» آرشیو اخبار » گزارش جدید سایت «اسپیدتست» از وضعیت سرعت اینترنت در ایران

گزارش جدید سایت «اسپیدتست» از وضعیت سرعت اینترنت در ایران

26 مهر 1401 3

بر اساس داده‌های سایت اسپیدتست، «میانه» سرعت اینترنت همراه در ایران در ماه گذشته ۱۵ رتبه، میانگین سرعت همراه ۹ رتبه و اینترنت ثابت ۳ رتبه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گذارنیوز، سایت اسپیدتست سرعت و کیفیت اینترنت را با یک سرور انتخاب شده که پیشفرض آن نزدیک‌تر به سرور کشورها است، می‌سنجد. بخش چشمگیری از اینترنت مصرفی در کشور اینترنت بین‌الملل است، اما معیار سنجش این سایت، اینترنت داخلی کشورهاست و به همین دلیل کارشناسان معتقدند داده‌های این سایت نمی‌تواند معیار درستی براس سنجیدن سرعت اینترنت باشد. شاید به همین دلیل است که با وجود محدودیت‌های اعمال شده برای دسترسی به پلتفرم‌های متخلف خارجی در کشور، رتبه ایران با افزایش رو به رو شده است.

رتبه‌بندی سایت اسپیدتست (www.speedtest.net) اساس سرعت متوسط دانلود است تا سرعت‌هایی را که کاربر احتمالاً در بازار به دست می‌آورد را به بهترین شکل منعکس کند. این سایت در نظر دارد تا ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ به ارائه داده‌های مربوط به میانگین عملکرد برای مرجع مقایسه‌ای ادامه دهد.

به اعتقاد این سایت، تحلیل داده‌ها بر اساس شاخص «میانگین» معیار بهتری برای سنجش تجربه روزمره است و شاخص «میانه» معیاری است که تجربه کاربر معمولی را نشان می‌دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

تازه‌ترین آماری که «اسپیدتست» ارائه کرده، نشان می‌دهد که سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران در ماه «سپتامبر» به طرز چشمگیری افزایش داشته و می‌توان گفت برای اولین مرتبه است که در چند سال اخیر که داده‌های این سایت به روز می‌شود، ایران توانسته جایگاه ۵۴ را در لیست کشورهای جهان از آن خود کند.

این وب‌سایت، برای سنجش رتبه و کیفیت اینترنت در کشورهای جهان، از ۲ شاخص میانه Median و میانگین Mean استفاده می‌کند.

شاخص «میانگین» همان حد متوسطی است که از یک گروه درنظر می‌گیرند، اما «میانه» نقطه وسط داده‌های آماری است. در این گزارش از هر ۲ شاخص «میانه» و «میانگین» برای بررسی وضعیت اینترنت کشورهای جهان استفاده شده است.

رتبه ایران در ماه گذشته، بر اساس شاخص میانگین برای اینترنت ثابت ۱۴۵ و در بخش اینترنت سیار ۷۴ ثبت شده بود.

گزارش جدید سایت «اسپیدتست» از وضعیت سرعت اینترنت در ایران

میانه سرعت اینترنت سیار ۱۵ پله ارتقاء یافت

بر اساس شاخص «میانه»، سرعت اینترنت سیار با ۱۵ پله ارتقاء به جایگاه ۵۴ و سرعت اینترنت ثابت بدون تغییر در جایگاه ۱۴۷ باقی مانده است.

«میانه» سرعت دانلود اینترنت سیار اکنون ۳۵.۳۶ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۰.۷۰ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر (latency) ۳۰ میلی‌ثانیه است.

نوسانات تاخیر jitter نیز از دیگر شاخص‌هایی است که در این آمار قابل مشاهده است. بر این اساس میزان نوسانات تاخیر ۱۰ میلی ثانیه است.

همچنین «میانه» سرعت دانلود اینترنت ثابت ۱۰.۴۴ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱.۴۹ و میزان تأخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است.

میانگین سرعت اینترنت ایران در جایگاه ۱۴۲

«میانگین» سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران نیز در ماهی که گذشت با افزایش روبه‌رو شد و جایگاه آن در میان کشورهای جهان ارتقاء یافت. اکنون میانگین سرعت اینترنت ایران با ۹ رتبه ارتقاء در اینترنت سیار به ۶۷ و در اینترنت ثابت با ۳ رتبه ارتقاء به جایگاه ۱۴۲ رسیده است.

میانگین سرعت دانلود اینترنت سیار بر اساس این شاخص، ۴۹.۳۳ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۳.۸۵ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۳۴ میلی‌ثانیه است. در اینترنت ثابت، سرعت دانلود ۲۳.۴۷ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۳.۶۸ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۴۰ میلی‌ثانیه است.

بر اساس گزارش این سایت، اکنون میانه سرعت جهانی دانلود اینترنت سیار ۳۳.۱۷ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۹.۳ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۲۸ میلی‌ثانیه و در اینترنت ثابت، سرعت دانلود ۷۱.۳۹ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۳۰.۶۴ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است.

میانگین سرعت اینترنت در کشورهای جهان نیز به این شکل است. میانگین سرعت جهانی دانلود اینترنت سیار ۸۴.۶۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۵.۰۲ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۳۵ میلی‌ثانیه و در اینترنت ثابت، سرعت دانلود ۱۴۳.۴۳ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۸۱.۲۲ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۱۸ میلی‌ثانیه است.

گزارش جدید سایت «اسپیدتست» از وضعیت سرعت اینترنت در ایران

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×