» آرشیو اخبار » قیمت مسکن در کشورهای هم‌گروه ایران در جام جهانی
قیمت مسکن در کشورهای هم‌گروه ایران در جام جهانی

قیمت مسکن در کشورهای هم‌گروه ایران در جام جهانی

30 مهر 1401 19

یکی از مهمترین بخش های اقتصاد هر کشوری، بازار مسکن است و وضعیت این بازار ارتباط مستقیمی با وضعیت کلی اقتصادی آن کشور دارد. از آنجایی که یک ماه قرار است جام جهانی فوتبال برگزار شود؛ تصمیم گرفتیم وضعیت مسکن در کشورهای هم گروه ایران که شامل انگلیس، ولز و آمریکا هستند را بررسی کنیم.َ

به گزارش گذارنیوز، در نتیجه شیوع کرونا و اخلال جدی در روند تجارت و اقتصاد دنیا، بسیاری از کشورهای جهان با مشکلات تورمی در بخش‌های مختلف دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری، بازار مسکن است و وضعیت این بازار ارتباط مستقیمی با وضعیت کلی اقتصادی آن کشور دارد. از آنجایی که یک‌ماه آینده قرار است جام جهانی فوتبال برگزار شود؛ تصمیم گرفتیم وضعیت مسکن در کشورهای هم‌گروه ایران که شامل انگلیس، ولز و آمریکا هستند را بررسی کنیم.

ثبت بیشترین افزایش قیمت مسکن انگلیس در ۱۴ سال اخیر

متوسط قیمت خانه در انگلیس به بالای ۲۴۲ هزار پوند رسیده است، یعنی  قیمت مسکن در انگلیس از ابتدای امسال تاکنون ۷.۴ درصد بیشتر شده است. علاوه بر اینکه آمارها کاهش 21 درصدی تقاضا برای خرید را نشان می‌دهد؛ کمبود عرضه مسکن نیز بزرگ‌ترین عامل موثر بر روند قیمتی این بخش در آینده خواهد بود و به نظر می رسد که تا سال آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت ها باشیم. بیشتر شدن نرخ‌های بهره بانک مرکزی این کشور و افزایش تورم به بالای ده درصد و همچنین افزایش هزینه‌های زندگی، باعث رشد قیمت مسکن شده است. کارشناسان معتقدند که افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک انگلستان، در صورتی که با نرخ های وام مسکن منطبق شود، باعث التیام بازار مسکن در سال 2023 خواهد شد. ولی در شش ماه آینده روند افزایش قیمت دور از انتظار نیست. لازم به ذکر است که مدت انتظار برای خانه‌دار شدن در انگلیس از دوسال به 7 سال افزایش پیدا کرده، که نشان از وخیم‌شدن اوضاع در این بازار دارد.

روند صعودی قیمت‌ها در ولز

قیمت متوسط مسکن در ولز به بیش از 257 هزار پوند رسیده و با وجود اینکه یک کشور تحت سلطه انگلیس محسوب می‌شود، اما قیمت مسکن در آن شاهد شتاب رشد بیشتری نسبت به انگلیس بوده و در سال جاری معادل 8.6 درصد رشد کرده است. نمودار زیر روند رشد قیمت مسکن طی 5 سال گذشته را نشان می‌دهد که به 18 درصد رسیده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

قیمت مسکن در کشورهای هم‌گروه ایران در جام جهانی

جهش قیمت مسکن در آمریکا

در آمریکا قیمت مسکن دو جهش بسیار چشم‌گیر، یکی در آستانه بحران اقتصادی و مالی 2008 و دیگری پس از پایان همه‌گیری کرونا به خود دیده است. میانگین قیمت فروش خانه در آمریکا بین سال های 1992 و 2021 بیش از سه برابر شده و از 15 هزار دلار به بالای 50 هزار دلار رسیده است. برای اینکه این افزایش قیمت را بیشتر درک کنیم، آن را با حداقل درآمد سالانه می‌سنجیم. حداقل دستمزد در آمریکا برای یک سال کار 15 هزار دلار است. حال آنکه طبق نمودار زیر قیمت خانه‌ها به بیش از 400 هزار دلار در سال 2022 رسیده است.

قیمت مسکن در کشورهای هم‌گروه ایران در جام جهانی

 

قیمت مسکن در کشورهای هم‌گروه ایران در جام جهانی

نویسنده: گروه اقتصادی گذارنیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×