» آرشیو اخبار » خط قرمز سه‌گانه مجلس برای نظام بانکی

خط قرمز سه‌گانه مجلس برای نظام بانکی

10 مرداد 1401 4

به گزارش گذارنیوز، «حجت الاسلام سید حسین میرمعزی» رئیس گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با اشاره به سه اشکال و خط قرمز این مرکز و شورای بانکی به نظام بانکی، اظهار داشت: اگر قرار است در نظام بانکی، تحولاتی رخ دهد، باید نظام بانکی ما از ربا خلاص و سرمایه های عظیم در اختیار بانک‌ها نیز در راستای اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادی کشور جریان پیدا کند.

توقف خلق پول در بانک‌های خصوصی

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در حال حاضر به بانک های غیردولتی قدرت خلق پول داده شده و آنها از این طریق، نه تنها به ثروت های هنگفتی دست یافتند بلکه مشکلات زیادی را در اقتصاد ایران ایجاد کردند.  اینکه بانک های غیر دولتی از طریق قدرت خلق پول، بر اساس منافع سهام داران خود تصمیم بگیرند به نظر ما یک ماده فسادی در اقتصاد است که باید ریشه کن شود، بر همین اساس، ما در قانون پیشنهاد کردیم که بانک‌های غیردولتی اجازه خلق پول نداشته باشند و اصرار داریم نمایندگان محترم به این پیشنهاد رأی دهند. 

تاکید بر جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها

میرمعزی گفت: وظیفه اصلی بانک‌ها، تجهیز و تخصیص منابع مالی و پولی است، از یک طرف سپرده‌گذاران پول‌هایی را در بانک‌ها به سپرده می‌گذارند و از سوی دیگر، بانک ها باید این پول ها را به فعالیت‌های مفید در اقتصاد به صورت تسهیلات تخصیص دهند. اما اگر بانک‌ها سپرده‌های مردم را به جای ارائه تسهیلات، به خرید سهام شرکت‌ها اختصاص دهند و وارد مقوله خرید زمین و فعالیت های بورس بازانه شوند، این در حقیقت بنگاه داری است، ما در قانون به صراحت یک بند آوردیم که باید از بنگاه‌داری بانک ها جلوگیری شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

حذف حیله‌های ربا در نظام بانکی

این مسئول گفت: ما اصرار داریم که در قانون، به جلوگیری از “حلیه های ربا”  تصریح شود، ولی کمیسیون اقتصادی این کلمه “حلیه های ربا” را حذف کرد، حیله‌های ربا طبق فتوای امام راحل و رهبر معظم انقلاب جایز نیست و متاسفانه بانک ها از این طریق به ورطه ربا می افتند.

وی ادامه داد: آنها اگر از طریق قانون هم نتوانند از طریق آیین‌نامه‌های بانکی که می‌نویسند قانون و قیود شرعی گفته شده را تبدیل به عقدی می‌کنند که حلیه ربا محسوب می‌شود، بنابراین تصریح به این امر را در قانون تحت عنوان «جلوگیری از صوری‌سازی و حلیه های ربا» پیشنهاد کردیم.

حجت الاسلام میرمعزی افزود: در یک جلسه مفصلی با حجت الاسلام بحرینی نیز این اشکالات را مورد بررسی قرار دادیم. ایشان سه اشکال عمده و مهم (خلق پول، بنگاه‌داری بانک‌ها و حلیه‌های ربا) که خط قرمز ما بود، را هم قبول داشتند ولی ملاحظاتی داشتند و معتقد بودند الان نمی شود آنها را در قانون اعمال کرد.

 

منبع: فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×