» آرشیو اخبار » فیشینگ چیست ؟
فیشینگ

فیشینگ چیست ؟

24 خرداد 1401 3

به گزارش گذارنیوز، یکی از راه‌های کلاهبرداری که این روزها کسانی که با روش‌های فناوری اطلاعات آشنایی دارند، اقدام می‌کنند، فیشینگ است؛ بدین ترتیب که با راه‌اندازی سایت‌های جعلی مشابه سایت اصلی، اطلاعات افراد را عموما برای سوءاستفاده‌های مالی سرقت می‌کنند. این روش اگرچه با راه‌اندازی رمز دوم پویا تا حد زیادی کاهش یافته، اما همچنان قربانیانی دارد. ثبت‌نام سهام عدالت، ابلاغیه‌ قضایی،‌ ثبت‌نام دریافت رایانه، از روش‌های جدیدی است که توسط کلاهبرداران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هرچند بارها از سوی مسوولان هشدار داده شده که به آدرس‌ سایت‌هایی که برایشان ارسال می‌شود، توجه داشته باشند و همچنین پیامک‌های قضایی یا دیگر سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، با شماره‌های شخصی ارسال نمی‌شود، با وجود این همچنان احتمال فریب خوردن کاربران وجود دارد و با پیام‌های فریبنده، کاربر را با هدف خالی کردن حساب بانکی و نصب بدافزار روی گوشی که می‌تواند منجر به ارسال ناخواسته همین پیامک‌های فریبنده شود، به سایت‌های جعلی می‌کشانند.

نمونه‌هایی از این پیامک‌ها در زیر آمده است:

تبلیغات جام جهانی قطر

https://cdn.isna.ir/d/2020/03/10/4/61591806.jpg

پیامک‌هایی که حسابتان را خالی می‌کند

 

پیامک‌هایی که حسابتان را خالی می‌کند

صرف نظر از  اینکه لینک‌های مخربی که در پیام‌های جعلی وجود دارد می‌تواند منجر به دانلود نرم‌افزارهای مخرب و بدافزار روی سیستم و گوشی شما شود، کلاهبرداران ممکن است اطلاعات شخصی شما از نام، کد ملی و دیگر اطلاعاتی که در مهندسی اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد را از شما دریافت کنند و در حالت خطرناک‌تری، از شما می‌خواهند مبلغی را به سایت دولتی که وارد شده‌اید (در حالی که سایت فیشینگ است) واریز کنید، این مبلغ ممکن است ناچیز باشد، اما با وارد کردن اطلاعات بانکی، تمام حساب شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بنابراین همانطور که بارها هشدار داده شده، هنگام دریافت پیامک‌هایی که دارای لینک است، حتما دقت کنید و تا جایی که امکان دارد روی لینکی که در پیامک آمده کلیک نکنید و خودتان آدرس سایت مورد نظر را جست‌وجو کرده و وارد شوید، تا گرفتار کلاهبرداری‌های فیشینگ نشوید. همچنین باید توجه داشته باشید که پیامک‌های دولتی از شماره‌های شخصی ارسال نمی‌شوند، درصورت مواجهه با پیام‌هایی که شما را به باز کردن لینک دعوت می‌کنند، احتمال فیشینگ وجود دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×