» آرشیو اخبار » تیک‌تاک؛ دو سال پیش ۵۰ میلیون دلار؛ امسال ۷۵ میلیارد دلار!
حاکمیت سایبری در خارج از کشور این بار در تیک تاک

تیک‌تاک؛ دو سال پیش ۵۰ میلیون دلار؛ امسال ۷۵ میلیارد دلار!

21 تیر 1401 6

بنا به تازه‌ترین آمارها؛ همچنان پر نصب‌ترین اپلیکیشن در سطح دنیا تیک‌تاک است که از شروع سال ۲۰۲۲ تا به همین الان، ۱۷۶ میلیون بار دیگه هم نصب شده است که تعداد نصب کلی‌ آن در سراسر جهان به عدد خیره‌کننده‌ ۳/۵ میلیارد می رسد.

به گزارش گذارنیوز، تیک‌تاک در سال ۲۰۱۵ با اسم Douyin در چین شروع به کار کرد. در سال ۲۰۱۷ ورژن‌هایی که قابلیت نصب بر روی اندروید و IOS داشتند را وارد بازار کرد و اسم آن را به تیک‌تاک تغییر داد.

به کمک شرایطی که در طی کرونا ایجاد شد و با پشتوانه‌ نسل جدیدی از افراد که می‌خواستنددر شبکه‌های مجازی‌ که «برای بزرگ‌ترها نباشه و مخصوص خودشون باشه» بتوانند به‌راحتی فعالیت کنند، خلاقیت‌های خودشان را به نمایش بگذارند، یا با هم‌سن‌ و سال‌های خودشان ارتباط بگیرند، محبوبیت تیک‌تاک روز به روز بیشتر شد. به این صورت که یک‌سوم تمام کاربران اینترنت در دنیا، درحال حاضر یک اکانت تیک‌تاک هم دارند و حتی افرادی که در تیک‌تاک تولید محتوا نمی‌کنند، از آن استفاده می‌کنند تا در طی روز، چند دقیقه‌ای سرگرم گرم باشند.

تبلیغات جام جهانی قطر

طبق گزارش‌ها، تیک‌تاک در سال ۲۰۲۰ حدود ۱/۹ میلیارد دلار درآمد داشته است که این رقم افزایش ۴۵۷ درصدی نسبت به ۳۵۰ میلیون دلار درآمدش در سال ۲۰۱۹ بود. تیک‌تاک دو منبع اصلی درآمد دارد:

۱. تبلیغات

۲. خریدهای درون‌برنامه‌ای

قبل از معرفی Tiktok for Business، جریان اصلی درآمد تیک‌تاک، صرفاً خریدهای درون‌برنامه‌ای بود. بر این اساس، کاربرانی که حداقل ۱۰۰۰ تا فالوور داشتن، می‌تونستن با پخش یک ویدیوی زنده، یه هدیه‌ی مجازی از طرفدارای خودشون دریافت کنن تا بابت محتوایی که تولید می‌کردن ازشون حمایت بشه.

این هدیه، یه‌‌مقدار سکه مجازی است که باید با پول واقعی و از طریق خود برنامه خریداری بشه. تعداد سکه‌های مجازی، از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تا هستند و قیمت‌شون هم بین ۹۹ سنت تا ۲۴۹.۹۹ دلار تعیین شده است.

بعد از دریافت این هدایا، سازنده‌ محتوا این انتخاب را دارد که تمام هدایایی که در اختیارش قرار دادند را تبدیل به پول واقعی بکند. نکته‌ مهم این است که به ازای هر دلار برداشت‌شده از برنامه، تیک‌تاک پنجاه درصد کمیسیون دریافت می‌کند و بعد ازآن مابقی به حساب سازنده‌‌ محتوا بازپرداخت می‌شود. بنابراین تیک‌تاک دو بار پول دریافت می‌کند. یک بار زمانی که طرفدارها درحال خرید سکه‌ هستند (به عنوان هدیه) و یک بار زمانی که شخصی سکه‌ها را هدیه گرفته است و آن هارو رو به تیک‌تاک پس می‌دهد تا پول واقعی بابتش بگیرد.

مهم‌ترین نکته درمورد تیک‌تاک این است که تمام کارهایی که فیسبوک و اینستاگرام در طی این چند سال سعی داشتند به آن برسند، در یک اپلیکیشن کنار هم جمع کرده است و به همین دلیل است که بر اساس تخمین‌ها، درآمد تبلیغاتی تیک‌تاک احتمالاً در سال ۲۰۲۲ سه برابر بشود و به بیش از ۱۱ میلیارد دلار برسد.

این در حالی است که انتظار می‌رود توییتر و اسنپ‌چت به ترتیب ۵/۵۸ میلیارد دلار و ۴/۸۶ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی برای سال ۲۰۲۲ داشته باشند که حتی در مجموع، بازم از 11 میلیارد دلار تیک‌تاک کمتر است.

در نهایت از آنجایی که تیک‌تاک یک شرکت کاملاً خصوصی‌ است، دشوار است که دقیقاً بدانیم چه‌قدر ارزش دارد. اما به‌طور تخمینی می‌دانیم که ارزش‌گذاری تیک‌تاک در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیون دلار بود اما در سال ۲۰۲۲  این رقم به ۷۵ میلیارد دلار رسیده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×