» آرشیو اخبار » 3 دلیل برای شکست هارد فورک‌ های احتمالی اتریوم
3 دلیل برای شکست هارد فورک‌ های احتمالی اتریوم

3 دلیل برای شکست هارد فورک‌ های احتمالی اتریوم

9 شهریور 1401 8

عدم پشتیبانی اوراکل‌‌ها، حمایت اکثر برنامه‌های کاربردی از آپدیت مرج (Merge) و فعالیت پایین توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک (ETC)، نشان می‌دهد که هارد فورک‌ های PoW از بین خواهند رفت.

 

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اتر (ETH) دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار و رهبر مطلق برنامه‌های غیرمتمرکز از لحاظ حجم سپرده‌های رمزارزی است. در نوامبر 2021 که میانگین هزینه تراکنش‌های این بلاکچین از مرز 50 دلار هم عبور کرد، اتریوم قربانی موفقیت خود شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

دقیقاً به همین دلیل است که به روزرسانی مرج گامی حیاتی در جهت افزایش مقیاس پذیری شبکه اتریوم به شمار می‌رود. باید گفت که تائید انتقال شبکه اتریوم به اجماع اثبات سهام (PoS) محرک اصلی صعود اتر به سمت 2 هزار دلار در تاریخ 15 آگوست بود.

گفتنی است، سرمایه‌گذاران تا حدی از کاهش انتشار اتر و کاهش تورم این ارز دیجیتال بعد از اثبات سهام هیجان‌زده هستند، اما انتظار برای ایجاد فورک‌های جدید اثبات کار نیز وجود دارد. در نتیجه، ممکن است توکن‌های هارد فورک مختلف به هولدرهای اتر تعلق گیرد، اگرچه تضمینی وجود ندارد که این پروژه‌ها نقدینگی کافی به خود جذب کنند.

 

از یک طرف، با توجه به اینکه زنجیره‌های هاردفورک با همان وضعیت شبکه اصلی اتریوم راه اندازی می‌شود، وسوسه پول رایگان و حتی توکن‌های غیر مثلی (NFT) وجود دارد؛ به این معنی که هر آدرس دقیقاً محتویات یکسانی از نظر توکن‌ها و تاریخچه تراکنش خواهد داشت.

 

از سوی دیگر، پس از اصلاح 29 درصدی قیمت اتر که پس از برخورد به مقاومت  2 هزار دلاری اتفاق افتاد، احساس ناامیدی در بین سرمایه گذاران نیز وجود دارد. این امکان وجود دارد که وقتی سرمایه‌گذاران متوجه شدند که کاربرد عملی فورک‌ها بسیار کمتر از حد انتظار آن‌ها بوده، میل فزاینده آن‌ها برای پول رایگان از بین برود و در نهایت با واقعیت مواجه شوند.

 

ETHPoW، در حال حاضر، یکی از زنجیره‌های احتمالی است که ماینرهای اثبات کار (PoW) از آن حمایت می‌کنند. گفتنی است، برخی از صرافی‌ها معاملات فیوچرز را برای توکن هاردفورک ETHW آغاز کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد بازارها موضع خود را اعلام کرده‌اند، چنان که قیمت این توکن در بازار فیوچرز پولونیکس (Poloniex) و گیت آی او (Gate.io) زیر 55 دلار معامله می‌شود.

 

عدم پشتیبانی اوراکل‌ها از هارد فورک

دو استیبل کوین پیشرو، یعنی USD Coin (USDC) و تتر (USDT)، رسماً تصمیم خود را برای پشتیبانی انحصاری از زنجیره مرج تحت حمایت بنیاد اتریوم تائید کرده‌اند. کوین تلگراف قبلا گزارش داده بود که با توجه به سلطه این دو استیبل کوین بر بازار، حمایت آن‌ها میتواند منجر به «انتقال روان اتریوم به اثبات کار شود».

 

در همین حال، تیم اصلی پشت EthereumPoW (ETHW) گفت که به طور موقت توکن‌ها را در استخرهای نقدینگی اپلیکیشن‌های دیفای مسدود می‌کنند تا از دارایی‌های کاربران پس از هارد فورک محافظت کنند.

 

ایده مسدود کردن دارایی‌های کاربران بدون رضایت آن‌ها به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد، به طوری که برخی از کاربران اکانت توییتری پشت EthereumPoW را کلاهبردار نامیدند.

 

نقش دپ‌ها (dApp) فراتر از تسهیل تراکنش‌ها است، زیرا آنها با داده‌های خارج از بلاکچین تعامل دارند و محاسبات خارج از زنجیره (Off-chain) را درخواست می‌کنند و اینجاست که فناوری اوراکل بلاک چین وارد عمل می‌شود.

 

چین لینک (LINK) داده‌ها، رویدادها و تراکنش‌های دنیای واقعی را به قراردادهای هوشمند تزریق می‌کند. در یک اعلامیه رسمی در 8 آگوست، این پروتکل فاش کرد که خدمات آن بر روی بلاک چین PoS اتریوم که توسط بنیاد اتریوم پشتیبانی می‌شود، باقی خواهند ماند.

 

برنامه‌های دیفای کاربران را به کنارگذاری توکن‌های هارد فورک تشویق می‌کنند

قابل به ذکر است، در تاریخ 16 آگوست، از هولدرهای آوه (AAVE) خواسته شد تا در رأی‌گیری برای«تعهد به اجماع PoS اتریوم» شرکت کنند، و این قدرت را به یک مرجع بدهند که پیاده سازی Aave روی هر هاردفورکی از اتریوم را متوقف کند.

 

علیرغم اینکه آوه منحصراً به عنوان یک برنامه اتریوم طراحی شده است، در طول سال‌ها تبدیل به یک شبکه interchain یا میان زنجیره‌ای شده است و در حال حاضر نسخه‌های رسمی آن بر روی Avalanche، Arbitrum، Optimism، Polygon، Fantom و Harmony اجرا می‌شود.

 

سرمایه گذاران شروع به درک این موضوع کرده‌اند که DApp ها و استیبل کوین ها از زنجیره‌های فورک شده اتریوم پشتیبانی نمی‌کنند، به این معنی که توکن ها و NFT های «رایگان» کمتری در بازارها و برنامه‌های پیشروی دیفای پذیرفته می‌شوند. صرف نظر از ارزش توکن ETHPoW، کاربرد شبکه اثبات سهامی که توسط بنیاد اتریوم پشتیبانی می‌شود، بسیار بیشتر از کاربرد زنجیره‌های اثبات کار رقیب است.

 

اتریوم کلاسیک هم مورد توجه قرار نگرفت

اتریوم کلاسیک (ETC) یک هارد فورک قدیمی اتریوم است که تز آن این است که یک زنجیره رقیب قیمت اتر (ETH) را تضعیف نمی‌کند. این هارد فورک به دنبال یک تغییر اجماع در سال 2016 پدید آمد و هدف آن جبران یک سرقت 60 میلیون دلاری بود. گفتنی است، دپ‌های روی این زنجیره با وجود ارزش بازار 4.5 میلیارد دلاری خود، هرگز مورد توجه قرار نگرفت.

 

داده‌های کنونی نشان می‌دهد که معامله‌گران اتر باید فورک‌های آینده را نادیده بگیرند و روی نقشه راه به سمت مقیاس‌پذیری تمرکز کنند، خواه اتریوم موقعیت خود را به عنوان رهبر بازار از دست بدهد و خواه به همین روند ادامه دهد.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×