» آرشیو اخبار » طرح دارویار در کنترل قاچاق و کاهش قیمت دارو موثر است

طرح دارویار در کنترل قاچاق و کاهش قیمت دارو موثر است

25 تیر 1401 10

به گزارش گذارنیوز، دکتر محمدعلی کیانی در نشست خبری “طرح دارویار”، اظهار کرد: طرح دارویار که از دو روز گذشته در سطح کشور اجرا شده است،ضمن هدف‌مندتر شدن عرضه و تحویل انواع دارو ،زمینه توزیع یارانه دارو متناسب با نیازهای بیماران را فراهم می کند و تمامی دهک‌ها شامل بهره‌مندی از این یارانه می‌شوند.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح دارویار نه تنها هزینه پرداختی بیمار افزایش نمی یابد، بلکه کاهش هم داشته و علت آن، همکاری کامل بیمه‌ها در پوشش‌های دارویی است.

تبلیغات جام جهانی قطر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هزینه اضافه دارو برای بیمه شده لحاظ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین افراد فاقد بیمه هم می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گیرند و همانند بیمه شدگان شامل پرداخت هزینه اضافه در ۳۶۶ قلم دارویی اعلام شده، نباشند.

دکتر کیانی افزود: این اقدام موثر در کنترل قاچاق دارو و عدم فروش دارو معادل ۷ برابر قیمت واقعی اثربخش بوده است.

وی با تاکید بر اینکه داروها در ۴ دسته پوششی، غیرپوششی، موارد عدم نیاز به نسخه پزشک و داروهای گیاهی و مکمل غذایی قرار دارند، گفت: داروهای پوششی نه تنها افزایش قیمت ندارند، بلکه کاهش قیمت دارد، ۳۶۶ نوع داروهای غیرپوششی با تحت پوشش قرار گرفتن فرد بیمه شده رقم افزایشی ندارد و ۱۱۹ داروی بدون نیاز به نسخه و داروهای گیاهی و مکمل هم فاقد رقم افزایشی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که در بازدید انجام شده از داروخانه‌ها هیچ شکایتی ثبت نشده است، تاکید کرد: برای اجرای پایش طرح دارویار تیم بازرسی ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سامانه تیتک سازمان غذاودارو و سامانه تلفنی ۱۹۰ فعال شده است.

دکتر کیانی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه مکلف است که بودجه موردنیاز سازمان‌های بیمه‌گر را تخصیص دهد و با توجه به اهمیت بحث دارو که با جان مردم سروکار دارد قطعاً با مشکلات بیمه‌ای در پوشش‌ها مواجه نخواهیم بود.

وی اضافه ‌کرد: سامانه تیتک با هدف رصد کامل انواع داروها در تمامی داروخانه‌ها به‌زودی در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال می‌شود و دیگر مشکلی در این خصوص نخواهد بود و در کنار آن مشکل کمبودهای دارویی و خلاءهای موجود هم برطرف خواهد شد.

*دولت با اجرای طرح دارویار به‌طور جد در بحث رفع مشکلات و چالش‌های دارویی ورود پیدا کرده است

در این نشست دکتر ناصر وحدتی، معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: با اجرای طرح دارویار هیچگونه افزایش پرداختی از سمت بیمار مشاهده نخواهد شد و کاهش پرداختی از جیب بیمار در این موضوع اتفاق می‌اُفتد.

وی با بیان اینکه دولت در گذشته به داروها ارز اولیه اختصاص می‌داد و در مواردی که صادرات بود ارز از سمت شرکت به دولت بازگردانده نمی‌شد خاطر نشان کرد: اما با اجرای طرح دارویار ورود مواد اولیه را با ارز ترجیحی داریم و مشکل شرکت‌های تولیدکننده دارو هم برای صادرات محصول تولیدی‌شان برطرف شده و به‌تبع مشکل کمبودهای دارویی هم برطرف شده است.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: دولت با اجرای طرح دارویار به‌طور جد در بحث رفع مشکلات و چالش‌های دارویی ورود پیدا کرده و در بازرسی‌های روزانه و مستمر اجرای این طرح از سوی داروخانه‌ها کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت‌ها همچنان قیمت دارو در ایران بسیار کمتر از دیگر کشورها است و انواع داروها با پائین‌ترین نرخ ممکن در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه موضوع عطاری‌ها یکی از معضلات ما بوده است، گفت: این گروه صنفی معتقدند صنف هستند از ما مجوز نمی‌گیرند و داروهایی همچون ریتالین و حتی مخدرها را عرضه می‌کنند و این موضوع از طریق مسئولان استانی‌ در حال پیگیری است تا بیش از ۱۵۰۰ عطاری فعال به‌خوبی کنترل شوند و دستگاه قضایی هم برخورد قاطع و محکم با متخلفان این حوزه داشته باشند.

دکتر وحدتی افزود: مشکل کمبودهای دارویی تا حدود زیادی برطرف شده و خوشبختانه مشکلاتی که در گذشته بوده دیده نمی‌شود.

*طرح دارویار با هدف عدم افزایش هزینه پرداختی از سمت مردم اجرا شده است

در بخش دیگری از این نشست دکتر علیرضا رمزی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی، تصریح کرد: پس از اجرای طرح‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی، بیمه سلامت همگانی رایگان دهک‌های ۱، ۲ و ۳، پزشک خانواده و نظام ارجاع طرح دارویار با هدف عدم افزایش هزینه پرداختی از سمت مردم اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در بازدیدهای اخیر فعالیت مطلوب سامانه‌های بیمه‌گر به‌خوبی دیده شده و در این طرح داروهای غیرپوششی لحاظ نمی‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با ذکر این نکته که نزدیک به ۶ میلیون نفر بیمه شده‌اند، تاکید کرد: با وجود تعداد بیمه شده بالا، تعداد زیادی هم بیمه نشده داریم که به مدت ۳ ماه به‌صورت رایگان بیمه می‌شود، ضمن اینکه تمدید اعتبار بیمه سلامت به مدت ۳ ماه و بیمه روستایی به مدت ۶ ماه دیده شده است.

دکتر رمزی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با انجام یک خدمت جمعی اقدامی موثر در مسیر خدمت شایسته به مردم ارائه دهیم.

وی بیان کرد: شماره *۱۶۶۶# تمامی اطلاعات بیمه شده را اعلام می‌کند و فرد تماس گیرنده از آخرین وضعیت بیمه‌ای خود مطلع می‌شود.

ریزو درشت طرح «دارویار»
ریزو درشت طرح «دارویار»

*برخی از داروهایی که تحت پوشش بیمه نبودند با اجرای طرح دارویار پوششی شدند

همچنین دکتر کامران اخوان، معاون خرید راهبردی مدیریت درمان اداره کل بیمه تامین اجتماعی خراسان رضوی هم در این نشست، گفت: با اجرای طرح دارویار از ۴۸ ساعت قبل اثرات مثبت آن دیده شده و به دنبال مدیریت ارز ترجیحی و هدررفت دارو هستیم.د تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و متحمل پرداخت هزینه اضافه نشود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با بیان اینکه برخی داروها مانند دیفن هیدرامین، استامینوفن و غیره که تحت پوشش بیمه نبودند با اجرای طرح دارویار پوششی شدند، خاطرنشان کرد: همچنین داروهای دیگر غیربیمه‌ای هم بدون پرداخت هزینه اضافه از سوی مردم قابل دریافت از داروخانه‌ها است.

دکتر اخوان اضافه کرد: این اقدام نه تنها موجب ایجاد فشار بر خانواده‌ها نخواهد شد، بلکه موجب بسته شدن دست افراد سودجو هم خواهد شد.

وی بیان کرد: در افزایش قیمت داروها سهم بیمه شده مشخص شده، اما اگر بیمار نمونه خارجی آن دارو را بخواهد تنها مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند و هزینه اضافه‌تری را نمی‌پردازد.

گزارش تصویری نشست خبری طرح دارویار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×