ربات ها 40% از کاربران بازیهای وب3 را تشکیل میدهند
به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پس از تجزیه و تحلیل بیش از 60 بازی و سرویس، 200 هزار ربات پیدا شده است. به طور متوسط، هر بازی وب3 دارای 40٪ ربات است.
صنعت اپلیکیشنهای غیرمتمرکز (Dapps) در فوریه 2021 (بهمن ۱۳۹۹) انتقالاتی به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار برای قراردادهای هوشمند را تجربه کرد. در حال حاضر این رقم به 59 میلیارد دلار میرسد.
تا به امروز پروژههای زیادی در حال وارد کردن سرمایهی خود به این حوزه هستند. در 29 آگوست (۷ شهریور) استارتاپ بازی لیمیت برِک (Limit Break) 200 میلیون دلار جمع آوری کرد. این پروژه پس از راه اندازی موفقیت آمیز مجموعه NFT دیجی دایجاکو (DigiDaigaku) خود که به صورت رایگان ضرب شده بودند، محبوبیت پیدا کرد.
بر اساس گزارش داو مِتریکس (Dove Metrics) و مِساری (Messari)، صنعت رمزارز در نیمه اول سال 2022، 30.3 میلیارد دلار سرمایه جمع آوری کرد. این مقدار از 30.2 میلیارد دلاری که در سال 2021 مشاهده شد فراتر رفت.
بدون احتساب 10.2 میلیارد دلار بودجه جمع آوری شده برای بخش مالی متمرکز، 20 میلیارد دلار باقی میماند. این 20 میلیارد دلار روی DApp ها، توکنهای غیرمثلی (NFT) و زیرساخت وب 3 سرمایه گذاری شده است.
ممکن است برای شما سوال شود که چه مقدار از این پول به طور موثر در سرمایه گذاریهای متعلق به همان شرکتهای سرمایهگذاری استفاده شده و یا برای سرمایهگذاری مجدد استفاده شده است. البته تعدادی روش هوشمندانه برای افزایش این اعداد بدون نقض مقررات وجود دارد اما بدون شک مقدار زیادی پول در حوزه برنامههای غیرمتمرکز جاری شده است.
همیشه مقدار زیادی از بیاعتمادی به رقم اعلام شده برای تعداد واقعی کاربران فعال در DApp ها وجود داشته است اما تاکنون هیچ مدرک محکمی از تقلب ارائه نشده است.
بنابراین سرمایه گذاران خرد از چه ابزارهایی میتوانند برای تشخیص این دست فعالیتها استفاده کنند؟ خب، حداقل سه مورد را میتوان در این زمینه نام برد: تعداد کاربران فعال، میزان مشارکت جامعه و میزان نقدینگی.
مقایسه کاربران ثبت نام شده با کاربران فعال
اکثر شبکههایی که از پروتکل اثبات سهام (PoS) استفاده میکنند، حداقل هزینه ثبت نام را دریافت میکنند و استفاده از بسیاری از ویژگیهای آنها رایگان است.
این مسئله منجر به مجموعهای از آدرسهای به ظاهر فعال میشود که با DApp تعامل دارند و انگیزههایی برای توسعهدهندگان و سرمایهگذاران ایجاد میکند تا تعدادشان را افزایش دهند اما واضحا این رقم واقعی تعداد کاربران فعال نیست.
فیلتر کردن رتبهبندی DApps بر اساس تعداد کاربران، دادههای خیرهکنندهای بهویژه در شبکههای ترون (Tron)، وَکس (WAX)، فلو (Flow)، EOS و ثاندِرکُر (Thundercore) به ارمغان میآورد.
برخی از DApp ها ادعا میکنند که کاربران فعال بیشتری نسبت به رهبران این صنعت مانند اوپن سی (OpenSea)، یونی سواپ (Uniswap) و اَکسی اینفینیتی (Axie Infinity) دارند.
لوان کریکوِلیا (Levan Kvirkvelia) یکی از بنیانگذاران جاگِر (Jugger) که یک سرویس پیشگیری از ربات Web3 است، بیش از 60 بازی و DApp را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که 40 درصد از کاربران فعال در واقع رباتهای خودکار یا یک نهاد واحد هستند که چندین حساب را کنترل میکنند.
«پس از تجزیه و تحلیل بیش از 60 بازی و سرویس، 200 هزار ربات پیدا کردیم. به طور متوسط، هر بازی وب3 دارای 40٪ ربات است.»
بر گرفته از حساب توئیتر LevanKvirkveli@، پست شده در 29 آگوست 2022
در برخی موارد مانند بازی ان آر کی اکس (AnRKey X) که روی شبکه پالیگان فعال است، نسبت رباتها به کل بازیکنان به 84 درصد میرسد. اگرچه میتوان توضیح قابل قبولی برای فاصله گرفتن توسعهدهندگان پروژه از استقرار ربات در بازی ارائه داد، اما تحقیقات کویرکوالیا نشان میدهد که تحلیلگران نباید از تعداد دارندگان توکن به عنوان کاربران فعال استفاده کنند.
جعل کردن میزان مشارکت جامعه فوق العاده سخت است
مسئلهای که باید به آن توجه داشت مشارکت ناسازگار جامعه در شبکههای اجتماعی پروژه است حتی اگر متریک DAU برای آن بالا باشد.
هدف پروژههایی که بودجه خوبی دارند، “خرید” کاربران واقعی است در حالی که رباتها مهارت کافی برای مشارکت در بحثها را به روشی معنادار و ثابت ندارند.
این تجزیه و تحلیل بیش از 10 دقیقه طول نمیکشد زیرا فقط نیاز است که یک نفر وارد گروه رسمی پروژه شود و 40 یا 60 پیام آخر را اسکرول کند.
آیا سؤالات واقعی و بحثهای سازنده توسط خود جامعه وجود دارد یا صرفاً اینها فعالیت مدیران گروه با استفاده از رباتهای از پیش برنامه نویسی شده است؟
با رفتن به صفحه رسمی توییتر، توییچ، یوتیوب یا اینستاگرام پروژه، همان روند بررسی پستها و نظرات جامعه را دنبال کنید. این دادههای کیفی باید در مقایسه با تعداد اشتراکگذاریها، لایکها یا آدرسهای بلاکچین فعال، تحلیلی به مراتب دقیقتر ارائه دهند.
شناسایی نقدینگی جعلی توکن
باور بکنید یا نه این بازارسازان هستند که خدمات نقدینگی را برای توکنها ارائه میدهند. آنها میتوانند در ازای یک کارمزد معین، پیشنهادات و نظرات خود را همیشه در صرافیهای معتبر نگه دارند و قیمت را با استفاده از الگوریتمهایی بر اساس جریان سفارشات حرکت دهند.
یک سرمایه گذار با تجربه نکات ظریفی را که حجم و عمق دفتر سفارشات جعلی را از فعالیت معاملاتی واقعی متمایز میکند، یادداشت میکند. برای مبتدیان، تجزیه و تحلیل عمق 2 درصدی پیشنهادات و نظرات، راه آسانی را برای تشخیص توکنها با حجم واقعی از غیر واقعی فراهم میکند.
توجه داشته باشید که چگونه توکن UFO Gaming در مقایسه با حجم معاملات روزانهاش، پیشنهادهای غیرمنطقی پایینی دارد. تقاضای کل خریداران 2 درصد کمتر از آخرین معامله بوده و کمتر از 0.6 درصد حجم معاملات گزارش شده است.
داشتن یک بازارساز معمولاً نکته مثبتی است زیرا کاربران را تشویق میکند تا توکن را به طور فعالانه معامله کنند. اما لزوماً این مفهوم به معنای حجم معاملات نیست. از بین رفتن علاقه در بین جامعه کاربران یک پروژه در نهایت باعث سقوط نقدینگی توکن میشود.
مثال بالا توکن پروتکل اُرکید (Orchid) را نشان میدهد. علیرغم اینکه این توکن در بایننس، کوین بیس، کراکن و کوکوین فهرست شده است، حجم روزانه 675 هزار دلار را ثبت میکند. این امر باعث میشود که 2٪ از عمق دفترچه سفارشات بین 9٪ تا 47٪ از فعالیت معاملاتی روزانه را نشان دهد که کاملاً نامفهوم به نظر میرسد.
سرمایهگذاران باید بدانند که معاملهگران خطرپذیر و سازندگان بازار به صورت پیاپی در پنهان کردن دستکاریهای خود مهارت بیشتری پیدا میکنند. به عنوان مثال یافتن یک کوین در لیست 200 کوین برتر بایننس با نسبتهای تحریف شده در حجم روزانه و عمق دفترچه سفارشات تقریباً غیرممکن است.
معاملهگران، گیمرها و سرمایه گذاران باید مراقب باشند که توسط معیارهای DAU بالا برای DApp های محبوب گمراه نشوند. انجام تجزیه و تحلیل کیفی در مورد حسابهای رسانهای اجتماعی پلتفرم و GitHub یک راه عالی برای ارجاع متقابل بر روی شبکه و دادههای معاملاتی است.
مترجم: محمدامین علیزاده
منبع: Cointelegraph