» آرشیو اخبار » مجسمه «مامان» شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه
مجسمه «مامان» شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه

مجسمه «مامان» شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه

20 تیر 1401 11

به گزارش گذارنیوز، «مامان»‌ یکی از به یادماندنی‌ترین مجسمه‌هایی است که تاکنون خلق شده است. این مجسمه در ابعاد عظیمی ساخته شده و فقط در فضای باز و یا بناهای صنعتی قابل نمایش است. این عنکبوت خیره‌کننده،‌ با هشت پای بلند و لاغر بر روی زمین استوار است و به همین دلیل بازدیدکنندگان می‌توانند زیر یا اطراف این مجسمه قدم بزنند.

«لوئیز بورژوآ» هنرمند فرانسوی این مجسمه قدرتمند را برای «تیت مدرن»‌ در سال ۱۹۹۹ خلق کرد. تمام مفهوم کلی پشت خلق این مجسمه را می‌توان در تلاش برای نمایش مراحل مختلف «مادر بودن» خلاصه کرد.

«مامان»، شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه!

تبلیغات جام جهانی قطر
«مامان» اثر «لوئیز بورژوآ»

اکنون قرار است مجسمه «مامان»‌ تا ششم نوامبر سال ۲۰۲۲ در آتن به نمایش گذاشته شود.

این عنکبوت عظیم یکی از طراحی‌های معمول «لوئیز بورژوا» است. او نخستین عنکبوت را در سال ۱۹۴۷ با استفاده از مرکب به عنوان یک نقاشی خلق کرد. در سال ۱۹۹۴، او این طراحی را با استفاده از مرکب قرمز بازآفرینی کرد.

«مامان»، شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه!

«مامان»، شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه!

در همان سال،‌ این هنرمند نخستین مجسمه عنکبوتش را ساخت. بدنه این عنکبوت با استفاده از یک ظرف شیشه‌ای ساخته شد که در آن محلول آبی‌رنگ ریخته شده بود. این ظرف شیشه‌ای نیز زیر یک کره فلزی نصب شده بود.

«مامان»، شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه!

مجسمه «مامان»‌ اما در ابعاد بسیار بزرگ‌تر ساخته شده است.این مجسمه درحقیقت در ابعاد ۹.۲ در  ۸.۹ در ۱۰.۲ متر و وزن ۳,۶۵۸ کیلوگرم طراحی شده است. بدنه اصلی و پاهای «مامان» با استفاده از فولاد و برنز ساخته شده‌اند. بازدیدکننده با ایستادن در بخش زیرین مجسمه می‌تواند شکم عنکبوت که در آن ۱۷ تخم سفید و خاکستری از جنس مرمر قرار داده شده است را ببیند.

«بورژوآ» پاهای این عنکبوت را به نحوی طراحی کرده که شبیه ستون‌های کلیساهای گوتیک به نظر می‌رسند. تخم‌های سفید و خاکستری مرمرین نیز به «سلول» یکی دیگر از آثار «بورژوآ» شباهت دارند.

«مامان»، شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه!

«سلول» اثر «لوئیز بورژوآ»

در اثر هنری «سلول» یک کره سفید کوچک و مرمرین در بین دو کره بزرگ‌تر دیده می‌شود.

«مامان»‌ کلمه فرانسوی به معنای مادر است. کودکان از این لغت برای صدا کردن مادرشان استفاده می‌کنند. انتخاب این نام برای این مجسمه بر نقش مهم مادر در زندگی تاکید دارد. «بورژوآ» همزمان با این مجسمه، ۹ طراحی نیز منتشر کرد و در آن‌ها توضیح داد چرا مجسمه عنکبوت به مادر،‌ البته در این مورد خاص به مادر او مرتبط است. «لوئیز»‌ این مجسمه را برای نمایش رابطه عاطفی و در عین‌حال پرهیاهویی که با مادرش داشت خلق کرده است.

«مامان»، شاهکاری در قامت عنکبوت عظیم‌الجثه!

«مامان»‌ پیچیدگی روابط بین والدین و فرزندانشان را به نمایش می‌گذارد.  مادر «لوئیز»‌ پیش از آنکه این هنرمند مجسمه «مامان»‌ را خلق کند از دنیا رفته بود. درحقیقت، ما می‌توانیم «مامان» را اثری برای ادای احترام «لوئیز» به مادرش محسوب کنیم.

«لوئیز» در سن ۲۱سالگی مادرش را از دست داد؛ اتفاقی که او را شوکه کرد. در نتیجه،‌ «مامان»‌ به نحوی ترس این هنرمند در زمان از دست دادن مادرش را به تصویر می‌کشد و همچنین با وجود جزئیاتی که برای ساخت آن در نظر گرفته شده است،‌ بُعد عاطفی مادرانگی را نیز به نمایش می‌گذارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×