» آرشیو اخبار » 3 معیار کلیدی نشان می‌دهد افت بیشتری در انتظار بیت کوین است
3 معیار کلیدی نشان می‌دهد قیمت بیت کوین بیشتر افت خواهد کرد

3 معیار کلیدی نشان می‌دهد افت بیشتری در انتظار بیت کوین است

22 تیر 1401 6

معامله گران به اندازه ماه ژوئن دچار ترس نیستند، اما چند معیار کلیدی نشان می‌دهد که بازار ارز دیجیتال هنوز روی سطح حمایتی ضعیفی ایستاده است. این در حالی است که بیت کوین در دامنه محدودی در حال نوسات است.

 

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، مارکت کپ یا ارزش کل بازار ارز دیجیتال در 28 روز گذشته در یک دامنه 17 درصدی بین 840 میلیارد دلار و 980 میلیارد دلار در نوسان بوده است. نوسانات بیت‌ کوین با توجه به نااطمینانی‌های شدید در رابطه با کاتالیزورهای ریزش اخیر بازار و بحث و جدال پیرامون شرکت تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital)، نسبتاً محدود است.

تبلیغات جام جهانی قطر

3 معیار کلیدی نشان می‌دهد قیمت بیت کوین بیشتر افت خواهد کرد

ارزش کل بازار ارز دیجیتال (به میلیارد دلار). منبع: TradingView

 

مارکت کپ بازار از حمایت ضعیفی برخوردار است

بیت کوین (BTC) از 4 الی 11 ژوئیه (13 الی 20 تیرماه)، 1.8 درصد رشد کرد، در حالی که قیمت اتر (ETH) بدون تغییر بود. مهم‌تر از آن، ارزش کل بازار ارز دیجیتال فقط در عرض سه ماه 50 درصد کاهش یافته است ، این بدان معناست که معامله گران بیشتر روی شکسته شدن کف الگوی مثلث (حمایت 840 میلیارد دلار) حساب باز کرده‌اند.

عدم قطعیت‌های مقرراتی پس از انتشار گزارش بانک مرکزی اروپا (ECB) افزایش یافته و همچنان روی دوش بازار سنگینی می‌کند. بانک مرکزی اروپا در این گزارش اشاره کرد که نبود مقررات در فضای ارز دیجیتال به سقوط اخیر استیبل‌کوین‌های الگوریتمی دامن زد. در نتیجه ، ECB اعمال تدابیر نظارتی و مقرراتی را برای کاهش تأثیر استیبل‌کوین‌های الگوریتمی بر سیستم‌های مالی کشورهای اروپایی توصیه می‌کند.

در تاریخ 5 ژوئیه (14 تیر)، جان کانلیف (John Cunliffe) ، نائب رئیس بخش ثبات مالی بانک انگلیس (BOE) مجموعه‌ای از مقررات را برای مقابله با خطرات اکوسیستم ارز دیجیتال پیشنهاد کرد. کانلیف خواستار یک چارچوب مقرراتی مشابه سیستم مالی سنتی برای محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر ضررهای غیرقابل جبران شد.

 

صعود چند آلت‌کوین با مارکت کپ متوسط

طبق شاخص ترس و طمع بازار ، احساسات نزولی اواخر ماه ژوئن بازار در حال کاهش است. این شاخص در تاریخ 19 ژوئن (29 خرداد) به پایین‌ترین حد خود در 6/100 رسید اما در تاریخ 11 ژوئیه (20 تیر) هم‌زمان با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به شکل‌گیری کف قیمت، تا 22/100 افزایش یافت.

 

3 معیار کلیدی نشان می‌دهد قیمت بیت کوین بیشتر افت خواهد کرد

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

 

در تصویر زیر ارزهای دیجیتال سودده و ضررده بازار طی هفت روز گذشته فهرست شده‌اند. قابل توجه است که تعدادی از آلت‌کوین‌های با مارکت کپ متوسط، با وجود افزایش تنها دو درصدی ارزش بازار، 13 درصد یا بیشتر افزایش پیدا کرده‌اند.

 

3 معیار کلیدی نشان می‌دهد قیمت بیت کوین بیشتر افت خواهد کرد

برنده‌ها و بازنده‌های هفتگی بازار ارز دیجیتال. منبع: اسمی

 

توکن آوه (AAVE) پس از اعلام برنامه این شرکت برای راه‌اندازی یک استیبل‌کوین الگوریتمی (که مشروط به تائید جامعه کاربران آن است) 20 درصد صعود کرد.

رمزارز پالیگان (Matic) نیز پس از مهاجرت پروژه‌های روی بلاکچین ترا (Luna) به این شبکه، 18 درصد رشد کرد.

رمزارز چیلیز (ChZ) پس از رونمایی اپلیکیشن Socios.com از قابلیت‌های جدید این شبکه از جمله یکپارچه شدن با توسعه دهندگان شخص ثالث، 6 درصد افزایش یافت.

 

سوگیری بازار  آسیا خنثی و متعادل است

پریمیوم تترِ صرافی اوکی اکس (OKX) اختلاف قیمت تتر بین این صرافی‌ چینی و ارز دلار آمریکا را نشان می‌دهد. تقاضای بالای معامله‌گران خرد برای تتر (USDT) باعث افزایش این شاخص به بالای ارزش منصفانه آن (در 100 درصد) می‌شود. از طرف دیگر ، با نزولی شدن بازار و کاهش تقاضا برای تتر، این شاخص دچار کاهش 4 درصدی یا بیشتر می‌شود.

 

3 معیار کلیدی نشان می‌دهد قیمت بیت کوین بیشتر افت خواهد کرد

تتر (USDT) در بازار همتا به همتا در مقابل USD/CNY. منبع: OKX

 

تتر از تاریخ 4 ژوئیه (13 تیر) با افت 1 درصدی یا بیشتر در صرافی‌های همتا به همتای آسیا در حال معامله بوده است. با وجود افزایش ارزش بازار ارز دیجیتال تا 980 میلیارد دلار در تاریخ 8 ژوئیه (17 تیر) که بالاترین سطح آن در 24 روز گذشته بود، این شاخص (پریمیوم) دچار افزایش نشد و علامتی از بهبود احساسات معامله‌گران را نشان نداد.

برای تائید اینکه آیا عدم بهبود احساسات بازار محدود به جریان استیبل‌کوین تتر است یا خیر، باید بازارهای فیوچرز را تجزیه و تحلیل کنیم. قراردادهای دائمی فیوچرز (Perpetual contracts) ، که تحت عنوان مبادله معکوس (inverse swaps) نیز شناخته می‌شوند ، دارای یک کارمزد به نام فاندینگ ریت (Funding Rate) هستند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار اعمال می‌شود. صرافی‌ها از این کارمزد به منظور جلوگیری از به هم خوردن تعادل بازار استفاده می‌کنند.

فاندینگ ریت (یا کارمزد تأمین سرمایه) مثبت نشان می‌دهد که تریدرهای لانگ (خریداران) از اهرم‌ یا ضریب‌های بزرگ‌تری در معاملات خود استفاده می‌کنند. عکس آن زمانی اتفاق می‌افتد که تریدرهای شورت (فروشندگان) از اهرم‌های بزرگ‌ استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود فاندینگ ریت منفی شود.

 

3 معیار کلیدی نشان می‌دهد قیمت بیت کوین بیشتر افت خواهد کرد

مجموع فاندینگ ریت در تاریخ 11 ژوئیه. منبع: CoingLass

 

با توجه به متفاوت بودن و ضد و نقیض بودن کارمزد فاندینگ ریت بیت کوین (BTC) ، اتریوم (ETH) و ریپل (XRP)، قراردادهای دائمی فیوچرز بیانگر سوگیری خنثی معامله‌گران است. برخی از صرافی‌ها فاندینگ ریت کمی منفی (نزولی) داشتند، اما این مقدار قابل چشم پوشی است. تنها استثناء فاندینگ ریت هفتگی منفی 35 صدم درصدی پولکادات (DOT) برابر با 1/5 درصد در ماه بود، اما این برای معامله گران قابل توجه نیست.

با توجه به عدم تمایل بازارهای خرد آسیا به خرید و عدم تمایل تریدرها برای استفاده از اهرم در معاملات فیوچرز، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که بازار به حفظ حمایت 840 میلیارد دلار مارکت کپ چندان امیدوار نیست.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×