» آرشیو اخبار » چه‌طور به ریش اقتصاددان‌ها بخندیم؟
چه‌طور به ریش اقتصاددان‌ها بخندیم؟

چه‌طور به ریش اقتصاددان‌ها بخندیم؟

20 تیر 1401 3

این روزها اقتصاد جهانی چشم‌انداز اُمیدبخشی از خودش نشان نمی‌دهد. اکثر اقتصاددانان شبیه پیرزن‌های چروکیده‌ سیاه‌پوشی شده‌اند که از آینده‌ای تاریک و اتفاقاتی ناخوشایند خبر می‌دهند. آن‌ها «فروپاشی اقتصادی» و «افزایش تورم» را پیش‌بینی می‌کنند و صاحبان کسب‌و‌کار را از خطر ورشکستگی می‌ترسانند.

در چنین شرایطی کسب‌وکارهای هوشمند نباید ترس به دل خود راه بدهند. شاید اوضاع چندان خوش‌آیند به نظر نرسد اما بهتر است بدانند که این رکودها همیشه فرصت‌های تازه‌ و کمیابی در اختیار کسب‌وکارها قرار داده‌اند.

کسب‌وکارهای موفقی مثل اینستاگرام، اوبر و سرویس انتقال وجه وِنمو از نمونه‌های موفقی هستند که از دل روزهای سخت رکودهای سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ بیرون آمده‌اند. این برندها نه تنها به خوبی توانسته‌اند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند؛ بلکه تهدیدهای اقتصادی را به فرصت‌های رشد خود تبدیل کرده‌اند. در این یادداشت می‌خواهیم بدانیم چه چیزی می‌تواند این بازی را به نفع کسب‌وکار ما تغییر بدهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

اول: ترس به دل خود راه ندهید

دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد. بنابراین؛ از اظهارنظر‌های این اقتصاددان‌های عصاقورت‌داده، بد به دل خود راه ندهید. اکثر کسب‌وکارها در چنین شرایطی دست به تعدیل نیروهای‌شان می‌زنند و با این کار تخم نااُمیدی را در دل کارکنان‌شان نیز می‌پراکنند. این کار باعث می‌شود نیروهای‌شان دائم در اضطراب تعدیل شدن و تماشای از کار بیکار شدن همکاران‌شان باشند و نتوانند به خوبی قبل کار کنند.

 

دو: دست روی دست نگذارید

به جای تسلیم بحران شدن، آن را مدیریت کنید. مدیر یک شرکت موفق تعریف می‌کرد که: «مجبور بودم به خاطر ورشکستگی، یک‌سوم نیروهامونو تعدیل کنم. نمی‌تونستم توی چشم هیچ کدوم اونا نگاه کنم و خبر اخراج شدن‌شونو به‌شون بدم. بنابراین فکری به ذهنم رسید. تصمیم گرفتم به جای تعدیل نیروها، دو ساعت از ساعت کاری همه‌ی نیروها کم کنم. این‌جوری همه راضی بودن و دیگه سایه‌ی تعدیل شدن روی سرشون نبود.»

 

سه: از آب بحران، کره بگیرید

احتمالا همیشه دل‌تان می‌خواسته برای کارکنان‌تان کلاس‌های مهارتی بگذارید اما هیچ‌وقت نه شما و نه نیروهای‌تان فرصت آن را نداشته‌اید. دوران رکود، بهترین زمان‌ برای تقویت مهارت‌ کارکنان‌تان است. از زمان رکود به نحو احسن استفاده کنید.

کسی چه می‌داند. شاید از دل این مهارت‌ها، کلیدی برای خروج از بحران پیدا کردید و توانستید به ریش اقتصاددان‌هایی که ورشکستگی شما را پیش‌بینی کرده بودند بخندید!

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×