» آرشیو اخبار » آیا انتظار افزایش شدید قیمت اتریوم قبل و بعد از آپدیت مرج احمقانه است؟
آیا انتظار افزایش شدید قیمت اتریوم قبل و بعد از آپدیت مرج احمقانه است؟

آیا انتظار افزایش شدید قیمت اتریوم قبل و بعد از آپدیت مرج احمقانه است؟

23 مرداد 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، عقب افتادگی قیمت اتر در بازار فیوچرز اتریوم نشان می‌دهد معامله گران انتظار دارند قیمت این رمزارز افزایش یابد و همه انتظار ETH های «رایگان» بعد از هارد فورک شبکه را دارند، اما سرمایه گذاران باید مراقب خرس‌ها نیز باشند.

 

افزایش چشمگیر 85 درصدی اتر (ETH) در 30 روز گذشته، حتی صعودی‌ترین سرمایه‌ گذاران را نیز غافل‌گیر کرد و این افزایش آن‌قدر سریع بود که گویا محدوده 800 دلاری که در اواسط ژوئیه دیده شد مربوط به چند سال پیش بود. گاوها اکنون امیدوارند که سطح 1900 دلار به حمایت تبدیل شود، اما شاخص‌های بازار مشتقات داستان کاملاً متفاوتی را بیان می‌کنند و داده‌ها نشان می‌دهند که معامله‌گران حرفه‌ای همچنان به شدت مردد هستند.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

آیا انتظار افزایش شدید قیمت اتریوم قبل و بعد از آپدیت مرج احمقانه است؟

نمودار روزانه اتر. منبع: TradingView

ذکر این نکته حائز اهمیت است که ارز دیجیتال پیشروی بازار، بیت کوین (BTC)، در همین بازه زمانی تنها 28 درصد افزایش یافت. بنابراین، نباید شکی داشت که افزایش قیمت اتر ناشی از انتظارها برای به روزرسانی مرج (Merge) بوده که شبکه اتریوم را به اجماع اثبات سهام (PoS) انتقال می‌دهد.

 

گرلی (Goerli) آخرین شبکه آزمایشی بود که قرار بود آپیدت مرج (Merge) روی آن پیاده سازی شود و اتریوم را به طور رسمی در تاریخ 20 مرداد به یک بلاک چین اثبات سهام تبدیل کند. این فرآیند نهایی بدون هیچ مشکلی انجام گردید و یک چراغ سبز برای انتقال اتریوم به اثبات سهام روی شبکه اصلی یا مین‌نت در تاریخ 15 یا 16 سپتامبر (24 یا 25 شهریور) صادر کرد.

 

باید اشاره کرد که یک دلیل منطقی پشت انتظارات صعودی سرمایه گذاران نسبت به این به انتقال بزرگ وجود دارد. هدف این انتقال چند مرحله‌ای، مقیاس‌پذیری بالاتر و کارمزدهای بسیار پایین به دلیل بکارگیری شاردینگ (Sharding)، مکانیزم پردازش موازی است. با این حال، تنها تغییر در مرج، حذف کامل مکانیزم هزینه‌بر استخراج یا ماینینگ است.

 

به طور خلاصه، با توجه به اینکه دیگر نیازی به اعطای پاداش به ماینرها در ازای تولید اتریوم (ETH)  نیست،  تورم این ارز دیجیتال به شدت کاهش خواهد یافت. با این حال، آپدیت مرج کاری به مسئله پردازش تراکنش یا مقدار داده‌هایی که می‌توان اعتبارسنجی و در هر بلاک درج کرد، ندارد.

 

به همین دلیل، تجزیه و تحلیل شاخص‌های بازار مشتقه برای درک میزان اطمینان سرمایه‌گذاران از صعود پایدار اتریوم و حرکت به سمت 2000 دلار یا بالاتر حائز اهمیت است.

 

اختلاف قیمت (پریمیوم) اتریوم در بازار فیوچرز از اول اوت منفی بوده است

معامله گران خرد معمولاً از قراردادهای سه ماهه فیوچرز به دلیل اختلاف قیمت آن با بازارهای نقدی (اسپات) اجتناب می‌کنند. با این حال، این قراردادها ابزار مورد علاقه تریدرهای حرفه ای است، زیرا در آن از نوسانات دائمی کارمزد فاندینگ ریت (Fundginr Rate) به دور هستند.

 

این قراردادهای با دوره ثابت معمولاً با یک اختلاف قیمت (پریمیوم) جزئی نسبت به بازارهای اسپات معامله می‌شوند، زیرا سرمایه گذاران پول بیشتری را برای خودداری از تسویه قرارداد طلب می‌کنند. (البته این وضعیت منحصر به بازارهای ارز دیجیتال نیست). در نتیجه، قراردادهای فیوچرز باید با یک اختلاف بهای سالانه 4 الی 8 درصدی در بازارهای سالم معامله شوند.

 

آیا انتظار افزایش شدید قیمت اتریوم قبل و بعد از آپدیت مرج احمقانه است؟

پریمیوم سالانه قراردادهای سه ماهه فیوچرز اتر. منبع: Laevitas

اختلاف قیمت قراردادهای فیوچرز اتر در تاریخ 1 آگوست وارد محدوده منفی شد که نشان دهنده دیدگاه بسیار نزولی تریدرها است. این وضعیت که تحت عنوان «عقب افتادگی» نیز شناخته می‌شود، معمولاً یک علامت هشدار برای بازار تلقی می‌شود.

 

بر اساس پست روشان پاتل (Roshun Patel)، نائب رئیس سابق شرکت جنسیس تریدینگ (Genesis Trading) ، قیمت اتر در بازار فیوچرز به دلیل «احتمال هارد فورک بلاکچین اتریوم» وارد حالت عقب افتادگی شد، که نشان می‌دهد معامله‌گران با باز کردن پوزشن‌های نزولی در بازار فیوچرز، ریسک‌ افزایش قیمت شدید در بازار اسپات را جبران می‌کنند.

 

برای حذف عوامل خارجی مختص بازار فیوچرز، معامله گران باید بازارهای آپشن (اختیار معامله) اتریوم را نیز تجزیه و تحلیل کنند. به عنوان مثال، شاخص انحراف دلتای 25 درصدی (Delta Skew 25%) نشان می‌دهد که بازارسازها و پلتفرم‌های آربیتراژ چه زمانی حاضرند برای محافظت از خود در برابر افزایش یا کاهش قیمت بیش از حد هزینه کنند.

 

در بازارهای صعودی، سرمایه گذاران آپشن روی صعود قیمت بیشتر شرط‌بندی (هزینه) می‌کنند و این باعث می‌شود شاخص  دلتا به زیر 12- درصد کاهش یابد. از سوی دیگر، ترس سرمایه گذاران در بازارهای نزولی باعث افزایش این شاخص به 12+ درصد یا بالاتر می‌شود.

 

آیا انتظار افزایش شدید قیمت اتریوم قبل و بعد از آپدیت مرج احمقانه است؟

انحراف دلتای 25 درصدی قراردادهای آپشن 30 روزه اتر. منبع: Laevitas

انحراف دلتای 30 روزه اتر در تاریخ 18 ژوئیه به %4- رسید، که پایین‌ترین سطح از اکتبر 2021 است. این عدد که حاکی از بدبینی تریدرها است، بر این دلالت دارد که معامله‌گران تمایلی به جبران ریسک کاهش قیمت با استفاده از قراردادهای آپشن ETH ندارند. بنابراین، حتی افزایش 85 درصدی اخیر اتریوم نیز باعث ایجاد حس اطمینان در بین سرمایه گذاران حرفه ای نشده است.

 

معامله گران انتظار نوساناتی تمام عیار در اتریوم دارند

شاخص‌های بازار مشتقات حاکی از آن است که معامله گران حرفه ای نسبت به تبدیل سطح 1900 دلار به سطح حمایت به این زودی مطمئن نیستند. علاوه بر این، انتظار نوسانات شدید در نزدیکی تاریخ آپدیت مرج، این فرضیه را تأیید می‌کند. به گفته محیط سروت (Mohit Sorout):

 

 

یک چیز قطعی است: سرمایه گذاران انتظار ETH های «رایگان» و هارد فورک بلاکچین اتریوم را دارند. تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا وضعیت بازار فیوچرز اتر باعث می‌شود که این ارز دیجیتال بخش زیادی از سود 85 درصدی خود در 30 روز گذشته را از دست بدهد یا خیر؟

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×