» آرشیو اخبار » بازارهای نفت خام به افت ادامه می دهند
نفت خام

بازارهای نفت خام به افت ادامه می دهند

16 آذر 1401 4

بازارهای نفت خام در جریان معاملات روز سه‌شنبه دوباره سقوط کردند. به نظر می‌رسد ما آماده یک فشار نزولی بیشتر هستیم.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازارهای نفت خام در جریان معاملات روز سه‌شنبه دوباره سقوط کردند. به نظر می‌رسد که ما آماده یک فشار نزولی بیشتر هستیم.

تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در طول جلسه روز سه شنبه اندکی کاهش یافت، زیرا به نظر می رسد ما در تلاش برای ادامه روند نزولی کلی هستیم. به خاطر داشته باشید که بسیاری از این موارد به افزایش یا عدم افزایش تقاضا بستگی دارد. علاوه بر این، اوپک از کاهش تولید خودداری کرده است، و این خود دلیل دیگری است که نشان می دهد بازار نفت خام روزهای آرامی در پیش دارد.
اگر از پایین ترین قیمت هفته گذشته سقوط کنیم، می‌توانیم شاهد افت بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به سطح 70 دلار باشیم. از سوی دیگر، اگر روند کلی بازار نفت تغییر کرده و صعودی شود، باید سطح 82.50 دلار را که مدت زمان اندکی سقف قیمت بوده را زیر نظر داشته باشیم.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

بازارهای نفت خام برنت نیز سقوط کرده اند. و ما از هفته گذشته شاهد کاهش قیمت نفت به کمترین مقادیر هفته گذشته هستیم. در شرایط کنونی، چنین به نظر می رسد که سطح 80 دلار را پیش رو داریم. البته با توجه به این موضوع که سطح 80 دلار، یک رقم بزرگ و روان شناختی قابل توجه است، پیش بینی می شود که مقدار خاصی از آن حمایت شود. شکستن به زیر آن سطح، امکان حرکت به سطوح بسیار پایین تر تا سطح 77.50 دلار باز می شود.
فکر می کنم که در این مرحله ما همچنان شاهد نوسانات زیادی، از نوع «محو شدن رالی ها» در این بازار هستیم و بنابراین باید منتظر نشانه هایی از فرسودگی (exhaustion) باشیم. در نهایت، این وضعیتی است که مشخص نیست تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد. همان گونه که گفته شد، اگر به زیر سطح 80 دلار سقوط کنیم، شرایط برای هر دو نوع نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت به سمت نزولی خواهد بود. 

تاثیر قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای صادر کننده

در سالی که شاهد کاهش رشد اقتصاد جهانی ناشی از تورم، بحران‌های ژئوپلیتیکی و ناامنی زنجیره تامین بودیم. کشورهای صادر کننده، شاهد دومین سال متوالی رشد اقتصادی بودند، این کشورها در یک سال گذشته در فناوری‌ها و پروژه‌های جدیدی سرمایه گذاری کردند که می‌تواند نتایج بسیار خوبی را در سال های آینده برایشان به بار آورد.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی از 6 درصد در سال 2021 به 2/3 درصد در سال 2022 کاهش یابد، قیمت‌های بالای نفت رشد تولید ناخالص داخلی خاورمیانه را از 4.1 درصد در سال 2021 به 5 درصد در سال 2022 خواهد رساند. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، گرچه توسعه اقتصادی منطقه تا حدودی به 3.6 درصد در سال 2023 کاهش می یابد، با این وجود این رقم از رقم پیش بینی شده برای رشد جهانی که در حدود 2.7 درصد است، پیشی می گیرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

کشورهای تولیدکننده نفت در شورای همکاری خلیج فارس بیشترین عملکرد منطقه را در سال جاری داشتند: انتظار می رود تولید ناخالص داخلی کویت در سال 2022 به میزان 8.7 درصد افزایش یابد و پس از آن عربستان سعودی (7.6 درصد)، امارات متحده عربی (5.1 درصد) و عمان (4.4 درصد) قرار دارند. در همین حال، عراق شاهد رشد تولید ناخالص داخلی 9.3 درصدی به پشتوانه نفت بود، در حالی که مصر (6.6 درصد) و الجزایر (4.7 درصد) به بهبود پس از همه گیری کووید-19 ادامه دادند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:  fxempire و oilprice

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×