» آرشیو اخبار » کدام شرکت‌های خارجی بازار دخانیات را در دست گرفتند؟
کدام شرکت‌های خارجی بازار دخانیات را در دست گرفتند؟

کدام شرکت‌های خارجی بازار دخانیات را در دست گرفتند؟

12 مرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، سید «سلمان ذاکر» با اشاره به بازار دخانیات در داخل کشور از سوی دو شرکت خارجی چندملیتی JTI و BAT که صاحبانی انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی دارند، اظهار کرد: شرکت‌های خارجی با رویکرد افزایش مصرف سیگار در کشور ما فقط به فکر کسب سود برای خود و خروج سرمایه از کشور هستند.

وی با اشاره به واردات مواد اولیه (توتون و تنباکو) این دو شرکت از خارج، افزود: این شرکت‌ها بدون توجه به سلایق و علایق ملت ایران به دنبال تغییر مزاج ملت هستند و به کیفیت محصولات خود توجه چندانی ندارند. این برای سلامت جامعه خطری بزرگ است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید نسبت به واردات محصولات دخانی از سوی این شرکت‌های خارجی چندملیتی احساس مسئولیت کرده و نظارت جدی بر کیفیت این محصولات داشته باشند.

تبلیغات جام جهانی قطر

ذاکر با اشاره به ندادن مالیات از سوی شرکت‌های چندملیتی، گفت: این شرکت‌ها هنوز مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و درصدی را هم که برای ارزش‌افزوده محصولات خارجی مشخص کرده‌اند، بسیار کم و نسبت آن با تولیدات داخلی عادلانه نیست و این خلاف سیاست‌های حمایتی دولت از تولید داخل است، بنابراین وزارت صمت و وزارت اقتصاد خیلی فوری این موضوع را اصلاح کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس هم به این موضوع ورود خواهد کرد و نخواهد گذاشت شرکت‌های خارجی هم به‌سلامت جامعه آسیب برسانند و هم سرمایه کشور را چپاول کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه باید مجلس و مسئولین دولتی نظارت جدی بر عملکرد شرکت‌های خارجی چندملیتی تولید سیگار داشته باشند، گفت: با توجه ‌به اینکه مواد اولیه این شرکت‌ها از خارج وارد می‌شود و نظارت چندانی بر آنها صورت نمی‌گیرد، باعث نگرانی است که این محصولات بر سلامت مردم تأثیرات منفی زیادی داشته باشند.

ذاکر با بیان اینکه در حال حاضر سیگار موجود در بازار ایران از ۳ طریق شرکت‌های خارجی چندملیتی، شرکت دخانیات ایران و همچنین قاچاق تأمین می‌شود، گفت: کمتر از ۱۰ درصد بازار فروش داخل در اختیار شرکت دخانیات ایران است و این باعث تأسف است.

منبع: تجارت نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×