» آرشیو اخبار » افزايش 7 درصدي سازش در بين متقاضيان طلاق در خراسان رضوي
متقاضیان طلاق

افزايش 7 درصدي سازش در بين متقاضيان طلاق در خراسان رضوي

25 خرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، به گفته مسؤول برنامه پيشگيري از طلاق بهزيستي خراسان رضوي، بر اساس اطلاعات استخراج شده از سامانه تصميم، ميزان سازش بين زوجين متقاضي طلاق، از 17 درصد در سال گذشته به 24 درصد در سه ماه اول امسال افزايش يافته است.
دكتر حسن حاجي‌پور، اين افزايش را نشانه‌ي تأثير خدمات روان‌شناسي و مشاوره خانواده به متقاضيان طلاق دانست و گفت: برنامه پيشگيري از طلاق كه سال 95 در بهزيستي خراسان رضوي طراحي شده، با همكاري دستگاه قضايي اجرايي گرديده و اكنون به عنوان طرح ملي در حال اجرا مي‌باشد.
حاجي‌پور يادآور شد: ميزان ثبت نام در سامانه تصميم نيز افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته كه بايد توجه برنامه‌ريزان كشور و دستگاه‌هاي مرتبط را جلب نمايد.
به گفته‌ي اين روان‌شناس، اگر مشاوره روان شناسي توانسته، سازش را افزايش دهد پس مي‌تواند به عنوان يك برنامه گسترده و دائمي در فرايند مراحل پيش از ازدواج گنجانده شود تا متقاضيان طلاق نيز كاهش يابند.
به گفته‌ي حاجي‌پور، به جهت اينكه برنامه پيشگيري از طلاق، در خراسان رضوي طراحي شده و همكاران ما در بهزيستي و دفاتر مشاوره و همچنين شوراي مشورتي اين برنامه كه متشكل از بهزيستي و دستگاه قضايي استان است تجربه‌ي بيشتري در اين زمينه دارند در افزايش سازش‌ها موفق بوده‌اند.
وي خاطر نشان كرد: اما ورودي‌هاي طلاق، در اختيار ما نيست و چندين ارگان و سازمان در اين زمينه وظيفه‌مند هستند و اگر قرار باشد متقاضيان طلاق را كاهش دهيم بايد همه‌ي اين دستگاه‌ها تحت مديريت بهزيستي و با محوريت بهزيستي فعاليت داشته باشند تا بتوان نتيجه‌ي مطلوب را اتخاذ كرد.
وي گفت: طلاق، يك پديده‌ي اجتماعي چند محوري است و ما حتي اگر تمام كوشش‌هايمان را متمركز كنيم بر برخي از اين محورها تأثير زيادي نداريم.
وي افزود: براي مثال، مسائل اقتصادي و فشارهاي معيشتي، يك فاكتور مهم اختلاف زوجين است كه ما نمي‌توانيم تأثيري روي آن بگذاريم و در كلان كشور بايد اتفاقي بيفتد.
حاجي‌پور گفت: همچنين، فضاي مجازي و تأثيرات منفي آن از عواملي است كه بخش تخصصي بهزيستي نقشي در آن نمي‌تواند داشته باشد و صرفا آگاهي‌دادن و مشاوره روان‌شناسي، دست ما است.
وي خاطر نشان كرد: مسئله اعتياد نيز كه يكي ديگر از علل طلاق است يك مسئله ميان‌بخشي است و بجز خدمات روان‌شناختي و مددكاري، بقيه‌ي قسمت‌ها در كنترل ساير دستگاه‌ها مي‌باشد كه كاهش آن نيازمند عملكرد متمركز همه‌ي اين دستگاه‌ها مي‌باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×