» آرشیو اخبار » امیرعبداللهیان: امیدواریم با واقع بینی آمریکا به نقطه نهایی توافق برسیم

امیرعبداللهیان: امیدواریم با واقع بینی آمریکا به نقطه نهایی توافق برسیم

2 تیر 1401 3

به گزارش گذارنیوز، حسین امیرعبداللهیان در نشست مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه در رابطه با لغو روادید برای دو کشور صحبت کردیم و این امر می‌تواند در رابطه با تجارت انجام شود، گفت: با توجه به مهار ویروس کرونا در کل جهان، نشست مشترک سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه ضمن تشکر از کشورهای دوست روسیه و چین به دلیل اعلام مخالفت خود با قطعنامه شورای حکام از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس و در قبال حمایت از منافع و مواضع منطقی ایران تشکر کرد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفت که با آقای لاوروف بار دیگر بر سر این موضوع (مذاکرات احیای برجام) گفت‌وگو کردیم که در صورت ادامه گفت‌وگوها که امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

در موضوع اوکراین معتقدیم اقدامات آمریکا با ابزار ناتو صورت می‌گیرد

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه در موضوع اوکراین معتقدیم اقدامات آمریکا با ابزار ناتو صورت می‌گیرد، در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز گفت که امیدواریم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه با بیان اینکه آقای لاوروف بر حمایت از مواضع سیاسی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق بر حمایت روسیه تآکید کرده است، گفت: در موضوع اوکراین معتقدیم اقدامات آمریکا با ابزار ناتو صورت می‌گیرد و ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند.

همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است/ روسیه آماده ایجاد دیالوگی همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است
اما وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست مشترک با همتای ایرانی با بیان اینکه دو کشور تصمیم دارند روابط را گسترش دهند و نظر مشترک تهران و مسکو این است تا روابط فیمابین به سطح بالایی برسد، گفت: وظیفه ماست که روابط را گسترش دهیم، در حالی که تحریم‌های آمریکا و کشورهای اقماری مانع توسعه روابط شده است.

سرگئی لاوروف با ارائه آمار افزایش ۸۰ درصدی تجارت ایران و روسیه و رسیدن حجم تجارت فی مابین به حدود ۴ میلیارد دلار گفت: راه‌های خاصی را باید در بخش انرژی، حمل و نقل و کشاورزی، فاینانس و گمرکی پیدا کنیم و در بحث همکاری های هسته‌ای نیز در نیروگاه بوشهر در فاز دوم و سوم کار می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است باید لغو شود، گفت: هدف ما این است که کاری که اشتباهی که آمریکا صورت داد تصحیح کنیم؛ زمانی آمریکا از برجام و قطعنامه خارج شد یک بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقض کرده است.

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از این نشست مشترک با همتای ایرانی خود با بیان اینکه نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار آنها اصول بین‌الملل و برابری حاکمیت کشورها را عوض کنند تاکید کرد که روسیه و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور توسط آمریکا را محکوم می‌کنند.

وزیرخارجه روسیه ضمن استقبال از پروسه رسمی ورود ایران به سازمان شانگهای اعلام کرد که قرار است در شهر سمرقند تفاهمنامه‌ای امضا شود که پروسه حقوقی این مسئله را بیان می‌کند.

سرگئی لاوروف با بیان اینکه روسیه به وظایفی که به ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس منجر می‌شود، متعهد است اعلام آمادگی کرد تا دیالوگی همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کند.

به آقای رئیسی اطلاع دادیم که وضعیت فعلی در اوکراین چگونه است/ غربی‌ها می‌خواهند از اوکراین به عنوان مأمنی برای تهدید علیه خاک روسیه استفاده کنند
وزیرخارجه روسیه درباره دیدار دیروز خود با رئیس جمهور کشورمان گفت که به آقای رئیسی اطلاع دادیم که وضعیت فعلی در اوکراین چگونه است و از ایران برای فهم درست ریشه های این مشکل تشکر کردیم.

به گفته سرگئی لاوروف غربی‌ها می‌خواهند از اوکراین به عنوان مأمنی برای تهدید علیه خاک روسیه استفاده کنند که در این رابطه فدراسیون روسیه و آقای پوتین رئیس جمهور این کشور بارها توضیح دادند که ما انتخاب دیگری جز آن نداشته اند.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه آمریکا تلاش دارد نظم خودش را به دیگر کشورها دیکته کند گفت که این راه ناقض همه پروسه‌های تاریخی و روند عینی ایجاد جهان چندقطبی است که در چارچوب این کشورها وحدت و منافع خود را حفظ می‌کنند و آنچه آمریکا انجام می‌دهد تایید کننده کاری است که در وهله اول تصویری قرار داده می‌شود که هدف آن بر روی تایید نقش رهبری بی چون و چرای آمریکاست.

برخلاف اتهام آمریکا، روسیه در برجام ترمز ایجاد نکرده بلکه خود آمریکاست که ترمز ایجاد می‌‌کند
سرگئی لاوروف با بیان اینکه آمریکا یک سال پیش ما را متهم کرد که ما در برجام ترمز ایجاد کردیم که این درست نبود، گفت: روسیه مثل طرف های دیگر مذاکرات گفته که ما برجام را به صورت کامل احیا می‌کنیم و این آمریکاست که ترمز ایجاد می‌‌کند و ما به دوستان ایرانی گفتیم که از موضع آنها برای احیای کامل برجام بدون هیچ کم و کاستی دفاع می کنیم.

وزیرخارجه روسیه همچنین در خصوص مسائل سوریه گفت که در تماس‌هایی که با اسرائیل داریم تاکید کرده ایم که در فضای هوایی سوریه اقدامی انجام ندهند؛ حادثه اخیر که رخ داد حمله بود به فرودگاه غیرنظامی و باعث از کار افتادن این فرودگاه شد.

به گفته آقای لاوروف روسیه از اسرائیل درخواست کرده و خواسته که قطعنامه شورای امنیت را رعایت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×