» آرشیو اخبار » 3 دلیل برای ریزش بیشتر بیت کوین و بازار ارز دیجیتال
3 دلیل برای ریزش بیشتر بیت کوین و بازار ارز دیجیتال

3 دلیل برای ریزش بیشتر بیت کوین و بازار ارز دیجیتال

29 مرداد 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، منفی شدن پریمیوم بیت کوین در بازار فیوچرز، لیکویید شدن 470 میلیون دلار سرمایه در بازار و وام دهی بیش از حد استیل کوین‌ها، همگی به ریزش بیشتر قیمت بیت کوین اشاره دارند.

در روز جمعه، 19 آگوست (28 مرداد)، ارزش بازار ارز دیجیتال 9.1 درصد کاهش یافت، اما مهم‌تر از آن، حمایت روانی 1 تریلیون دلاری بود که از دست رفت. آخرین بار سه هفته پیش بود که ارزش بازار به زیر این سطح رسید، به این معنی که سرمایه‌گذاران کاملاً مطمئن بودند که دیگر به سطح 780 میلیارد دلاری برنمی‌گردیم.

گفتنی است، بعد از آنکه کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان ایالات متحده اعلام کرد که عمیقاً نگران افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی به‌منظور تأمین انرژی موردنیاز استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی براثبات کار ست، عدم اطمینان مقرراتی در 17 اوت (26 مرداد) افزایش یافت. در نتیجه، قانون‌گذاران ایالات متحده از شرکت‌های ماینینگ ارز دیجیتال درخواست کردند تا اطلاعاتی در مورد مصرف انرژی و هزینه‌های خود ​​ارائه دهند.

تبلیغات جام جهانی قطر

معمولاً تأثیر ریزش بازار روی ارزهای دیجیتال بزرگ بازار (5 رمزارز اول بازار) کمتر است، اما ریزش دیروز باعث افت 7 الی 14 درصدی رمزارزهای مذکور شد. برای مثال، بیت کوین (BTC) با 9.7 درصد زیان مواجه شد و سطح 21,260 دلار خود را لمس کرد و اتر نیز (ETH) با کاهش 10.6 درصدی به پایین‌ترین حد روزانه خود در 1675 دلار رسید.

ممکن است برخی از تحلیلگران با استناد به نوسانات سالانه 67 درصدی بیت کوین، بگویند که چنین ریزش‌هایی در بازه روزانه یک امر عادی است و نه یک اتفاق خاص. به عنوان مثال، طی ۳۶۵ روز گذشته، میزان کاهش روزانه ارزش کل بازار در طی ۱۹ روز (مثل روز ۲۸ مرداد) از ۹ درصد فراتر رفته است، اما برخی عوامل تشدید کننده باعث شده ریزش دیروز بازار نسبت به ریزش‌های دیگر برجسته شود.

 

منفی شدن پریمیوم بازار فیوچرز بیت کوین

قراردادهای فیوچرز ماهانه بیت کوین معمولاً با یک اختلاف قیمت جزئی (پریمیوم) نسبت به بازارهای اسپات (نقدی) معامله می‌شوند، علت آن هم این است که فروشندگان برای به تعویق انداختن تاریخ تسویه حساب پول بیشتری طلب می‌کنند. قابل ذکر است، این وضعیت که به کنتانگو (contango) نیز معروف است، منحصر به بازار ارز دیجیتال نیست و در همه بازارهای مالی اتفاق میفتد.

در بازارهای سالم، قراردادهای فیوچرز باید با یک پریمیوم یا اختلاف قیمت سالانه 4 الی 8 درصدی معامله شوند که برای جبران ریسک‌ معامله‌گران و هزینه‌ سرمایه کافی است.

 

3 دلیل برای ریزش بیشتر بیت کوین و بازار ارز دیجیتال

پریمیوم سالانه قراردادهای فیوچرز 3 ماهه بیت کوین. منبع: Laevitas

همانطور که از پریمیوم بازار فیوچرز بیت کوین در صرافی‌های اوکی اکس (OKX) و دریبیت (Deribit) پیداست، ریزش 9.7 درصدی بیت کوین باعث شد خوش‌بینی تریدرهای بازار مشتقه نسبت به این رمزارز از بین برود. زمانی که این اختلاف قیمت یا پریمیوم منفی می‌شود (وضعیت معروف به عقب ‌افتادگی)، معمولاً به این معنی است حجم معاملات شورت اهرمی (Short) در بازار مشتقه بسیار زیاد است و تریدرها روی افت قیمت حساب زیادی باز کرده‌اند.

نابودی بیش از 470 میلیون دلار سرمایه در بازار

قراردادهای فیوچرز ابزاری نسبتاً کم هزینه و ساده است که امکان استفاده از اهرم را فراهم می‌کند. خطر استفاده از آنها در لیکویید شدن است، به این معنی که اگر قیمت خلاف جهت پیش‌بینی معامله‌گر حرکت کند، درنهایت در یک نقطه کل سرمایه یا وثیقه او از بین برود. در این مواقع، مکانیزم خودکار صرافی شروع به کار می‌کند و وثیقه تریدر را به فروش می‌رساند.

 

3 دلیل برای ریزش بیشتر بیت کوین و بازار ارز دیجیتال

مجموع حجم لیکویید در بازار ارز دیجیتال در طی 24 ساعت. منبع: Coinglass

ممکن است یک تریدر با استفاده از اهرم‌ها  (Leverage)سود خود را ۱۰ برابر افزایش دهد، اما اگر قیمت دارایی نسبت به نقطه ورود او ۹ درصد کاهش یابد، موقعیت معاملاتی او بسته خواهد شد. در این شرایط، صرافی وثیقه او را خواهد فروخت و موقعیت معاملاتی او به اصطلاح لیکویید خواهد شد. نمودار بالا نشان می‌دهد که حجم پوزشن‌های لانگ (خرید) لیکویید شده در ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) به بالاترین سطح خود از ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) رسیده است.

 

خوش‌بینی بیش از حد تریدرهای بازار مارجین

معاملات مارجین به تریدرها اجازه می‌دهد تا با قرض گرفتن ارز دیجیتال بتوانند پوزشن‌های بزرگ‌تری باز کنند و سود (یا ضرر) بالقوه خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، یک تریدر می‌‌تواند با قرض گرفتن تتر (USDT) از صرافی بیت کوین خریداری کند و ریسک و سود احتمالی خود را چند برابر کند. همچنین، می‌تواند از بیت کوینی که قرض گرفته است برای باز کردن یک پوزشن شورت استفاده کند.

بر خلاف قراردادهای فیوچرز، بین معاملات لانگ و شورت در بازار مارجین لزوماً تعادل و مطابقتی ندارد. زمانی که نسبت وام مارجین (Margin lending) بالا باشد، نشان می‌دهد که بازار صعودی است – برعکس، نسبت پایین، نشان دهنده نزولی بودن بازار است.

 

3 دلیل برای ریزش بیشتر بیت کوین و بازار ارز دیجیتال

نسبت وام مارجین USDT/BTC در صرافی اوکی اکس. منبع: OKX

معامله‌گران بازار رمزارز به گاوی بودن (صعودی بودن دیدگاه) همیشگی خود شهرت دارند، که با توجه به پتانسیل پذیرش رمزارزها و کاربردهای در حال رشدی مانند فایننس غیرمتمرکز (دیفای) قابل درک است. با این وجود، ضریب ۱۷ برابری نسبت وام مارجین به نفع استیبل کوین‌ها طبیعی نیست و می‌تواند نشانه‌ای از اطمینان بیش از حد تریدرهای لانگ اهرمی باشد.

 

این سه معیار مشتقات نشان می‌دهند که معامله‌گران قطعاً انتظار نداشتند که بازار ارز دیجیتال به شدت دچار اصلاح شود، و همچنین انتظار نداشتند که مارکت کپ حمایت یک تریلیون دلاری خود را دوباره تست کند. این کاهش مجدد اعتماد به بازار ممکن است باعث شود تا حجم پوزشن‌های لانگ کاهش یابد و احتمالاً در هفته‌های آینده افت قیمت بیشتری را شاهد باشیم.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×