» آرشیو اخبار » بازگشت حس “طمع” به بازار بعد از 10 ماه
ترس و طمع بیت کوین

بازگشت حس “طمع” به بازار بعد از 10 ماه

8 بهمن 1401 8

پس از پشت سر گذاشتن طولانی‌ترین دوران ترس در بازار، سرمایه‌گذاران بازار بیت‌ کوین برای اولین بار از ماه مارس 2022 (اسفند 1400) با حس طمع مواجه شده‌اند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تازه‌ترین داده‌های دورن زنجیره‌ای حاکی از آن هستند که پس از پشت سر گذاشتن طولانی‌ترین دوران ترس در بازار، سرمایه‌گذاران بازار بیت‌ کوین برای اولین بار از ماه مارس 2022 (اسفند 1400) با حس طمع مواجه شده‌اند.

شاخص ترس و طمع چیست؟

“شاخص ترس و طمع” معیاری پرکاربرد و بیانگر احساسات عمومی حاکم میان سرمایه‌گذاران در بازار بیت کوین (و البته بازار ارزهای دیجیتال) است. در این شاخص، برای نشان دادن احساسات از مقیاس عددی 0 (ترس شدید) تا 100 (طمع شدید) استفاده می‌شود.

کلیه مقادیر کمتر از 50 حاکی از وجود نوعی بازار ترسناک هستند، در حالی که مقادیر بالاتر از این آستانه، از وجود سرمایه‌گذارانی حریص در بازار حکایت دارند. اگرچه ممکن است این حد آستانه در تئوری کاملاً مشخص به نظر برسد، اما در عمل، منطقه بین مقادیر 46 تا 54 به طور کلی به احساسات “خنثی” تعلق دارد. گریز واقعی به سمت ناحیه ترس یا طمع تنها زمانی رخ می‌دهد که این معیار از پایین یا بالای این منطقه عبور کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

علاوه بر این، دو احساس «خاص» دیگر یعنی “طمع شدید” و “ترس شدید” نیز در این شاخص وجود دارد. مقادیر بالاتر از 75 بیانگر احساس طمع شدید و مقادیر زیر 25 حس ترس شدید را نشان می‌دهند. اهمیت این احساسات شدید در این است که کف و سقف‌های اصلی قیمت عموماً زمانی شکل می‌گیرند که سرمایه‌گذاران این ذهنیت‌ها را دارند.

به همین دلیل، برخی از معامله‌گران بر این باورند که به دلیل کف سازی قیمت در دوره‌های ترس شدید، فرصت‌های ایده‌آل برای خرید فراهم می‌شود، در حالی که دوره‌های مربوط به احساس طمع شدید می‌توانند به دلیل ثبت بالاترین سطوح قیمت، دوران طلایی فروش باشند.

در مقال، یک استراتژی معاملاتی به نام “سرمایه‌گذاری خلاف جهت یا متضاد” (contrarian investing) وجود دارد که در آن سرمایه‌گذاران برخلاف رفتار عمومی بازار و احساسات رایج آن عمل می‌کنند. وارن بافت در نقل قول معروف خود گفته است: “وقتی دیگران حریص هستند بترسید و وقتی دیگران می‌ترسند حریص باشید.”

شاخص ترس و طمع

همانطور که از تصویر فوق پیداست، شاخص ترس و طمع بیت کوین روز گذشته عدد 55 را نشان داده است. این بدان معناست که پس از حدود ده ماه حرکت بی‌وقفه در منطقه ترس، بازار به درستی به منطقه طمع وارد شده است. گفتنی است که امروز این شاخص به سطح 52 بازگشته که نشان دهنده وضعیتی خنثی در میان سرمایه‌گذاران است.

نمودار زیر نحوه تغییر شاخص ترس و طمع در طول یک سال گذشته را نشان می‌دهد.

نمودار تغییر شاخص ترس و طمع

از نمودار فوق مشخص است که این اندیکاتور تقریباً سال گذشته را در منطقه ترس و به بیان دقیق‌تر در منطقه ترس شدید سپری کرده است. در این مدت، تنها یک بار شاهد جهش به ناحیه طمع بوده‌ایم که آن نیز تنها یک روز ادامه داشت و بازار بار دیگر به حالت ترس شدید درآمد.

این دوره‌های مداوم “ترس” و “ترس شدید” در طول سال گذشته، هر دو طولانی‌ترین دوره‌های متوالی سپری شده در تاریخ این اندیکاتور بوده‌اند. بازگشت حس طمع به بازار بیت کوین پس از این مدت طولانی می‌تواند به این معنا باشد که سرمایه‌گذاران آماده پذیرش اقدامات صعودی دیگر هستند که به نوبه خود نشانه مثبتی برای رالی فعلی می‌باشد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: newsbtc

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×