» آرشیو اخبار » سرگذشت ایران معاصر در بیست و نهم خردادها
29 خرداد

سرگذشت ایران معاصر در بیست و نهم خردادها

29 خرداد 1401 8

به گزارش گذارنیوز، مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

29 خرداد 1367: منافقان با عملیاتی با عنوان چهل چراغ برای سومین بار مهران را مورد تصرف قرار دادند.

29 خرداد 1356: علی شریعتی از نویسندگان و پژوهشگران دینی برجسته ایران بنا به دلایل نامشخص در 44 سالگی در لندن (انگلیس) رخ در نقاب خاك كشید.

تبلیغات جام جهانی قطر

29 خرداد 1354: ارتشبد غلامعلی اویسی كه فرماندهی نیروی زمینی را در صدر گروهی از نظامیان بر عهده داشت به همراه سرهنگ سلطان محمد اعتماد وابسته نظامی ایران در آمریكا به منظور بازدید از تاسیسات نظامی سانفرانسیسكو وارد پایگاه ارتش ششم این كشور شد.

29 خرداد 1354: سناتور ادوارد كندی با سخنرانی در مجلس سنای آمریكا از سیاست این كشور در فروش اسلحه به ایران و دیگر كشورهای منطقه و همچنین جذب بخشی از درآمد نفت در برابر ارسال سلاح های نظامی و تقویت هرچه بیشتر موقعیت نظامی آن كشورها انتقاد كرد.

29 خرداد 1353: بر پایه تصمیم شورای قانون نظارت بر گسترش شهر تهران، درخواست صدور پروانه ساختمانی برای ساخت زمین در دولت آباد شهر ری، ارایه شد.

29 خرداد 1332: طرح عملیات براندازی محمد مصدق نخست وزیر وقت برای تصویب نهایی در اختیار رییس سازمان سیا، وزارت امور خارجه آمریكا و وزارت امور خارجه انگلیس قرار گرفت.

29 خرداد 1330: به دنبال ملی شدن صنعت نفت، اداره امور اجرایی شركت ملی نفت ایران به عهده گروهی از كارشناسان ایرانی قرار گرفت. با تشكیل این گروه، محمد مصدق از شركت نفت ایران و انگلیس خلع ید كرد.

29 خرداد 1317: مجلس شورای ملی قانون خدمت نظام وظیفه را با 169 ماده تصویب كرد. در این قانون به موضوع هایی نظیر مكان های سربازگیری، احضار مشمولان، رسیدگی و نام نویسی، معافیت مزاجی و محدود، متكلفان، دانش آموزان، مشمولان خارج از كشور، چگونگی اجرای مراسم سوگند، احضار تعلیماتی و بسیج، تغییر سن و وظایف حوزه های سربازگیری اشاره شده بود.

29 خرداد 1303: شومیاتسكی وزیر مختار شوروی در ایران، تهران را به مقصد بادكوبه ترك كرد. هدف از این سفر دیدار با مسوولان امور نفتی این كشور به منظور ترانزیت نفت میدان های شمال ایران از مسیر قفقاز بود.

29 خرداد 1303: حكومت ایران افسر جوان وابسته به نیروی زمینی را با شعار دفاع از آسمان وطن، برای فراگرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه های شوروی به مسكو فرستاد.

29 خرداد 1300: مجله ادبی ارمغان توقیف شد. مدیریت این مجله را وحید اصفهانی بر عهده داشت.

29 خرداد 1297: نجفقلی خان صمصام السلطنه بختیاری تشكیل كابینه داد. او پس از این كه در10 اردیبهشت كابینه خود را به احمد شاه معرفی كرد، به دلیل ناهماهنگی فراوان با مشكل روبرو و مجبور به ترمیم كابینه شد.

روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد 1 و 4)

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×