مواجه است.

تراس و وزیر دارایی سابقش کواسی کوارتنگ در 23 سپتامبر یک بسته مالی (به اصطلاح مینی بودجه) را اعلام کردند. این اقدامات باعث آشفتگی بازار شد، از کاهش پوند تا بی ارزش شدن حقوق بازنشستگی، و توبیخ عمومی صندوق بین المللی پول که برای اولین بار اتفاق افتاد.

تکه تکه، این طرح‌ها دستکاری شده و طرح عوض شده است – از جمله معکوس کردن طرح‌ها برای لغو افزایش مالیات شرکتها، حذف طرح‌های کاهش بالاترین گروه مالیات بر درآمد، و کم کردن بسته ضمانت انرژی، که برای یارانه دادن به صورت‌حساب‌های انرژی مصرف‌کننده و تجاری طراحی شده بود، برای دو سال که فقط برای شش ماه کاهش یافت.

تبلیغات جام جهانی قطر

آخرین برنامه ها روز دوشنبه توسط جرمی هانت ، تنها سه روز پس از تصدی وی به عنوان وزیر دارایی، اعلام شد. او چهارمین فردی است که از ژوئیه این سِمت را بر عهده میگیرد.

تراس روز جمعه کواسی کوارتنگ را برکنار کرد و اکنون قانونگذاران از سراسر طیف سیاسی از او می خواهند که او را بازگرداند.

بر اساس گزارش ها، اعضای منتخب خود، حزب تراس آشکارا خواستار استعفای او هستند، در حالی که گفته می شود تا 100 نفر از اعضای حزب نامه های عدم اعتماد به نخست وزیر را ارائه کرده اند.

آنجلا ریچاردسون، نماینده محافظه‌کار گیلدفورد، روز دوشنبه در سخنانی در رادیو تایمز گفت که ماندن تراس به عنوان نخست‌وزیر ”دیگر قابل تحمل نیست”، در حالی که جیمی والیس، نماینده محافظه‌کار بریجند، نیز به نخست‌وزیر نامه نوشت و به او گفت که استعفا دهد.

در نامه والیس آمده است: از شما می‌خواهم از سمت نخست‌وزیر کناره‌گیری کنید، زیرا معتقدم دیگر اعتماد کشور یا حزب پارلمانی را ندارد و  برای تضمین ثبات، امنیت و رفاه مردمی که همه چیز را مدیون آنها هستیم، استعفا کار درستی است.

حزب کارگر همچنین پس از اینکه تراس در کنفرانس خبری جمعه تنها چهار سوال از خبرنگاران را مطرح کرد و پاسخ داد خواستار بررسی دقیق قانونگذاران شده است.

استارمر گفت: «لیز تراس حداقل باید سوالات نمایندگان مجلس ونمایندگان خانواده‌هایی که زندگی آنها را به خطر می‌اندازد را مطرح و پاسخ دهد.

به گزارش گاردین ، نظرسنجی از Opinium Research برای کنگره اتحادیه‌های کارگری نشان می‌دهد که حزب کارگر در انتخابات بعدی پیروز خواهد شد.

این فقط اعضای فعلی پارلمان نیستند که از قبل با رهبری تراس موافق نبودند و آنها معتقدند محتمل‌ترین نتیجه این است که او قبل از کریسمس سقوط کند.

عاقبت سیاست های اقتصادی تراس

سیاست‌های تراس (و معکوس‌های آن‌ها) در دنیای مالی باعث اختلال شده و بانک‌ها را زیر سوال برده است که این آینده نخست‌وزیر را زیر سوال می‌برد.

تحلیلگران بانک برنبرگ می‌گویند: «به راحتی نمی‌توان گفت که چگونه تراس (که مسئولیت شخصی او اکنون در حال خراب شدن است) می‌تواند برای مدت طولانی به عنوان نخست‌وزیر ادامه دهد.»

ما تعجب نخواهیم کرد اگر نمایندگان محافظه کار تراس را برای استعفا در روزهای آینده تحت فشار قرار دهند. در حالی که بیش از دو سال تا برگزاری انتخابات عمومی (ژانویه 2024) باقی مانده است، حزب محافظه کار ممکن است تصمیم خود را برای ماندن بر قدرت بگیرد. تحليلگران برنبرگ گفتند كه در قدرت، به سرعت با يک رهبر جديد پيش می‌رويم.

سیتی از این هم فراتر رفت و این سوال را مطرح کرد که آیا حزب تراس می‌تواند از بحران اقتصادی کنونی عبور کرده و جان سالم به در ببرد؟

در یادداشت تحلیلی این بانک آمده است: ”سوال اساسی در اینجا این است که آیا هر رهبر محافظه کاری می تواند برنامه اقتصادی معتبری ارائه دهد. ما اصلا مطمئن نیستیم.”

در این بیانیه آمده است: پیامد این امر این است که نخست وزیر تراس اکنون با فشاری بین حزب پارلمانی خود از یک سو و بازارها از سوی دیگر مواجه است. ما معتقدیم که حتی بی ثباتی بیشتری برای بازار در پیش است.

منبع: سی‌ان‌بی‌سی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×