» آرشیو اخبار » تصویر خارق العاده جیمز وب از کهکشان منتشر شد

تصویر خارق العاده جیمز وب از کهکشان منتشر شد

20 تیر 1401 7

به گزارش گذارنیوز به نقل از ایندپندنت، ناسا در یک پست وبلاگی تصویری را منتشر کرد که سیستم Fine Guidance آن را گرفته است. این ابزار به طور معمول در ردیابی اشیای کهکشانی به تلسکوپ کمک می‌کند تا ابزارهای مادون سرخ و قدرتمندتر وب از آن عکس بگیرند.

اما سیستم Fine Guidance با توجه به آنکه برای تولید عکس‌های خارق العاده ساخته شده، عملکرد بسیار خوبی داشته است. در تصویر مونوکروماتیک مذکور ستاره‌های درخشان و هزاران کهکشان دوردست در رنگ‌های درخشان دیده می‌شوند.

این تصویر حاصل ۳۲ ساعت فعالیت بود و یکی از عمیق‌ترین عکس‌های ثبت شده از جهان است. البته تلکسوپ وب به زودی به عمق بیشتری از فضا می‌رود.

تبلیغات جام جهانی قطر

جین ریگبی یکی از محققان پروژه جیمز وب در مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا می‌گوید: حباب‌های بسیار محو و نامشخص در این تصویر دقیقاً کهکشان‌های کم نوری هستند که وب در سال نخست فعالیت علمی خود آن را بررسی می‌کند.

ثبت تصویر آزمایشی خیره‌کننده توسط تلسکوپ "جیمز وب"

توضیح تصویر منتشرشده آمده است: به این تصویر آزمایشی نگاه کنید. نمایی غیر منتظره و عمیق از کیهان که توسط حسگر هدایت خوب (FGS) وب در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) ثبت شده است.

حسگر هدایت خوب برای نشانه گرفتن اهداف وب با دقت بالا توسط آژانس فضایی کانادا ساخته شده است و ثبت تصاویر جذاب جزو کارهای اصلی آن نیست!

این تصویر موزاییکی از ۷۲ تصویر که طی یک آزمایش ۳۲ ساعته ثبت شدند، تشکیل شده است. به ۶ پرتوی منحصربه‌فرد اطراف ستاره‌های درخشان در پس‌زمینه‌ای مملو از کهکشان توجه کنید. مراکز ستاره‌های درخشان سیاه به نظر می‌رسد، زیرا این ستاره‌ها آشکارسازهای وب را اشباع می‌کنند و جهت‌گیری این تلسکوپ در طول ثبت تصاویر تغییر نکرده تا مراکز ستاره‌ها توسط پیکسل‌های مختلف آشکارسازهای دوربین ثبت شود. ما بی صبرانه منتظر اولین تصویر تمام رنگی وب در تاریخ ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) هستیم.

رنگ تصویر برای بهینه‌سازی کنتراست بصری مایل به قرمز انتخاب شده است. مدیران ماموریت وب از این رنگ قرمز متفاوت برای تمایز بخشیدن بین تصاویر مهندسی وب و تصاویر علمی تمام رنگی آن استفاده می‌کنند. این یک تصویر موزاییکی است؛ یعنی از ادغام چند تصویر تشکیل شده و همپوشانی فریم‌های تصاویر مختلف را می‌توان در لبه‌ها و گوشه‌های تصویر مشاهده کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که با نام‌های JWST یا Webb نیز شناخته می‌شود، در دسامبر سال ۲۰۲۱(دی ماه ۱۴۰۰) به فضا پرتاب شد. این رصدخانه پیشرفته فضایی پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین “جیمز وب” می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد. این تلسکوپ قرار است انسان را به نخستین سال‌های تشکیل جهان ببرد و اسرار کیهان را فاش کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×