» آرشیو اخبار » 3 نکته‌ای که نشان می‌دهد صعود بیت کوین به 24 هزار دلار جعلی است
3 چیزی که نشان می‌دهد صعود بیت کوین به 24 هزار دلار جعلی است

3 نکته‌ای که نشان می‌دهد صعود بیت کوین به 24 هزار دلار جعلی است

8 مرداد 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت بیت کوین از یک ناحیه مقاومتی کلیدی عبور کرده است، اما ساختار بازار و تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که این حرکت یک دام دیگر است.

 

قیمت بیت کوین (BTC) در تاریخ 28 ژوئیه (6 مرداد) پس از افزایش نزدیک به 10.5 درصدی که از یک روز قبل آغاز شد، به 24 هزار و 200 دلار افزایش یافت.

تبلیغات جام جهانی قطر

این رشد قیمت پس از آن صورت گرفت که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) اعلام کرد که قصد دارد سیاست پولی انقباضی خود را کاهش دهد. این امر برخی از تحلیلگران بیت کوین را بر آن داشت تا ادامه صعود کوتاه مدت قیمت را پیش‌بینی کنند. به عنوان مثال، تحلیلگر بازار ملقب به کریپتو همستر (CryptoHamster) قیمت 26 هزار دلار را برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کند.

 

کریپتو همستر در توییتر نوشت:

 «به نظر می‌رسد که شکست نزولی بیت کوین (breakdown) فیک بود و حالا الگوی پرچم صعودی تائید شده است.»

 

اما با این حال، باید گفت که احتمال برگشت کامل بیت کوین حداقل به سه دلیل کلیدی پایین به نظر می‌رسد.

 

صعودهای موقتی قبلی بیت کوین

بیت کوین رکورد بالاترین قیمت خود یعنی 69هزار دلار را در نوامبر 2022 ثبت کرد. از آن زمان تاکنون، قیمت این ارز دیجیتال بیش از 60 درصد کاهش یافته است و در طی این روند نزولی چندین افزایش قیمت موقتی را شاهد بوده است.

در نمودار روزانه، بیت کوین از نوامبر 2021 تاکنون حداقل پنج مرتبه با یک افزایش قیمت (اصلاح صعودی) همراه بوده است و هر بار بین 23 درصد تا 40 درصد از روند نزولی خود را جبران کرده بود. با این وجود، هر بار پس از تشکیل یک سقف قیمت محلی (Local Top) در حوالی میانگین‌های‌ متحرک نمایی (EMA) خود و سپس سقوط به کف‌های سالانه جدید، به اصلاح خود ادامه داده است.

 

3 چیزی که نشان می‌دهد صعود بیت کوین به 24 هزار دلار جعلی است

نمودار قیمت روزانه BTC/USD به همراه شکست‌های جعلی (Fakeout). منبع: TradingView

باید گفت این بار هم چیزی ظاهراً تغییر نکرده است، بیت کوین در ماه ژوئن با یک روند نزولی همراه شد و یک ماه بعد قیمت آن تقریباً 17 درصد بهبود یافت. قابل توجه است که قیمت بیت کوین اکنون با یک سطح مقاومت در میانگین متحرک نمایی 50 روزه (خط روند قرمز) در حوالی 23 هزار و 150 دلار مواجه است که در صورت شکستن آن، راه خود را به سمت 27000 دلار باز می‌کند، سطحی که روی میانگین متحرک نمایی 100 روزه (خط روند مشکی) قرار دارد.

بیت کوین در صورت رسیدن به قیمت 27 هزار دلار، باز هم یک سقف بالاتر (Higher Low) در مقایسه با سقف‌ قیمت‌های قبلی خود تشکیل خواهد داد که این امر از نظر تکنیکالی، احتمال از سرگیری روند نزولی را افزایش می‌دهد.

 

حجم فروش بالا در سقف‌ها، حجم خرید پایین در کف‌ها

جالب توجه است که روند حجم معاملات بیت کوین در طول اصلاح قیمت فعلی بیانگر تمایل بیشتر تریدرها به فروش BTC در سقف‌های محلی است.

نمودار روزانه زیر با برجسته کردن حجم معاملات در طول روندهای نزولی و صعودی از نوامبر 2021 مؤید همین موضوع است. برای مثال، دو افت قیمت بزرگ آخر در ماه مه و ژوئن با افزایش شدید حجم فروش همراه بوده است.

 

3 چیزی که نشان می‌دهد صعود بیت کوین به 24 هزار دلار جعلی است

نمودار قیمت روزانه BTC/USD. منبع: TradingView

اما برگشت قیمت پس از این دو روند نزولی با حجم پایینی همراه بود. حجم معاملات فعلی نیز مؤید همین موضوع است، یعنی در طول روند نزولی به اوج خود می‌رسد و با بهبود قیمت کاهش می‌یابد.

این نشان دهنده ضعیف شدن روند صعودی است که ممکن است منجر به یک اصلاح قیمت دیگر شود.

 

همبستگی بیت کوین با بازار سهام دوباره مثبت شده است

با وجود کاهش همبستگی بیت کوین با بازارهای بورس در اوایل ماه جولای، این ارز دیجیتال باری دیگر در حال دنبال کردن روند بازارهای سهام است.

به عنوان مثال، در 28 ژوئیه (6 مرداد)، ضریب همبستگی روزانه بین BTC و شاخص بورس نزدیک به 0.66 بود. این شامل افت هر دو بازار پس از کاهش تولید ناخالص داخلی ایالات متحده (GDP) برای دومین سه ماهه متوالی است.

 

روند حجم معاملات بیت کوین در طول اصلاح قیمت فعلی بیانگر تمایل بیشتر تریدرها به فروش BTC در سقف‌های محلی است.

ضریب همبستگی BTC با شاخص بورس نزدک. منبع: TradingView

 

این رسماً تائید می‌کند که ایالات متحده وارد یک «رکود اقتصادی» شده است که می‌تواند بر بازار سهام تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، در صورت ادامه همبستگی مثبت بیت کوین با بازار سهام، احتمال نزول قیمت بیت کوین بالا به نظر می‌رسد.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×