» آرشیو اخبار » یرن فایننس (YFI) چیست و چگونه کار می‌کند؟
یرن فایننس

یرن فایننس (YFI) چیست و چگونه کار می‌کند؟

18 مهر 1401 15

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، یرن فایننس (Yearn Finance) یکی از پروتکل‌های معروف حوزه دیفای (DeFi) است. این پلتفرم در ماه جولای 2020 (تیر 99) راه‌اندازی شد و خدماتی مانند استیکینگ، تجمیع وام و تولید بازده را بر بستر بلاکچین اتریوم ارائه می‌دهد.

این پروژه با برخورداری از کاربرپسندترین خدمات مستقیم تجارت رمزارزها و با استفاده از توکن امنیتی ای‌آر‌سی-20 (ERC-20) خود با نام وای فای (YFI)، مشوق‌هایی به افرادی اعطا می‌کند که دارایی‌های دیجیتالی خود را از طریق یکی از پلتفرم‌های پشتیبانی‌شده مانند بالانسر (Balancer) و کورو (Curve) در قراردادهای هوشمند این پلتفرم قفل می‌نمایند.

یرن فایننس که کلیه پروتکل‌های آن بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کنند، از طریق توسعه‌دهندگانی مدیریت می‌شود که مطابق با پیشنهادات حاکمیتی که توسط دارندگان YFI به آن رأی داده‌اند، امور را اداره می‌کنند. پلتفرم یرن فایننس (Yearn.finance) که با هدف تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری در محصولات دیفای ساخته شده است، علاوه بر دریافت درصدی از کارمزدهای پلتفرم متناسب با دارایی‌های YFI، امکان سرمایه‌گذاری در سایر پروتکل‌های دیفای را برای کاربران خود فراهم می‌سازد.

تبلیغات جام جهانی قطر

چه کسی پشت یرن فایننس ایستاده است؟

آندره کرونژ (Andre Cronje) ، یکی از کهنه‌کاران حوزه ارزهای دیجیتال و دیفای، پروتکل یرن فایننس را بدون جمع‌آوری بودجه از طرق عمومی یا خصوصی، راه‌اندازی کرد. این معمار نرم‌افزار در عوض با تکیه بر بیش از دو دهه تجربه توسعه نرم‌افزاری خود برای راه‌اندازی این پروتکل، توکن‌های وای فای (YFI) را برای سرمایه‌گذاران خرد چاپ کرد . در حال حاضر حداکثر موجودی در گردش این دارایی به ۳۶۶۶۶ توکن محدود شده‌است.

جدای از رویکرد بسیار نادری که کرونژ اتخاذ کرده است، این پلتفرم از تجربه قبلی او به عنوان بنیانگذار شبکه Keep3r و همکاری او با پروژه‌های مهم دیفای مانند پاورپول (PowerPool)، هجیک (Hegic)، کاور (Cover)، پیکل (Pickle)، نسخه دوم کریم (Cream V2) ، سوشی‌سوآپ (SushiSwap) و آکروپلیس (Akropolish) بهره برده است.

کرونژ برخلاف سایر بنیانگذاران، قبل از راه‌اندازی پروتکل یرن فایننس، هیچ توکن وای‌فایی (YFI) را برای خود رزرو نکرد و معتقد بود که یک پلنتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین نباید بنیانگذار آن را وادار کند مسیر آینده خود را دیکته نماید.

در واقع، تاریخچه یرن فایننس را می‌توان در تلاش‌های پنج سال گذشته او برای عرضه محصولات مالی مقرون‌به‌صرفه در بخش غیربانکی جهان دنبال کرد و به‌شدت تحت تأثیر تلاش‌های بی‌وقفه او در آفریقا برای دستیابی به همین هدف قرار گرفت. کرونژ با تمرکز بر ایجاد ارزش برای کل اکوسیستم توسعه‌دهندگان دیفای، شرکا و سرمایه گذاران پلتفرم یرن فایننس دیدگاه جدیدی در مورد چگونگی ساخت محصولات دیفای برای توده مردم برای تعداد زیادی از کارآفرینان حوزه رمزارزها ارائه کرده است.

یرن فایننس (YFI) چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که قبلاً گفتیم، پروتکل یرن فایننس که بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم ساخته شده است، با از میان برداشتن نیاز به وجود یک واسطه مالی مانند یک بانک، به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد به خدمات مختلف وام‌دهی و معاملاتی آن ازجمله والتس (Vaults)، زَپ (Zap)، اِرن (Earn) و اِی‌پی‌وای (APY) دسترسی پیدا کنند.

این پروتکل می‌تواند قراردادهای هوشمند خود را بر روی بلاکچین اتریوم و سایر صرافی‌های غیرمتمرکزی که بر روی آن کار می‌کنند، مستقر می‌نماید. یرن فایننس که از طریق یک رابط کاربری وب تسهیل‌شده عرضه می‌شود، یک آزمایش رادیکالی در دنیای دیفای است و تنها هدف آن به حداکثر رساندن بازده دارایی‌های دیجیتال برای کاربران آن است.

در میان محصولات متنوع این پلتفرم، محصول والتس (Vaults) که به عنوان نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک عمل کرده و از بیش از 50 خزانه یا استخر مختلف برای کاربران یرن فایننس برخودار است، پیچیده‌ترین مورد محسوب می‌شود.

این خزانه‌ها (Vaultها) اساساً استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در سایر پروژه‌های دیفای مانند کانوِکس فایننس (Convex Finance) و کامپاند فایننس (Compound Finance) هستند که با منطقی از پیش برنامه‌ریزی‌شده تصمیم می‌گیرند سرمایه چه زمانی باید جابجا شود؛ اتوماسیون کد نیز در مورد فرآیند تولید بازده و تعادل مجدد تصمیم‌گیری می‌کند. علاوه‌براین، کاربران از هزینه‌های کمتر گَس و کارمزد پایین تراکنش‌ها در هر تراکنش مرتبط با خزانه نیز بهره‌مند می‌شوند.

محصول اِرن (Earn)، که اولین محصول ارائه شده توسط یرن فایننس بود، بر تغییرات نرخ بهره در پروتکل‌های آوه (Aave)، دی‌وای دی‌ایکس (dYdX) و کامپاند (Compound) تکیه داشته و به کاربرانش اجازه می‌دهد همیشه از بهترین نرخ‌های بهره استفاده کنند.

در اصل، اِرن یک تجمیع‌کننده وام است که به کاربران یرن فایننس اجازه می‌دهد توکن‌های رمزارزی خود را به یکی یا همه این پروتکل‌های نقدینگی اختصاص دهند و نرخ‌های بهره بالاتری نسبت به ابزارهای مالی سنتی دریافت کنند.

محصول زَپ (Zap) به کسانی که روی استیبل‌کوین‌هایی مانند بایننس یواس‌دی (BUSD)، یو‌اس‌دی کوین (USDC)، تتر (USDT)، ترویو‌اس‌دی (TUSD) و دای (Dai) سرمایه گذاری می‌کنند، اجازه می‌دهد بین استخرهای نقدینگی در پلتفرم کورو فایننس (Curve Finance) اقدام به سوآپ نموده و تنها با یک کلیک، با هر توکنی در هر یک از خزانه‌های یرن فایننس سپرده‌گذاری کنند.

تجمیع کننده یرن فایننس

این نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود، بلکه کل روند کار را نیز ساده می‌کند، چراکه بسیاری از معاملات فردی با کدنویسی یرن فایننس همراه هستند.

درصد بازده سالانه یا ابزار ای‌پی‌وای (APY) دیگر محصولی است که تمام نرخ‌های سود ارائه شده توسط پروتکل‌های مختلف وام‌دهی دیفای را در یک نگاه جمع‌آوری کرده و از این طریق به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا پلتفرم مناسب برای سرمایه‌گذاری بیشتر را با دقت انتخاب کنند.

چه کارهایی می‌توان با یرن فایننس انجام داد؟

پلتفرم یرن فایننس برای تمام سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و حتی سایر پروژه‌های دیفای علاقه‌مند به مشارکت، محصولی برای ارائه دارد. سرمایه‌گذاران رمزارزها می‌توانند با کمک محصولاتی که معرفی شد، دارایی‌های خود را به یکدیگر قرض دهند یا آنها را با بازده کوتاه‌مدت معامله کنند و از این طریق شانس خود برای کسب درآمد غیرفعال را افزایش دهند.

دو محصول زَپ و اِی‌پی‌وای به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند هنگام استفاده از محصول اِرن (Earn) که در اصل یک ابزار کشت سود است، به بالاترین نرخ سود در میان پروتکل‌های وام‌دهی دسترسی پیدا کرده و تجربه کاربری بهتری را دریافت کنند.

مدل یرن فایننس

از سوی دیگر، خزانه‌ها (Vaults) با تقلید از نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک سنتی برای رسیدن به بهترین بازده، کاربران را با روشی انقلابی برای سرمایه‌گذاری فعال با استفاده از کد خوداجرای پلتفرم یِرن (Yearn) آشنا می‌کنند.

کاربران در صورت استفاده از این پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند خود در پلتفرم‌های معاملاتی مانند بالانسر، کورو و دیفای می‌توانند بدون نگرانی در مورد عملکرد داخلی، از تمام جنبه‌های بهینه‌ساز بازده بهره‌مند شوند. به این ترتیب، می‌توان گفت یرن فایننس یک تجمیع‌کننده سود در دیفای است، که با طراحی ساده و با هدف به حداکثر رساندن بازده سرمایه‌گذاران و به نفع همه دارندگان توکن YFI کار می‌کند.

این پلتفرم که با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) نوشته شده است، به کاربرانی که دانش کافی از این زبان را دارند اجازه می‌دهد به طور شفاف ببینند که کدهای هر صندوق، چگونه توکن‌های قرض داده شده را در پروتکل‌های مختلف دیفای سرمایه‌گذاری می‌کند.

یرن فایننس برای توسعه‌دهندگان قابلیت خلق استراتژی‌های سفارشی خزانه را ارائه می‌دهد که پس از بررسی همتایان، آزمایش در محیط تولید و تأیید کمیته کشت سود ایمن، شروع به کار می‌کنند. این پلتفرم رویه‌های مختلفی را که توسعه‌دهندگان باید دنبال کنند از جمله قراردادهای نام‌گذاری و رویه‌های عملیاتی این قراردادهای هوشمند را شرح می‌دهد.

یرن فایننس برای همکاری با سایر پروژه‌های دیفای نیز اشتیاق شدیدی نشان داده است، زیرا این پلتفرم تلاش می‌کند آینده‌ای را برای دنیای دیفای رقم بزند که در آن همه می‌توانند از هر کجا به هر سرویس یا پروتکلی دسترسی داشته باشند.

آیا یرن فایننس امن است؟

به دلیل ارائه حق رای به دارندگان توکن وای فای (YFI) در مورد طرح‌های پیشنهادی جامعه، یرن فایننس از تمام ویژگی‌های یک پروژه دیفای غیرمتمرکز برخوردار بوده و منافع دارندگان توکن خود را بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار می‌دهد. هریک از اعضای جامعه می‌توانند یک پروپوزال بهبود شبکه (YIP) در انجمن حاکمیتی یرن فایننس راه‌اندازی کند و اگر اکثریت اعضا از آن حمایت کنند، این طرح برای رای‌گیری رسمی از طریق مدل سهامداری حاکمیت وای فای (YFI)، ارائه می‌شود.

طرح‌های پیشنهادی برای بهبود وضعیت یرن فایننس می‌توانند در مورد یک صندوق جدید، تغییرات در مکانیسم حاکمیتی یا حتی پیشنهاد تغییرات در ساختار فعلی هزینه‌ها باید و همه دارندگان توکن وای فای واجد شرایط رای دادن به آن می‌باشند. با این حال، همانطور که آندره کرونژ نیز اعتراف کرده است، کار در فضای دیفای مستلزم ریسک‌پذیری زیاد است.

با وجود تمام تلاش‌هایی که برای اطمینان از عملکرد شفاف پلتفرم یرن صورت گرفته است، کاربران با خطر متوسط مواجهه با ضررهای ناشی از شرایط نوسانی بازار روبرو هستند. ارز دیجیتال وای فای (YFI) نیز همچون سایر دارایی‌های دیجیتال در معرض نوسانات معاملاتی، تغییر احساسات بازار و فعالیت‌های سفته بازی توسط معامله گران بزرگ قرار دارد.

همانطور که در مورد پروژه‌های مختلف بلاکچین که در یک دوره زمانی موفق بوده‌اند دیده شده است، سرمایه‌گذاران ممکن است تصمیم بگیرند که دارایی‌های خود را حفظ کنند تا از افزایش قیمت در درازمدت بهره‌مند شوند.

با رسیدن کل ارزش قفل شده (TVL) در پروتکل یرن فایننس به بالای 6.91 میلیارد دلار، این پلتفرم به یکی از سریع‌ترین پروتکل‌های در حال رشد دیفای تبدیل شده است. با توجه به طیف وسیعی از مزایای ارائه شده و ماهیت صادقانه به کار رفته در مدل حاکمیتی آن، می‌توان یرن فایننس را در زمره مهم‌ترین پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری دیفای به حساب آورد که در دوران پس از همه‌گیری کرونا پدیدار شده است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×