» ارز دیجیتال » تحلیل » افق روشن اتریوم با افزایش شدید فعالیت‌های شبکه اتریوم 2
اتریوم

افق روشن اتریوم با افزایش شدید فعالیت‌های شبکه اتریوم 2

12 آذر 1401 6

اکوسیستم لایه ۲ اتریوم برخلاف بحران حال حاضر در بازار کریپتو، افزایش شدی فعالیت‌های شبکه ای را تجربه کرده است.

وضعیت کلی فعالیت‌ها در شبکه اتریوم

مصرف فی در شبکه های لایه 2 برای اتریوم

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، اکوسیستم لایه ۲ اتریوم برخلاف بحران حال حاضر در بازار کریپتو، افزایش فعالیت‌های شبکه ای را تجربه می کند، به‌طوری‌ که فی ماهانه صرف شده برای تراکنش های لایه دوم خود را به بالاترین حد تاریخی خود رسانده است.

پائولو ربوفو (Paolo Rebuffo) داده‌های وب سایت دون آنالیتیک (Dune Analytics) را برای نشان دادن میزان بالای مصرف فی (Gas Spent) توسط شبکه‌های لایه 2 اتریوم به اشتراک گذاشت. میزان فی صرف شده (واحد معاملاتی برای اتریوم) در شبکه اکنون به بالاترین سطح ماهانه رسیده است. در نوامبر 2022 بیش از 103 میلیارد فی مصرف شده که نسبت به ابتدای سال که 33.2 میلیارد بود، یک جهش عظیم است.

رشد فی مصرف شده در شبکه اتریوم
رشد فی مصرف شده در شبکه اتریوم

در واقع، نوامبر گذشته اولین باری بود که شبکه های لایه 2 اتریوم بیش از 100 میلیارد فی مصرف کردند که این یک نقطه عطف برای اتریوم است. محبوب ترین شبکه های لایه 2 در بازار عبارتند از آربیتروم (Arbitrum)، استارک ور (Starkware)، آپتیمیزم (Optimism)، دی وای دی ایکس (dYdX)، و لوپرینگ (Loopring). توکن آپتیمیزم بر بازار حاکم است و نزدیک به 50 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. بعد از آن آربیتروم با حدود 30 درصد از بازار دوم است و dYdX بخش دیگر بازار را در اختیار دارد. مابقی قسمت کمی از سهم بازار را در اختیار دارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

به طور کلی، مصرف فی لایه 2 در سال 2022 حدود 170 درصد افزایش یافته است که این نرخ نویدبخش رشد برای بازار رمزارز و به خصوص اتریوم است. پذیرش راهکارهای لایه 2 در ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است که با کارمزد پایین فی شبکه اتریوم 2 و تراکنش‌های سریع، شرکت‌ها را بیش از پیش به سوی آن جذب کرده است.

بررسی تعداد آدرس‌های شبکه

در حال حاضر، با توجه به نمودار زیر می توان مشاهده کرد که در بازار نزولی سال 2022 تعداد آدرس‌های با موجودی غیر صفر (خط قرمز ) به‌طور مداوم رشد داشته است و آدرس‌های جدید (خط زرد) و آدرس‌های فعال از ابتدای سال 2022 کمی کاهش داشتند ولی به‌طور کلی کاهش آدرس‌های فعال (خط آبی) در شبکه به نسبت قیمت اتریوم در سال 2022 بسیار جزئی بوده است. اما در ماه نوامبر (همانطور که از نمودار زرد دیده می شود) تعداد آدرس‌های جدید افزایش داشتند، که نشان خوبی از افزایش فعالیت در شبکه اتریوم است. همچینن موجودی های غیر صفر اتریوم نیز در سال 2022 همچنان روند صعودی خود را هر چند با شیب کمتر حفظ کرده است.

تعداد آدرسها در شبکه اتریوم
تعداد آدرس‌ها در شبکه اتریوم

بررسی تعداد نهنگ‌های اتریوم

در کادر قرمز نمودار زیر می توان مشاهده کرد که هر سه آدرس بالای 100، 1000 و 10k بعد از ریزش اخیر اتریوم که قیمت آنرا از 1579 دلار تا 1168 دلار پایین آورد، افزایش بسیاری داشته و این نشان می دهد که هولدر های بزرگ در این ریزش خرید زیادی داشته اند. در واقع تعداد آدرس‌های کلیدی بازار اتریوم از اوایل نوامبر، بعد از ورشگستگی FTX، افزایش یافته‌ به طوری که به بیشترین میزان خود طی یک سال اخیر رسیده‌ است.

زمان افزایش موجودی نهنگ‌ها را در مقاله موجودی هولدرهای بلند مدت دنبال کنید.

تعداد آدرس نهنگها
تعداد آدرس های نهنگ‌ها

در نمودار زیر هم می توان دید که با نوسان قیمت در محدوده 1200 تا 1100 دلار، میانگین حجم تراکنش‌ها یعنی نمودار آبی رنگ چند روز گذشته افزایش نسبتاً خوبی را تجربه نموده که این امر بازتاب افزایش فعالیت نهنگ‌‎ها در شبکه بود. با بررسی تعداد و موجودی این دسته در نمودار فوق هم به انباشت نهنگ‌ها از سوی این دسته پی برده بودیم.

علیرغم افزایش فعالیت معامله‌گران بزرگ در شبکه اتریوم، تعداد تراکنش‌ها (نمودار طوسی رنگ) در کادر دایره ای کشیده شده کاهش یافته و به سطح کلیدی 6 ماهه خود رسید، که نشان‌دهنده افت فعالیت معامله‌گران خرد است. در حال حاضر شاخص توانسته این منطقه مهم را حفظ و به طور جزئی رشد پیدا کند. این بدان معناست که با کاهش قیمت در چند روز گذشته، نهنگ‌ها موجودی خود را رشد داده اند و به همین علت تعداد تراکنش ها از حجم کمتر است. مؤید این مطلب هم نمودار تعداد آدرس‌ها است که می توان دبد تعداد آدرسهای 100 تا 10K اتریوم کاملاً افزایش داشته اند.

تعداد و حجم تراکنش
تعداد و حجم تراکنش در شبکه اتریوم

بررسی تعداد توسعه‌دهندگان (Validators) و استیک کنندگان شبکه اتریوم (Stakers)

طی روزهای گذشته، شاهد افزایش توسعه‌ دهندگان شبکه (Validator) و استیک کنندگان (Stakers) در شبکه اتریوم 2 بودیم. نمودار زیر از سایت beaconcha.in نمایش دهنده این افزایش است. این دو شاخص نشان می دهد که امنیت و فعالیت های درون شبکه قویتر از قبل صورت می گیرد.

 توسعه دهندگان و استیک کنندگان در شبکه اتریوم
توسعه دهندگان و استیک کنندگان در شبکه اتریوم

بررسی ورودی و خروجی صرافی‌ها

طی ماه گذشته بر طبق نمودار زیر، حجم خروجی اتریوم از صرافی‌ها بیشتر از ورودی بود، بنابراین خط آبی رنگ که نمایانگر تفاضل خروجی از ورودی است، مقداری منفی بود؛ یعنی حجم خروجی غالب شده‌ و این نشان از کاهش فشار فروش است.

حجم ورودی خروجی صرافیها
حجم ورودی و خروجی صرافی‌ها

 

با بررسی دقیق‌تر هر صرافی‌ به‌طور مجزا، در نمودار زیر می توان دید که روز گذشته تقریباً 21 هزار اتریوم (24 میلیون دلار) به صرافی Bitstamp وارد شده است که با توجه به نزدیک شدن قیمت به محدوده مقاومت، امکان نوسان قیمتی وجود خواهد داشت.

وروردی به صرافی Bitstamp
وروردی به صرافی Bitstamp

اطمینان به ارزندگی اتریوم

شاخص MVRV نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی یا ارزش تحقق یافته یک رمزارز است. این شاخص نشان می دهد که چه زمانی قیمت بازار یک رمزارز زیر “ارزش منصفانه” است. از ماه ژوئن سال 2022 این شاخص به زیر عدد یک رفت. یعنی قیمت بازار اتریوم کمتر از قیمت تحقق یافته آن شد؛ یا به عبارتی بازار اتریوم به معنای عام وارد ضرر شد. اما در ماه آگوست با افزایش قیمت اتریوم تا 2000 دلار این شاخص هم از محدوده زیر یک خارج شد. مجدداً در 15 سپتامبر به محدوده زیر یک وارد شد. با نوسان مثبت قیمت طی روزهای گذشته، شاخص MVRV افزایش یافت که نشان‌دهنده تقاضا نیز بود. بنابراین از حباب منفی اتریوم کمی کاسته شده و به سمت سطح کلیدی 1 نزدیک شد. شکست این شاخص به بالای عدد یک را سیگنال رشد قیمت می توان در نظر گرفت.

شاخص MVRV اتریوم
شاخص MVRV اتریوم

نتیجه گیری نمودارهای آنچین و نمودار تکنیکال اتریوم

در حال حاضر سلامت شبکه اتریوم، در حال بهبود و فعالیت معامله‌گران خرد و نهنگ ها با رشد جزئی مواجه شده‌ است. با ورشکستگی صرافی FTX تعداد و موجودی آدرس‌ها به ویژه کیف پول های بزرگ رشد یافته است. با وجود غالب بودن حجم خروجی از همه صرافی ها، طی روز گذشته، 21 هزار اتریوم وارد صرافی Bitstamp شد که با توجه به قرار گرفتن قیمت در منطقه مقاومتی، احتمال فروش این مقدار وجود خواهد داشت. به طور کلی، همچنان اتریوم در نواحی ارزنده‌ای از نظر شاخص MVRV  قرار دارد که در صورت مساعد بودن شرایط اقتصاد کلان، پتانسیل برای تقاضا و تدوام افزایش قیمت اتریوم محتمل خواهد شد.

چارت تکنیکال اتریوم
چارت تکنیکال اتریوم

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×