» آرشیو اخبار » یونی سواپ (Uniswap) چگونه کوین‌ بیس و بایننس را هدف گرفته است؟
یونی سواپ

یونی سواپ (Uniswap) چگونه کوین‌ بیس و بایننس را هدف گرفته است؟

6 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، یونی سواپ (Uniswap) می‌خواهد تجربه شما در زمینه ارزهای دیجیتال را گرد هم بیاورد. پروژه دایموند (Uniswap Diamond) و کسب مالکیت پلتفرم تجمیعی NFT جینی (Genie) به کمک شما خواهد آمد. اکنون سواپ به عنوان بزرگترین صرافی غیرمتمرکز بخش دیفای (DeFi) به سرعت در حال گسترش است.

مری کاترین لیدر (Mary-Catherine Lader) مدیر ارشد عملیاتی یونی سواپ لبز (Uniswap Labs) در مصاحبه‌ای که این هفته در کنفرانس Messari Mainnet در نیویورک با Decrypt داشت، گفت که تیم پشت این پروتکل با نگاه به «چند محصول جدید» قصد دارد همچنان به رشد سهام خود در بازار بورس ادامه دهد. یونی سواپ لبز تیم توسعه‌دهنده پروتکل یونی سواپ است.

یونی سواپ (Uniswap) چگونه کوین‌بیس و بایننس را هدف گرفته است؟

یونی سواپ

تبلیغات جام جهانی قطر

به عنوان مثال حجم معاملات یونی سواپ در 24 ساعت گذشته تنها در شبکه اصلی اتریوم (یعنی بدون احتساب ادغام‌های آربیتروم (Arbitrum) و پالیگان (Polygon)) حدود 1.12 میلیارد دلار بوده است. در این مدت پنکیک سواپ (PancakeSwap) از نظر حجم معاملات در میان صرافی‌های غیرمتمرکز با 194 میلیون دلار، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

براساس آنچه دیفای لاما (DeFi Llama) اعلام کرده، یونی سواپ در حال حاضر حدود 60 درصد از حجم معاملات تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است. این به وضوح نشان می‌دهد که یونی سواپ در این حوزه، پلتفرم غالب است؛ اما فقط در حوزه دیفای.

اما هنگامی که حرف از رقبای متمرکز به میان می‌آید، همه چیز تغییر می‌‎کند. به عنوان مثال حجم معاملات در صرافی‌های بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase) در 24 ساعت گذشته به ترتیب 24 و 2.9 میلیارد دلار بوده است.

به همین دلیل همان گونه که مری کاترین لیدر توضیح داد در حال حاضر اولویت اصلی تیم یونی سواپ، کسب درصدی از سهم غول‌های متمرکز در این بازار است. یونی سواپ به این نتیجه رسیده که NFTها وسیله خوبی برای انجام این کار هستند. به همین دلیل یونی سواپ لبز در ماه ژوئن (خرداد) پلتفرم تجمیعی NFT جینی را خریداری کرد.

این اقدام به خوبی رویکرد این شرکت را روشن می‌کند. لیدر گفت: «ما با هیجان بسیار به دنبال این بودیم که NFTها را به عنوان بخشی از سازمان خود توسعه دهیم، تا بدین گونه افراد بیشتری را به سمت رمزارزها جذب کنیم و در نهایت افراد بیشتری را به سمت مبادله توکن‌ها سوق دهیم.»

از دیدگاه ساختار بازار، کاملاً منطقی است که یونی سواپ به دنبال ایجاد بستری باشد که در آن امکان خرید و فروش هر نوع ارز دیجیتال وجود داشته باشد. حال شما می‌توانید NFTها را در اوپن‌سی (OpenSea) بخرید و بفروشید، اما از اواخر پاییز امسال، که زمان دقیق آن مشخص نیست، شما می‌توانید NFTها را از طریق یونی سواپ از بازارهای مختلف بخرید و بفروشید.

در اصل هدف ما این است که تجربه ترید ارزهای دیجیتال را در یک مکان و یک نقطه برای کاربران خود فراهم کنیم.

یونی سواپ

البته صرافی‌های متمرکز مانند بایننس و کراکن (Kraken) نیز مانند ما به NFTها به عنوان یک حوزه رشد نگاه می‌کنند.

در اینجا نیز مانند اکثر عملیات‌های واقعی غیرمتمرکز، استراتژی‌های افزایش سهم بازار پروتکل، در وهله اول توسط نهاد موسوم به سازمان خودگردان غیرمتمرکز  (Uniswap DAO) مورد نظارت قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال سازمان DAO در حال حاضر در حال بررسی این موضوع است که آیا یونی سواپ را در پروتکل مقیاس‌پذیر اتریوم zkSync مستقر کند یا خیر. در گذشته، دارندگان توکن UNI (توکن حاکمیتی بومی پروژه) نیز به اجرای آزمایشی انتقال نرخ کارمزد رای مثبت دادند.

یکی دیگر از به‌روز رسانی‌های قابل توجه در این پلتفرم، رای‌گیری در مورد راه‌اندازی متعاقب بنیاد سواپ است؛ هزینه توسعه اُپن سورس این پروژه از داخل و اطراف پروتکل یونی سواپ تامین می‌شود.

روز چهارشنبه اولین موج کمک‌های مالی این بنیاد جمع‌آوری شد. در این مرحله تقریباً 1.8 میلیون دلار در قالب 14 کمک مالی مختلف از چندین پروژه مختلف دریافت شد.

یونی سواپ

قسمت اعظم این پول، به عبارتی 1.6 میلیون دلار در قالب 7 پرداخت به طور خاص به پروژه دایموند اختصاص یافته است. یونی سواپ دایموند نیز مانند کوین بیس پرو (Coinbase Pro) با در نظر گرفتن تریدرهای حرفه‌ای و تامین‌کنندگان نقدینگی، ساخته خواهد شد و در عین حال دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مناسب صرافی‌های متمرکز سنتی‌تر است.

راه‌اندازی پروژه دایموند و خرید جینی تنها یک معنا دارد و آن چیزی نیست جز اینکه سواپ خود را برای مقابله با غول‌های این صنعت آماده می‌کند.

مترجم: خاطره باقری
منبع: decrypt

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×