» آرشیو اخبار » آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟
آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

11 مرداد 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در این هفته خبری از بازار نزولی نبود و بازارهای بیت‌کوین و دارایی‌های دیجیتال به شدت به افزایش ۷۵ واحدی نرخ پایه فدرال رزرو در این هفته واکنش نشان دادند.

در این هفته بیت‌کوین ۵.۷ درصد و اتریوم ۷.۶ درصد بالاتر بسته شدند.

بازارهای گسترده‌تر به اطلاعیه FOMC پاسخ مثبت دادند، زیرا پاول، رئیس‌ فدرال، اعلام کرد که نرخ هدف فعلی صندوق‌های فدرال رزرو در 2.25 درصد تا 2.5 درصد اکنون خنثی تلقی می‌شود و چشم‌ها به داده‌های در حال توسعه در مورد افت اقتصادی است.

تبلیغات جام جهانی قطر

از بسیاری جهات، روند مثبت اخیر قیمت بیت کوین و اتریوم به گاوهایی که تقریباً 9 ماه روند نزولی مداوم را پشت سر گذاشته‌اند، تسکین می‌دهد.

بازار نزولی 2022 از نظر تاریخی برای فضای دارایی دیجیتال منفی بوده است. با این حال، پس از چنین دوره‌ای پایدار از کاهش تمایل به کاهش، توجه به این موضوع معطوف می‌شود که آیا این یک رالی در بازار نزولی است یا شروع یک انگیزه صعودی پایدار.

در این مقاله، ما این مفهوم را با استفاده از فعالیت‌های درون زنجیره‌ای (آنچین) به‌عنوان یک خط پایه و اینکه آیا بازار سیگنال‌های هجوم تقاضای جدید را نشان می‌دهد یا عدم پیگیری پایدار را بررسی می‌کنیم.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

افزایش فعالیت‌های شبکه بیت کوین. بازار نزولی می‌شود یا خیر؟

به طور کلی، هجوم تقاضای جدید به شبکه‌های بلاکچین با افزایش مداوم استفاده درون زنجیره پشتیبانی و نشان داده می‌شود.

ما می‌توانیم از فعالیت‌های آنچین و پویایی عرضه برای ارزیابی عملکرد نسبت به تاریخچه قابل مقایسه اخیر به عنوان راهنما استفاده کنیم.

جهش‌های صعودی معمولاً با رشد و افزایش فعالیت آنچین توصیف می‌شوند، زیرا کاربران بیشتری وارد شبکه می‌شوند.

به طور کلی، این امر با افزایش حجم عرضه با فروش سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر در سود و تقاضای جدید این کوین‌ها، حمایت می‌شود.

جهش‌های نزولی تمایل به کاهش فعالیت زنجیره‌ای دارند و اغلب به صورت خشن و سریع خارج می‌شود.

پس از چرخش روند عرضه از سوی افراد ریسک پذیر و بازگشت به هولدرهای بلندمدت و با اعتماد بالا به بازار، بازار نزولی زمان می‌برد تا بهبود یابد.

آدرس‌های فعال بیت کوین در یک کانال روند نزولی به خوبی تعریف شده باقی مانده‌اند.

همچنین توجه داشته باشید که چگونه رکورد قیمتی (ATH) اکتبر تا نوامبر به اوج بسیار پایین‌تری نسبت به ATH آوریل 2021 رسید که نشان می‌دهد کاهش عمده کاربران رخ داده است و تقاضایی به دنبال آن نبوده است.

به استثنای چند جهش، فعالیت شبکه فعلی نشان می‌دهد که هنوز هجوم کمی از تقاضای جدید وجود دارد.

هشدار: آدرس‌های فعال (14 SMA) که به بالای 950 هزار می‌رسند، نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های درون زنجیره‌ای است که نشان‌دهنده قدرت احتمالی بازار و بهبود تقاضا است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

تقاضا برای تراکنش‌های آنچین و فضای بلوک داستان مشابهی را بیان می‌کند. ساختار بازار در سال گذشته کاملاً مشابه دوره 19-2018 است.

پس از افت اولیه و نابودی تقاضا در ماه مه 2021، تقاضای معاملاتی اندکی کاهش یافته است که نشان می‌دهد تنها تریدها و سرمایه گذاران با اعتماد بالاتر به بازار باقی مانده‌اند.

هشدار: شکستن نرخ تراکنش (14 SMA) به بالای 3.0 نشان دهنده افزایش فعالیت‌های آنچین است که نشان دهنده قدرت احتمالی بازار و بهبود تقاضا است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

در نتیجه تقاضای کم تراکنش، کارمزد تراکنش‌های آنچین کاملاً در محدوده بازار نزولی قرار دارد و تنها 13.4 بیت کوین در کل کارمزد پرداخت شده در روز مشاهده می‌شود.

مشابه آدرس‌های فعال و تقاضای تراکنش، تخریب تقاضا در می 2021 قابل مشاهده است، زیرا ازدحام شبکه فروپاشید و کارمزدها شروع به تشکیل خط پایه بازار نزولی کردند.

هشدار: کارمزدهای تراکنش (14 SMA) که به بالای 35 بیت کوین در روز می‌رسند، نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های آنچین است که نشان‌دهنده قدرت احتمالی بازار و بهبود تقاضا است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

ما می‌توانیم این مشاهدات را با نگاه کردن به میانگین ردپای داده (بر حسب بایت) بلوک‌های بیت کوین تأیید کنیم:

ازدحام شبکه و بلوک‌های کامل منجر به اندازه بلوک‌های بزرگ‌تر می‌شود، زیرا ماینرها بلوک‌ها را تا حد ممکن پر می‌کنند تا حداکثر درآمد کارمزد را به دست آورند.

ازدحام کم شبکه و بلوک‌های نیمه خالی منجر به بلوک‌های کوچک‌تر می‌شود، زیرا تراکنش‌های کافی برای ماینرها برای پر کردن تمام ظرفیت وجود ندارد.

توجه داشته باشید که سگویت (SegWit) یک ارتقاء فناوری به بیت کوین است که برای افزایش حداکثر ظرفیت داده بلوک های بیت کوین عمل می‌کند.

قبل از ژوئن 2021، پذیرش سگویت کمتر از 55 درصد بود، به این معنی که حداکثر ظرفیت بلوک کمتر از مقدار حال حاضر بود.

با این حال، با توجه به اینکه پذیرش سگویت اکنون به بیش از 72 درصد رسیده است، ظرفیت فضای بلوک مؤثرتری وجود دارد، اما ازدحام فعلی حتی کمتر از آنچه در می 2021 بود، است.

این نشان می‌دهد که به طور کلی، شبکه بیت کوین همچنان تحت سلطه هولدرها است و هنوز هیچ بازگشت قابل توجهی از تقاضای جدید وجود نداشته است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

با این حال، نکته مثبت تر، ظرفیت کانال های عمومی شبکه لایتنینگ بیت کوین (LN) همچنان به زدن رکوردهای جدید ادامه می‌دهد.

مجموع ظرفیت عمومی LN اکنون به 4405 بیت کوین رسیده است که علیرغم بازار نزولی غالب، نسبت به دو ماه گذشته 19 درصد افزایش داشته است.

این معیار نقدینگی موجود برای کاربران را برای ارسال پول از طریق نودهایی که کانال‎های عمومی دارند اندازه گیری می‌کند و معیار خوبی برای گسترش اثرات شبکه است.

این برای راه اندازی کانال‌های خصوصی بین دو طرف مقابل که نود خود را برای مسیریابی عمومی باز نکرده‎اند، کار نمی‌کند.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

انفجار کوچکی در فعالیت شبکه اتریوم

شبکه اتریوم بسیاری از روندهای مشابه بیت کوین را در 12 ماه گذشته تجربه کرده است و شاهد بدتر شدن تدریجی استفاده از کل شبکه و ازدحام بوده است.

علیرغم عملکرد قدرتمند قیمت در چند هفته گذشته، ازدحام شبکه اتریوم در واقع به کمترین میزان در چند وقت اخیر رسیده است و نتیجه آن در رسیدن قیمت گس به پایین‌ترین قیمت‌ چند ساله دیده می‌شود.

تقاضای تراکنش اتریوم از زمان فروش ماه می 2021 به تدریج در حال کاهش بوده است و فقط شاهد یک دوره کوتاه فعالیت در هفته‌های اخیر بوده‌ایم.

اگر این روند بتواند به بالاتر رفتن ادامه دهد، ممکن است سازنده باشد و یکی از مواردی است که باید مراقب آن بود.

هشدار: رسیدن تعداد تراکنش‌ها (14 SMA) به بالای 1.25 میلیون نشان دهنده افزایش فعالیت‌های درون زنجیره‌ای است که نشان دهنده قدرت احتمالی بازار و بهبود تقاضا است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

اتریوم تمایل دارد در مقایسه با بیت کوین، حجم بیشتری از تراکنش‌ها را در ممپول (mempool) داشته باشد و به‌طور مداوم شاهد پر شدن فضای بلوک تا 99 درصد ظرفیت است.

در نتیجه، قیمت گس پرداختی اغلب روشی برتر برای ردیابی تراکم واقعی است.

این امر برای تشخیص فوریت کاربرانی که به دنبال تأیید تراکنش هستند عمل می‌کند که با توجه به ارزشی که می‌خواهند برای کارمزد خرج کنند اندازه‌گیری می‌شود.

نمودار زیر نشان می‌دهد:

(سبز) میانگین حد مجاز گس که حداکثر گسی است که ماینرها می‌توانند در یک بلوک قرار دهند (در حال حاضر 15M، اما می‌تواند تا 30M تحت EIP1559 افزایش یابد).

(قرمز) میانگین مصرف گس در هر بلوک که نمایه مصرف واقعی نسبت به حد مصرف گس است.

(آبی) متوسط هزینه گس در Gwei که می‌توان مشاهده کرد که در دوره‌های تقاضا افزایش می‌یابد و در دوره‌های آرام و کم تراکم کاهش می‌یابد.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

قیمت گس اتریوم اخیراً به 17.5 Gwei بر اساس میانگین 7 روز کاهش یافته است. این کمترین تراکم شبکه و قیمت گس از ماه می 2020 است که قبل از رشد دیفای و قبل از شروع بازار صعودی بود.

هشدار: میانه قیمت گس (7 SMA) که به بالای 30 Gwei می‌رسد، نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های درون زنجیره‌ای است که نشان‌دهنده قدرت احتمالی بازار و بهبود تقاضا است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

در نتیجه، نرخ سوزاندن ETH از طریق EIP1559 اکنون در پایین ترین حد خود قرار دارد. کل ETH سوزانده شده اکنون فقط 11 درصد از کل صدور است.

اتریوم تنها سه بار در گذشته تحت برنامه زمان‌بندی انتشار فعلی وارد قلمرو ضدتورمی شده است.

این به طور موثر به این معنی است که حجم نسبتاً زیادی از ETH در مقایسه با تمام تاریخ‌های پس از EIP1559 وارد گردش شده است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

کسب سود

برای بستن این بخش، ساختار بازار بیت کوین و اتریوم را از دریچه معیار SOPR ارزیابی خواهیم کرد. SOPR میانگین سود (> 1.0) یا زیانی (< 1.0) را که توسط بازار برای کوین‌های خرج شده به دست می‌آید را نشان می‌دهد. به طور کلی:

(سبز) مقادیر بالا (> 1.0) نشان می‌دهد که سودهای بزرگ‌تری در حال نقد شدن است و بازار تقاضای کافی برای جذب آن دارد.

(فلش رو به بالا) پشتیبانی از بازار گاوی با مقادیر SOPR 1.0 مشخص می‌شود که به عنوان حمایت عمل می‌کند، زیرا سرمایه گذاران بر اساس قیمت تمام شده خود در هنگام پولبک خرید می‌کنند.

(قرمز) ارزش‌های پایین (<1.0) نشان می‌دهد که زیان‌های بزرگ‌تری در حال نقد شدن است و سرمایه‌گذاران به طور متوسط کوین‌ها را کمتر از قیمت تمام شده خود می‌فروشند.

(فلش رو به پایین) مقاومت بازار نزولی با مقادیر SOPR 1.0 مشخص می‌شود که به عنوان مقاومت عمل می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران بر اساس قیمت تمام شده خود در طول رالی می‌فروشند.

برای بیت کوین، SOPR در تلاش است برای دومین بار از اوایل ژوئن به بالای 1.0 برسد. معمولاً قبل از عبور از این سطح، بازار به تعدادی تلاش نیاز دارد.

یک سناریوی صعودی ایده آل شکستن بالای 1.0 و سپس تست مجدد و یافتن حمایت خواهد بود.

هشدار: رسیدن این شاخص (7 SMA) به بالای 1.0 و حفظ آن سطح نشان دهنده بازگشت سودآوری و بهبود احتمالی بازار است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

اتریوم شانس بیشتری داشته است و از SOPR بالاتر از 1.0 عبور کرده و اولین آزمایش مجدد خود را به عنوان حمایت پیدا کرده است.

با این حال، با توجه به شاخص‌های فعالیت آنچین تا حدودی ضعیفی که در بالا بررسی شد، عاقلانه است که به برگشتن به زیر 1.0 توجه کنیم که می‌تواند نشانه ضعف باشد.

این شبیه دوره‌های نزولی قبلی است که در آن می‌توان یک سفر کوتاه بالاتر از 1.0 را مشاهده کرد، قبل از اینکه دوباره به قلمرو ضرر خالص برگردد.

هشدار: رسیدن این شاخص (7 SMA) به زیر 1.0 نشانه کاهش سودآوری است و نشان دهنده ضعف احتمالی بازار است.

آیا یک رالی در بازار نزولی شروع شده است؟

مترجم: سوگند عادل فهمیده

منبع: Glassnode

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×