» آرشیو اخبار » آلت کوین‌ها، راهی برای رانت خواری از بیت کوین
آلت کوین

آلت کوین‌ها، راهی برای رانت خواری از بیت کوین

29 شهریور 1401 9

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، مقاله ارائه شده نگرش جیمی سانگ (Jimmy Song)، توسعه‌دهنده، مدرس، کارآفرین و برنامه‌نویس بیت کوین با بیش از ۲۰ سال تجربه است.

آلتکوینرها (طرفداران آلت کوین‌ها) می‌گویند: «ما همه درباره این موضوع با یکدیگر هم‌نظر هستیم. بیت‌کوین بی‌فایده، قدیمی و سمی است».

وضعیت عجیبی که بیت کوین در بین آلتکوینرها از آن برخوردار است، به همان اندازه که گیج‌کننده شده، غیرعقلانی هم به نظر می‌رسد. از یک طرف، آنها سعی می‌کنند یک جبهه متحد با بازار را از خودشان ارائه دهند زیرا پذیرش بیت کوین نسبت به هر آلت کوین یا حتی کل فضای آلت کوین‌ها به وضوح بیشتر است. از سوی دیگر، آنها هر زمان که فرصتی را برای ایجاد علاقه به توکن موردنظر خود پیدا کنند، از بیت کوین انتقاد می‌کنند. آلتکوینرها تفکرات خودخواهانه‌ای دارند که مانند آنها را تنها در سیاستمداران متعصب دیده‌ایم.

تبلیغات جام جهانی قطر

دلیل تغییرات ناگهانی خط فکری آنها انگیزه‌های مالی است و از این نظر درک آنها نسبتاً آسان است. آنها برای هر چیزی که توکن موردعلاقه‌شان را پامپ کند، به بحث خواهند پرداخت. هیچ گناهی، هیچ سوء استفاده امنیتی و هیچ رانت خواری آنقدر بزرگ و آشکار نیست که آلتکوینرها به خاطر پامپ قیمت آنها را بهانه نکنند.

برخی از طرفداران بیت کوین‌ رفتار آنها را آزاردهنده می‌دانند، برخی هم آن را بی‌ربط می‌دانند. این قابل درک است زیرا از بسیاری جهات آلت کوین‌ها واقعا هیچ ارتباطی با بیت کوین ندارند. با این حال، نادیده گرفتن آنها هم یک اشتباه است، زیرا آسیب‌های زیادی را به بار می‌آورند.

و این آسیب چیزی است که امروز درباره آن می‌نویسیم. ممکن است فکر کنید آسیب آلت‌کوین‌ها کم یا محدود است، یا آنهایی که متضرر می‌شوند را سرزنش کنید. با این حال، آسیب‌های جانبی زیادی از اقدامات آنها وجود دارد و به همین دلیل است که باید برهان‌هایی را علیه آلتکوین‌ها ارائه دهیم.

استدلال‌های زیادی علیه آلت کوین‌ها وجود دارد. آنها از منظر فنی چیزی را ارائه نمی‌دهند. از منظر سرمایه‌گذاری دارایی‌های وحشتناکی هستند و از منظر امنیتی نیز بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

ما به طور مکرر و بی‌طرف به هذیان‌های آنها توجه کرده‌ایم و حتی بسیاری از شکست‌های آشکار آنها را مورد تمسخر قرار دادیم، اما برای متقاعد کردن مردم به بیهودگی آلت‌ کوین‌ها، باید در سطح دیگری بحث کنیم.

باید در برابر آلت کوین‌ها یک پرونده اخلاقی ایجاد کنیم. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چگونه آلت کوین ها مانع پذیرش بیت کوین، از بین بردن ارزش و ایجاد رفتار وحشتناکی می‌شوند. به طور خلاصه توضیح خواهیم داد که به چه دلیل آلت کوین‌ها کاملاً غیراخلاقی هستند.

آلت کوین

آلتکوینرها رانت خواری می‌کنند

مشکلی که اکثر مردم هنگام یادگیری بیت کوین به آن بر می‌خورند، این است که فکر می‌کنند آلت کوین‌ها «شبیه» بیت کوین هستند یا حتی در یک دسته قرار می‌گیرند. این سردرگمی قابل درک است. رسانه‌‌ها بیت‌ کوین و آلت‌ کوین‌ها را در دسته «رمزارز» قرار می‌دهند، اما مهم‌تر از آن، شرکت‌های خطرپذیر (VCها) و بنیان‌گذاران آلت‌ کوین‌ها از ارتباط آنها با بیت‌کوین سود زیادی می‌برند. افزایش قیمت بیت کوین و سابقه طولانی امنیت آن به کل این دسته مشروعیت می‌بخشد.

در نتیجه، VCها و بنیانگذاران آلت کوین‌ها انگیزه قوی برای ارتباط دادن آنها با بیت کوین دارند. البته، کپی کردن ویژگی اصلی بیت کوین یعنی عدم تمرکز که آن را جالب توجه می‌کند، تقریبا غیرممکن است. و همچنین، دریافت ارزش و ثروتمند شدن بدون اینکه نام یک شخص ثالث قابل اعتماد در میان باشد، بسیار دشوار است، بنابراین آنها این داستان را می‌سازند که «به سمت تمرکززدایی حرکت می‌کنند.»

البته، حتی اگر بتوانند تمرکززدایی را درتوکن‌های خود اجرا کنند، نمی‌خواهند این کار را انجام دهند، زیرا تمرکززدایی بدان معناست که دیگر نمی‌توانند از پروژه خود سود ببرند. افسانه تمرکززدایی یا تنها در ظاهر غیرمتمرکز بودن به دو شکل رانت جویی آنها را آشکار می‌کند.

اول، اصل تمرکززدایی آنها را با بیت کوین مرتبط می‌کند و پروژه آنها را در نظر عموم مشروعیت می‌بخشد. اثر هاله‌ای بیت کوین برای بازاریابی استفاده می‌شود. این اثر هاله‌ای به توکن‌ آنها محبوبیتی کاملاً غیرواقعی می‌بخشد. آنها از یک اصل به صورت سطحی کپی برداری می‌کنند و آن را به عنوان یک محصول واقعی می‌فروشند.

اثر هاله‌ای به تمایلی گفته می‌شود که در آن یک فرد، شرکت، نشان تجاری یا محصول، به دلیل مثبت بودن در یک زمینه، در سایر زمینه‌ها نیز مثبت تلقی می‌شود.

دوم، تمرکززدایی آنها را از هر گونه مسئولیتی در صورت بروز مشکل مبرا می‌کند. فعالیت در زمینه آلت کوین‌ها شغل مناسبی برای رانت خواری است. همه آنها بدون هیچ مسئولیتی حقوق می‌گیرند. شرایط توکن فروشی آنها در این مورد کاملاً واضح است، اما تعداد کمی از مردم آنچه را که این اسناد قانونی مبهم می‌گویند مطالعه می‌کنند. آنها در این اسناد به طور خاص به عنوان یک اوراق بهادار تعریف نشده‌اند و توکن فروشی هم در هیچ چیز خاصی سهیم نمی‌شود، فقط یک کمک مالی به تیم توسعه / حزب متمرکزی است که آن توکن را ایجاد کرده است.

این شیطنت‌ها از نظر ظاهری بسیار غیراخلاقی هستند، زیرا واقعاً با استفاده از نام نیک بیت کوین مرتکب کلاهبرداری می‌شوند. آنها مانند برندهای چینی هستند که سعی می‌کنند خریدار را گیج کنند تا فکر کند که محصول اصلی و با کیفیت خریداری می‌کند. همانطور که انتظار دارید، این کارها عواقبی برای بیت کوین دارد.

آلت کوین

ممانعت از پذیرش بیت کوین

به دلیل گل آلود شدن آب توسط آلتکوینرها، توضیح دادن بیت کوین به افراد عادی ۱۰۰ برابر دشوارتر شده است. آلتکوینرها با گفتن جملاتی مانند «غیرمتمرکز بودن یک نوع تفکر است» و «فناوری بلاکچین موارد استفاده زیادی دارد» سردرگمی زیادی را برای افراد ایجاد می‌کنند. کتاب‌هایی مانند «انقلاب بلاک‌چین» دن تپسکات (Dan Tapscott) و «دارایی‌های رمزنگاری» کریس برنیسک (Chris Burniske) با جزئیاتی که ارائه داده‌اند کاری کردند که بلاکچین به مانند یک فرمول مخفی به‌ نظر برسد که اینگونه باعث موفقیت بیت‌کوین شده است.

هر کسی که درباره چیستی بلاکچین مطالعه کرده باشد، می‌داند که بلاکچین یک پایگاه داده بسیار محدود است و مانند آن چیزی که توصیف می‌کنند نیست. در نتیجه، مانند موضوع عدم تمرکز، سردرگمی بزرگی در مورد کلمه بلاکچین نیز وجود دارد. اکنون مردم فکر می‌کنند که بلاکچین با قدرت‌های جادویی خود توانایی حل مشکلات زنجیره تامین، انطباق با HIPAA یا کلاهبرداری‌های کلیکی را دارد.

بیت کوین اصل مهمی دارد: «تأیید کنید اما اعتماد نکنید». آلتکوینرها امکان تأیید را برای مردم بسیار دشوار می‌کنند. آنها در عوض به جلب اعتماد مردم و سوء‌استفاده از این اعتماد برای منافع خود متکی هستند. این اعتماد به طور مداوم با وعده‌های پوچ در مورد پذیرش، توسعه و حتی قیمت نقض می‌شوند. ما با فاجعه عظیمی مانند لونا (LUNA) مواجه شدیم و بیت کوین هم با این بی‌کفایتی و عدم صداقت آلتکوینرها آسیب می‌بیند.

آلت کوین

خطاهای پول فیات

چه کسی در یک سیستم ظاهراً غیرمتمرکز وعده می‌دهد؟ و این وعده‌ها چه ارزشی دارند؟

کل مشکل پول فیات این است که وعده‌ پرداخت در آینده با پولی که اکنون در دسترس است تلفیق می‌شود. با دادن وعده‌های زیاد، پول فیات به واسطه سرقت، بیش از حد عرضه می‌شود. زمانی که اعتماد به این وعده‌ها از بین برود، کل یک طرح در تورم شدید فرو می‌پاشد. آلت کوین‌ها به همین صورت عمل می‌کنند. آنها همان پول‌های واقعی هستند که برای خودشان بانک مرکزی، ماشین چاپ پول و سیستم مدیریتی دارند.

بنابراین، آلت کوین‌ها وارث تمام مشکلات اخلاقی پول فیات هستند. آنها از طریق افزایش عرضه پول از مردم دزدی می‌کنند، قوانین را بدون رضایت همه تغییر می‌دهند و هر گونه رانت خواری را انجام می‌دهند. عرضه پولی که آنها اعمال می‌کنند کمی متفاوت از بانک‌های مرکزی سنتی تعریف می‌شود اما در عمل بسیار شبیه به چاپ پول واقعی است.

گل آلود شدن آب اثرات مخرب زیادی داشته است. افراد زیادی وجود دارند که می‌توانند با پس‌انداز کردن به سود فوق العاده‌ای برسند. اما بسیاری از مردم هم هستند که در دام آلت کوین‌ها گرفتار می‌شوند، که اساساً قماری بیش نیست. خرید و فروش مداوم آلت کوین‌های مختلف هیچ ارزشی را اضافه نمی‌کند، در حالی که پس‌انداز اجازه انباشت سرمایه را می‌دهد. تمدن بوسیله انباشت سرمایه ساخته می‌شود. امروزه منابع زیادی به سمت این پروژه‌های بیهوده هدایت می‌شوند که تمدن‌سازی را متوقف کرده است.

آلت کوین

تخریب ارزش

تضاد بین بیت کوین و آلت کوین‌ها نمی‌تواند واضح‌تر از این باشد. در یک طرف، ابزاری وجود دارد که به افراد اجازه می‌دهد ارزش بیشتری را که در طول زمان ایجاد کنند و این ارزش برای آنها حفظ می‌شود. در سوی دیگر تله‌ای وجود دارد که تمام ماهیت خود را به روش‌های غیرمستقیم و مبهم بدست آورده‌ است. بیت کوین مبتنی بر تأیید و تحقیق است و بنابراین یک پول واقعاً غیرمتمرکز محسوب می‌شود. آلت کوین‌ها بر اساس اعتمادی رشد می‌کنند که به راحتی به نفع VC‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

این VCها آلت کوین‌ها را با تخفیف‌های هنگفتی دریافت می‌کنند و از طریق بازاریابی از آنها استفاده می‌کنند. VCها بر اساس اعتمادی که به طور ضمنی از عموم مردم بدست می‌آورند از آلت کوین‌ها استفاده می‌کنند. آنها در نهایت با دامپ کردن این توکن‌ها و متضرر شدن سرمایه‌گذارن خرد پول زیادی به جیب می‌زنند. و این سرمایه‌گذاران خرد فقط در کشورهای غربی نیستند. آنها اغلب فقیرترین و آسیب پذیرترین افراد جهان هستند. برای مثال ریپل یکی از پرمعامله‌ترین توکن‌ها در ایران است. ایرانی‌ها از بیت‌کوین سود فوق‌العاده‌ای می‌برند، که به آنها اجازه می‌دهد پس‌انداز کنند و در معرض دزدی‌های بانک مرکزی خود قرار نگیرند. در عوض، بسیاری از آنها روی آلت کوین‌ها قمار می‌کنند.

دقیقاً مانند پول فیاتی که تحت حمایت بانک مرکزی قرار دارد، برندگان اصلی افراد ثروتمند در غرب هستند و فقیرترین‌ها پس‌اندازی را که به سختی به دست آورده‌اند از دست می‌دهند.

VCها سابقه سرمایه‌گذاری ضعیفی دارند و اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌گذاری‌های آنها به طور کامل شکست می‌خورد. با سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها، حتی شکست هم برای آنها سودآور است.

متأسفانه، اکثر VCها هیچ ابایی از ایفای نقش بانک مرکزی برای آلت کوین‌ها ندارند و تا زمانی که سود می‌کنند، از فریب یا استثمار مردم بدشان نمی‌آید.

در اینجا معامله‌ای انجام می‌شود و آن هم اعتماد در ازای پول است. این معامله‌ را طرح‌های بازاریابی چندسطحی ایجاد می‌کنند، که در آن روابط شخصی برای فروش چیزهایی که افراد معمولاً نمی‌خرد، اهرم می‌شوند. با این حال، حداقل با بازاریابی، مردم محصولاتی را مانند مواد غذایی، ویتامین‌ها یا لباس دریافت می‌کنند. اما در بازاریابی آلت‌ کوین‌ها، هیچ چیزی ارائه نمی‌شود و تماماً از اعتماد مردم سوءاستفاده می‌شود.

آلت کوین

نابودی برتری

آلت‌ کوین‌ها از ابتدایی‌ترین غرایز افراد استفاده می‌کنند، یعنی قول ارائه ارزشی را در ازای هیچ هزینه‌ای می‌دهند. مردم طبیعتاً می‌خواهند با انجام کمترین کار به بیشترین پول برسند. در نظام فعلی، مناصبی که مردم می‌خواهند دقیقاً همین‌ها هستند. بانکدار سرمایه‌گذار، مدیر صندوق، سرمایه‌گذار خطرپذیر و غیره. ما این سمت‌ها را رانت‌جویانه می‌نامیم، زیرا این افراد از معاملات بدون ارائه هیچ ارزشی مالیات می‌گیرند. آنها زالوهای جامعه ما هستند و متأسفانه اکثر مشاغل امروزی یک جزء رانت جو را در خود دارند.

سیستمی که به مردم اجازه رانت خواری می‌دهد، یک سیستم اخلاقی ناقص است. رانت خواری نوعی دزدی است. آلت‌ کوین‌ها به مردم این فرصت را می‌دهند که به دنبال رانت باشند، مشروط بر اینکه بتوانند اعتماد دیگران را جلب کنند. می‌توانید آلت کوین‌ها را راهی برای کسب درآمد از اعتماد بنامید.

متأسفانه، بسیاری از مردم به دنبال موقعیت‌های رانت‌جویانه می‌روند و متوجه نیستند که با این کار ارزش را از بین می‌برند. به تمام زمان، کار و تلاشی که برای گسترش آلت کوین‌ها صرف می‌شود در مقابل ارزش نسبی که برای مردم ارائه می‌کنند فکر کنید. تمام این پروسه اتلاف عظیمی است که در نهایت باعث کاهش سرمایه انباشته شده از جمله اعتماد می‌شود.

شما نمی‌توانید با پول فیات برای سرمایه خود برنامه‌ریزی کنید زیرا قوانین همیشه تغییر می‌کنند. آلت کوین‌ها هم همین مشکل را دارند. قوانین آنها نیز دائماً تغییر می‌کنند. به همین دلیل است که ترید بخش بزرگی از اکوسیستم آلت کوین‌ها را تشکیل می‌دهد. باید خرید و فروش خود را قبل از تغییر قوانین انجام دهید.

آلت کوین

حمله به بیت کوین

آلتکوینرها نه تنها مردم را گیج می‌کنند و مشروعیت بیت کوین را می‌پذیرند، بلکه فعالانه به بیت کوین حمله می‌کنند. به عنوان مثال، آنها ادعا می‌کنند که اثبات کار بد است زیرا انرژی زیادی مصرف می‌کند. همانطور که پیش از این در سایر مقاله‌ها توضیح دادیم، این یک نظر جاهلانه و ادعایی بی اساس است، اما روی افرادی که تولید انرژی را درک نمی‌کنند تأثیر می‌گذارد.

آنها همچنین ادعا می‌کنند که ماینینگ یک فرآیند متمرکز است. آنها اپراتورهای ماینینگ را با استخرهای ماینینگ اشتباه می‌گیرند و به این واقعیت دقت نمی‌کنند که کاربران می‌توانند یک بلوک نامناسب برای شبکه را رد کنند. درست مانند سیاستمداری که رشوه می‌گیرد و روزنامه‌نگار را به دلیل داشتن استانداردهای اخلاقی بد سرزنش می‌کند، این ادعا تنها برای انحراف از کاملاً متمرکز بودن آلت‌ کوین‌ها ایجاد شده است.

از این دست ادعاها زیاد وجود دارد، مانند اینکه توزیع ثروت به نحوی “ناعادلانه” انجام شده و یا طرفداران بیت کوین انسان‌های خطرناکی هستند. اینها همه راه‌هایی برای بیشتر کردن ترس، عدم اطمینان و شک به بیت کوین و بهتر جلوه دادن آلت کوین‌ها هستند.

آلت کوین

از بین بردن آلت کوین‌ها

آلت کوین‌ها محلی برای دزدی، باند بازی و رانت خواری هستند. آلت کوین‌ها خود را بر اساس شهرتی که بیت کوین برای به دست آوردن آن سخت کار کرده است، می‌سازند. آنها VCها و پامپ‌کنندگان را به قیمت آسیب زدن به قربانیان ساده لوح غنی‌ می‌کنند. با وجود آلت کوین‌ها از پذیرش بیت کوین جلوگیری می‌شود و افرادی که بیت کوین می‌تواند به آنها کمک کند مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. به طور خلاصه، آلت کوین‌ها شیطانی هستند.

متأسفانه، آلتکوینرها فکر می‌کنند می‌توانند با گفتن چیزهای خوب در مورد بیت کوین، پوششی را برای فساد آلت کوین‌ها ایجاد کنند. آنها فکر می‌کنند که با داشتن بیت کوین می‌توانند آلت کوین های دلخواه خود را پامپ کنند. اخلاق به این شکل کار نمی‌کند. انتظار همه انجام کار درست و خوب است. حتی اگر یک کار اشتباه انجام بدهید باید پاسخگوی آن باشید.

به امید نابودی آلت کوین‌ها.

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: bitcoinmagazine

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×