» آرشیو اخبار » سررسید 2.25 میلیارد دلار قرارداد آپشن نشان می‌دهد که 17600 دلار کف بیت ‌کوین نبود

سررسید 2.25 میلیارد دلار قرارداد آپشن نشان می‌دهد که 17600 دلار کف بیت ‌کوین نبود

2 تیر 1401 5

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز، بیت کوین (BTC) در طول هفته گذشته در تلاش بود تا از روند نزولی خود خارج شود، اما اولین تلاش آن برای عبور از مقاومت 22 هزار و 600 دلار در تاریخ 16 ژوئن ناموفق بود. دومین تلاش این رمزارز برای عبور از سطح 21 هزار و 400 دلار نیز در تاریخ 21 ژوئن با یک افت قیمت 8 درصدی دنبال شد. بیت ‌کوین پس از دو تلاش ناموفق، در حال حاضر زیر قیمت 20 هزار دلار معامله می‌شود و اکنون این سؤال پیش آمده که آیا سطح 17 هزار و 600 دلار واقعاً کف قیمت بیت ‌کوین بوده یا خیر.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

نمودار 4 ساعته بیت کوین در صرافی کوین‌بیس. منبع: TradingView

 

هرچه بیت کوین برای مدت زمان بیشتری در این روند نزولی باقی بماند، مقاومت این خط روند قوی‌تر می‌شود، به همین دلیل تریدرها از نزدیک در حال دنبال کردن آن هستند. از این رو مهم است که خریداران در زمان سررسید 2.25 میلیارد دلار قرارداد آپشن، از خود قدرت نشان دهند.

پس از آنكه كریستین لاگارد (Christine Lagarde) رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB)، نظر خود را در مورد ضرورت نظارت دقیق بر فضای ارز دیجیتال ابراز کرد، نااطمینانی‌ها منجر به فشار روی بازار ارز دیجیتال شد. در 20 ژوئن لاگارد نظرات خود در مورد خدمات استیکینگ و اعطای وام، اظهار کرد: «نبود مقررات منجر به افزایش کلاه‌برداری‌ها، ادعاهای کاملاً نامشروع در مورد ارزش رمزارزها، سوداگری‌ و همچنین معاملات مجرمانه شده است.»

گفتنی است که نقد کردن بیت ‌کوین توسط ماینرها نیز باعث فشار منفی روی قیمت شده، به طوری که داده‌های پلتفرم تحقیقاتی ارکان ریسرچ (Arcane Research) نشان می‌دهد که شرکت‌های ماینینگ سهامی عام بیت کوین در ماه مه صد درصد دارایی‌های بیت ‌کوین خود را (5 برابر ماه‌های عادی) به فروش رسانده‌اند. در حال حاضر، ماینرها در مجموع 800 هزار BTC در اختیار دارند، امری که نگرانی‌ها از فروش احتمالی آنها را افزایش داده است. ریزش قیمت بیت کوین سودآوری ماینرها را کاهش داده، چراکه هزینه تولید آن‌ها در بعضی مواقع از حاشیه سود آنها فراتر رفته است.

انقضای قراردادهای آپشن در 24 ژوئن برای سرمایه‌گذاران بسیار نگران کننده است، زیرا خرس‌ها (فروشنده‌ها) در صورت افت قیمت به زیر 20 هزار دلار، 620 میلیون دلار سود خواهند برد.

 

گاوها روی 40 هزار دلار و بالاتر شرط بسته بودند

بهره آزاد (open interest) یا حجم قراردادهای آپشنی که در 24 ژوئن منقضی خواهد شد حدود 2.25 میلیارد دلار است، اما رقم واقعی آن بسیار پایین‌تر خواهد بود زیرا گاوها بیش از حد نسبت به قیمت بیت ‌کوین در این تاریخ خوش‌بین بودند. این معامله گران پس از آنکه قیمت BTC در 12 ژوئن به زیر 28 هزار دلار سقوط کرد، شکست خوردند و بدتر اینکه شرط‌بندی آنها روی قیمت بیت ‌کوین در تاریخ سررسید تا بیش از 60 هزار دلار نیز پیش رفت.

 

بهره آزاد قراردادهای آپشن بیت کوین در سررسید 24 ژوئن. منبع: CoingLass

 

نسبت Call/Put=1.7 حاکی از سلطه 1.41 میلیارد دلار قرارداد حق خرید (Call) در برابر 830 میلیون دلار قرارداد حق فروش ((Put است. با این وجود، با توجه به اینکه اکنون قیمت بیت کوین زیر 20،000 دلار است، بیشتر قراردادهای خرید احتمالاً بی ارزش خواهند شد.

اگر قیمت بیت کوین در ساعت 8:00 صبح 24 ژوئن زیر 21 هزار دلار باشد، تنها 2 درصد این قراردادهای خرید باقی خواهند ماند. این امر به این دلیل است که دارندگان قراردادهای حق خرید (Call) که حق خرید بیت ‌کوین در قیمت 21 هزار دلار را دارند، در صورت افت قیمت به زیر 21 هزار دلار در تاریخ سررسید، دیگر حق خرید نخواهند داشت.

در این بخش سه سناریو محتمل بسته به قیمت بیت ‌کوین در تاریخ انقضا شرح داده شده است. تعداد قراردادهای در دسترسِ CAll (حق خرید) و Put (حق فروش) در تاریخ انقضا، بسته به قیمت بیت ‌کوین در تاریخ انقضا متفاوت است. عدم تعادل به نفع هر طرف سود نظری را تشکیل می‌دهد:

قیمت بین 18،000 تا 20،000 دلار: 500 قرارداد Call در مقابل 33100 قرارداد Put. سود خالص 620 میلیون دلاری به نفع خرس‌ها.

قیمت بین 20،000 تا 22،000 دلار: 2،800 Call در مقابل 27،00 قرارداد Put. سود خالص 520 میلیونی به نفع خرس‌ها.

قیمت بین 22،000 تا 24،000 دلار: 5،900 قرارداد Call در مقابل 26.600 قرارداد Put. سود خالص 480 میلیون دلاری به نفع خرس‌ها.

این برآورد خام قراردادهای حق فروش (Put) استفاده شده در شرط‌بندی‌های نزولی و قراردادهای حق خرید (Call) استفاده شده در معاملات «خنثی تا صعودی» را در نظر می‌گیرد. لذا، در این روش ساده‌سازی شده استراتژی‌های پیچیده‌تر معامله‌گران لحاظ نمی‌شود.

به عنوان مثال، یک تریدر می‌تواند یک قرارداد حق فروش (Put) را به فروش برساند و روی افزایش قیمت بیت ‌کوین بالای یک قیمت خاص شرط‌بندی کند، اما متأسفانه هیچ راه آسانی برای برآورد آن وجود ندارد.

 

چند افت قیمت دیگر به زیر 20 هزار دلار تعجب آور نخواهد بود

خرس‌های بیت کوین برای کسب سود 620 میلیون دلاری باید قیمت را زیر 20 هزار دلار را حفظ کنند. در طرف مقابل، بهترین سناریو برای گاوها افزایش قیمت بیت ‌کوین به بالای 22 هزار دلار است تا این رقم را به 140 میلیون دلار کاهش دهند.

تریدرهای صعودی بیت کوین با نابودی (لیکویید) 500 میلیون دلار پوزشن لانگ (long) اهرمی در 12 و 13 ژوئن مواجه شده بودند، بنابراین آنها اکنون سود و سرمایه لازم برای افزایش قیمت را ندارند. با توجه به این داده‌ها، خرس‌ها شانس بیشتری برای حفظ قیمت BTC زیر 22 هزار دلار پیش از سررسید قراردادهای آپشن در 24 ژوئن دارند.

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×