» آرشیو اخبار » قدرتمندترین هوش مصنوعی برای توزیع برق توسط چین

قدرتمندترین هوش مصنوعی برای توزیع برق توسط چین

15 مرداد 1401 10

به گزارش گذارنیوز، به نقل از South China Morning Post، فناوری برای این مشکل بزرگ، راه حلی پیدا کرده است. شرکت دولتی شبکه برق چین، قدرتمندترین هوش مصنوعی این کشور را برای توزیع برق راه‌اندازی کرد.

در این گزارش آمده‌است که پس از خاموشی در نقاط مختلف، معمولاً شش تا ۱۰ ساعت طول می کشد تا مشکل برطرف شود و منبع تغذیه از سر گرفته‌شود. اما هوش مصنوعی آن را به سه ثانیه کاهش می‌دهد.

بر‌اساس این گزارش، انجام آزمایشی یک ماهه در کیتایلو که منطقه‌ای مسکونی با بیش از ۲۰۰ خانواده واقع در ارومچی و جزو منطقه سین کیانگ است اثربخشی سیستم را نشان می‌دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

شبکه برق کیتایلو دارای حسگرهای بیشتری نسبت به هر جای دیگر کشور است. ساختار هر یک از این حسگرها شبیه مغز انسان است؛ آن‌ها قادر هستند بدون مداخله انسانی بهترین و کاراترین منابع تغذیه را پیدا کنند.

این سیستم به شکل مشهودی سرعت تمام فعالیت‌ های مرتبط با شبکه را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد. همچنین در گزارش شبکه برق چین آمده است: هنگامی که یک خرابی تجهیزات در شبکه توزیع ولتاژ پایین در منطقه رخ می‌دهد، پایانه‌های محاسباتی فوراً عملکرد خود ترمیمی را از جمله مکان‌یابی خودکار خطا، جداسازی خطا و بازیابی برق آغاز می‌کنند.

به گفته یکی از ساکنان منطقه کیتایلو، قطعی برق با این فناوری تقریبا دیگر وجود ندارد. برق قطع شده مجدد به سرعت وصل می‌شود و به هیچ عنوان تاثیر منفی روی زندگی ما ندارد. البته یکی از مهندسان ارشد که در شبکه دولتی برق چین فعال است به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر عمده قطعی های برق به صورت دستی رسیدگی می‌شوند.

چین سالهاست از هوش مصنوعی در عملیات روزانه خود استفاده می‌کند

این مهندس ارشد گفت: « شبکه برق چین سال‌هاست از هوش مصنوعی در عملیات روزانه خود استفاده می‌کند، به ویژه پس از ساخت گسترده مزارع بادی و نیروگاه های خورشیدی که خروجی انرژی ناپایدار داشتند. اما این برنامه‌ها عمدتاً به شبکه‌های اصلی یا جلوگیری از قطع برق برای کاربران صنعتی محدود شدند.»

همچنین او در ادامه افزود: « در یک منطقه مسکونی، شبکه به تعداد زیادی از کاربران نهایی متصل می‌شود. محیط کاملا پیچیده است؛ انواع مختلفی از مشکلات ممکن است رخ دهد؛ بسیاری از مسائل باید به صورت دستی شناسایی و برطرف شوند. خاموشی در چین به ندرت اتفاق می افتد، به خصوص در شهرها، کارگران شبکه برق چین احتمالاً کارآمدترین در جهان هستند؛ اما وقتی این اتفاق می‌افتد، هنوز ساعت‌ها طول می‌کشد تا مشکل برطرف شود.»

به گفته این مهندس، هوش مصنوعی متفاوت از سیستم‌های خودکار موجود در شبکه برق عمل می‌کند. یک کامپیوتر مدیریت شبکه برق سنتی، زمانی که خاموشی رخ می‌دهد، تعداد زیادی کد خطا تولید می‌کند. یک اپراتور انسانی باید بر اساس اطلاعات ارزیابی کند و راه حلی مانند طرح مسیریابی مجدد بر اساس تجربه خود ابداع کند.

این مهندس ارشد گفت: «هوش مصنوعی از پردازش زبان طبیعی برای درک توضیحات متنی که در پشت هر کد خطا وجود دارد استفاده می‌کند. سپس از تعداد زیادی از موارد خاموشی قبلی یاد می‌گیرد تا الگوهای پنهانی را پیدا کند که به یافتن و حل مشکل کمک می‌کنند.»

به گفته او، برای بهبود دقت، هوش مصنوعی به حجم عظیمی از داده های جمع آوری شده توسط طیف وسیعی از حسگرها نیاز دارد. در گذشته این حسگرها و فناوری انتقال داده مربوطه فقط برای خطوط برق فشار قوی موجود بود. اما اکنون، آن ها در حال ایجاد راه برای ورود به محله‌ها هستند.

منبع: تجارت نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×