» آرشیو اخبار » افزایش آسیب خودروهای برقی به حیات وحش
لزوم طراحی و تولید خودروی هیبریدی و برقی در کشور

افزایش آسیب خودروهای برقی به حیات وحش

20 شهریور 1401 6

به علت افزایش استخراج لیتیوم با استفاده از آب برای تولید باتری های خودروهای برقی، تعداد فلامینگوهایی که در صحرای آتاکامای شیلی زندگی می‌کنند کاهش یافته است.

به گزارش گذارنیوز به نقل از گیزمودو، تقاضا برای تولید و خرید خودروهای برقی با توجه به افزایش تخریب محیط زیست به علت مصرف فزاینده سوخت های فسیلی و نیز بحران های انرژی ناشی از تداوم جنگ اوکراین روز به روز در حال افزایش است و لذا نیاز به تهیه لیتیوم برای تولید باتری های خودروهای برقی نیز افزایش یافته است.

نیاز شدید به تهیه لیتیوم برای تولید باتری خودروهای برقی

درگیری کشورهای غربی و به خصوص آمریکا با چین دسترسی به یکی از منابع مهم لیتیوم را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد و لذا تلاش برای تامین این فلز مهم از دیگر کشورها ضرورت بیشتری یافته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

استفاده از آب برای استخراج لیتیوم

آسیب خودروهای الکتریکی به حیات وحش

استفاده از آب برای استخراج لیتیوم پرندگان دشت‌های نمک صحرای آتاکامای شیلی را در معرض خطر قرار می دهد. آتاکاما در مرکز آنچه به عنوان مثلث لیتیوم آمریکای جنوبی شناخته می شود، قرار دارد و منطقه ای با ذخایر غنی لیتیوم است که بین آرژانتین، بولیوی و شیلی گسترده شده است.

این منطقه حدود 58 درصد از منابع لیتیوم جهان را در خود جای داده است که بخش اعظم آن در مناطق نمکی و دریاچه های متعدد موجود در این منطقه واقع شده است. فقط یک حوضه آب نمک در آتاکاما تقریباً 30 درصد از لیتیوم جهانی را در خود جای داده است.

تأثیر استخراج از معادن لیتیوم بر منابع آب

در سال‌های اخیر، با افزایش مصرف انرژی پاک، تقاضا برای لیتیوم به شدت افزایش یافته است. برخی برآوردها حاکی از آن است که تقاضای جهانی برای لیتیوم طی پنج سال آینده سه برابر می شود. با تشدید تولید خودروهای الکتریکی توسط دولت ها و شرکت ها، تقاضا برای لیتیوم نیز در حال افزایش است.

استخراج لیتیوم به دلیل اثرات زیست محیطی آن و همچنین مسائل کارگری و تأثیرات بر جوامع بومی در مناطق مختلف جهان مورد انتقاد قرار گرفته است. در آتاکاما، مردم محلی نسبت به تأثیر استخراج از معادن لیتیوم بر منابع آب اعتراض کرده اند.

 

محققان شیلیایی به تازگی دریافته اند که کاهش حداقل دو گونه فلامینگو در منطقه آتاکاما درمناطقی رخ داده که آب به دلیل استخراج لیتیوم کمیاب‌تر شده است. فلامینگوها برای تولید مثل و تامین غذا به آب نیاز دارند و این آب از معادن لیتیوم تامین می شود.

در عین حال لیتیوم موجود در آتاکاما با تبخیر آب شور برای جداسازی این ماده معدنی برداشت می شود و حدود 1700 لیتر آب شور در هر ثانیه برای استخراج از زمین این منطقه خارج می شود. این وضعیت باعث کاهش 10 تا 12 درصدی تعداد فلامینگوها در یک دوره 10 ساله شده و پیش بینی می شود این وضعیت تشدید شود.

منبع: فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×