» آرشیو اخبار » تاثیرات احتمالی استعفای “بوریس جانسون” بر اقتصاد دنیا

تاثیرات احتمالی استعفای “بوریس جانسون” بر اقتصاد دنیا

17 تیر 1401 3

اختصاصی گذارنیوز:

جهانی شدن باعث شده است که تغییر ساختار سیاسی کشورها، علی‌الخصوص کشورهای بلوک غرب، بر شاخص‌های اقتصادی جهانی اثرگذار باشد. در طی چند روز اخیر که شایعات استعفای بوریس جانسون به گوش می‌رسید، بازار جهانی و مخصوصا نرخ پوند دچار نوسان شد.

پرسش اصلی این‌جاست که آیا استعفای قطعی که اخیراً توسط بوریس جانسون اعلام شده، بر اقتصاد جهانی اثرات مخرب و ویران‌گری خواهد گذاشت؟ فعالان بازار و اقتصاددانان به سوال ما پاسخ می‌گویند.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

افزایش نرخ پوند بریتانیا در پی استعفای جانسون

پایان دوره‌ی نخست‌وزیری جانسون می‌تواند به هرج‌ و مرج‌های سیاسی پایان دهد اما هیچ یک از مشکلاتی که بازار بریتانیا را دچار مشکل کرده، برطرف نخواهد کرد. اگرچه واکنش بازار به این تحولات مثبت بوده، پوند به”یک دلار و بیست سنت” رسیده و شاخص‌های بریتانیا در بورس جهانی با رشد مضاعفی همراه بوده است. با این همه معامله‌گران خبره نسبت به این افزایش شاخص‌ها چندان خوشبین نیستند. پوند استرلینگ در سال جاری افت فراوانی را تجربه کرده است و شرایط سیاسی و اجتماعی سرمایه‌گذاری در این مقطع، با توجه به نرخ ریسک و بازدهی، بسیار سخت شده است.

 

کارشناسان اقتصادی درباره بحران استعفای جانسون چه نظری دارند؟

مایکل کش مدیر یکی از صندوق‌های معتبر بریتانیا می‌گوید:

«من فکر نمی‌کنم این استعفا تاثیر چندانی روی بازارها بگذارد، مطمئناً میزان ریسک و عدم قطعیت‌ را افزایش می دهد اما فکر نمی‌کنم در سطح کلان این موضوع  خطر حادی ایجاد کند.»

 

“نیل جونز” ریاست فروش ارزش خارجی در “موسسه‌ی میزوهو” چنین اظهارنظر می‌کند:

«به نظر می‌رسد سیگنال‌های خرید روند افزایشی داشته و خرید پوند افزایش پیدا کرده است، اما سرمایه‌گذارانی که اهداف بلندمدت دارند، به فروش پوندهای استرلینگ خود ادامه خواهند داد.»

 

“متیو راچتر” مدیر استراتژیست سهام در “جولیاس بائر” در مصاحبه با خبرنگاران خاطر نشان می‌سازد:

«فکر نمی‌کنم در وضعیت فعلی بتوان به دقت پیش‌بینی کرد که استعفای بوریس جانسون چه اثری بر روی نرخ پوند خواهد داشت. به احتمال زیاد می‌توان گفت که سرمایه‌های زیادی به علت وضعیت ناامنی سیاسی از کشور خواهند گریخت اما از طرفی استعفای جانسون باعث شده بعضی سرمایه‌داران جدید اطمینان بیش‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری پیدا کنند.»

 

در روزهای آینده تیم دیده‌بان بازار سعی می‌کند اطلاعات بیش‌تری در این زمینه کسب کند و از وضعیت بحران اقتصادی جهانی با توجه به آشوب‌های سیاسی روزهای اخیر، تحلیل عمیق و دقیق‌تری ارائه دهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×