» آرشیو اخبار » گزارش رسمی جدید کازماس: تغییر نقش توکن اتم و چشم انداز جدید
گزارش رسمی جدید کاسموس: تغییر نقش توکن اتم و چشم انداز جدید

گزارش رسمی جدید کازماس: تغییر نقش توکن اتم و چشم انداز جدید

5 مهر 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، این خبر چند هفته پس از آن منتشر شد که شرکت تحقیقاتی دِلفی لَبز (Delphi Labs) اعلام کرد که تمرکز فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود را به سمت اکوسیستم کازماس (Cosmos) تغییر خواهد داد.

شبکه بلاکچین تعامل‌محور کازماس گزارش رسمی جدیدی منتشر کرده که در آن، در کنار تغییرات اصلی توکن اتم (ATOM) خود، یک کازماس‌هاب (Cosmos Hub) اصلاح‌شده را با هدف تقویت قابلیت همکاری و ارتقاء امنیت پیشنهاد کرده است.

این گزارش جدید کازماس در روز دوشنبه، در کنفرانس کازماوِرس (Cosmoverse) در مِدِلین (Medellin) کلمبیا منتشر شد. به‌‌روزرسانی‌‌‌‌هایی که در این گزارش مطرح شده‌اند از نظر فنی هنوز در وضعیت «پیشنهاد» هستند، اما انتظار می‌رود که در تاریخ سوم ماه اکتبر، تغییرات به انجام برسد.

تبلیغات جام جهانی قطر

کازماس، اکوسیستمی از بلاکچین‌هایی است که برای مقیاس‌بندی و تعامل با یکدیگر طراحی شده‌اند. کازماس‌هاب اولین بلاکچینی بود که در کازماس ایجاد شد و در ابتدا به عنوان یک واسطه میان بلاکچین‌های مرتبط با هم عمل می‌کرد.

گزارش رسمی جدید کاسموس: تغییر نقش توکن اتم و چشم انداز جدید

 

توکن اتم که تا کنون برای انجام معاملات در اکوسیستم کازماس استفاده می‌شد، می‌تواند برای اهداف حاکمیتی و استیکینگ (staking) نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

با اعمال تغییرات پیشنهادی این گزارش، کازماس به یک اکوسیستم تعاملی‌تر، غیرمتمرکزتر و ایمن‌تر تبدیل خواهد شد.

یکی از تغییرات مطرح‌شده در این گزارش، بازآفرینی کازماس‌هاب است، به نحوی که به عنوان یک شبکه بین‌زنجیره‌ای عمل کند. به این صورت که سایر بلاکچین‌های کازماس برای ایمن کردن شبکه بتوانند به جای یافتن استخر اعتبارسنجی خود، استخر اعتبار‌سنجی هاب را قرض بگیرند.

بیلی رِنِکَمپ (Billy Rennekamp)، مدیر محصول کازماس‌هاب اضافه کرد که، پیشنهاد ارزش پشت این انتقال به امنیتِ بین‌زنجیره‌ای، شبکه کازماس را «به طور قانونی و قابل‌دفاع، غیرمتمرکز» می‌کند.

بر اساس این گزارش، امنیت بین‌زنجیره‌ای، کازماس‌هاب را قادر می‌سازد تا «میزبان دسته جدیدی از برنامه‌های کاربردی با عملکردهای تکمیلی باشد». در این گزارش آمده است:

«امنیت بین‌زنجیره‌ای، مسیری سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر را در اختیار زنجیره‌های مصرف‌کننده قرار می‌دهد و پلتفرم توسعه حاصل از امنیت بین‌زنجیره‌ای به اشخاص ثالث این امکان را می‌دهد که از زیرساخت‌های اساسی هاب برای ساخت برنامه‌های کاربردی تجاری استفاده کنند».

این گزارش همچنین مدل صدور (issuance model) جدیدی را برای توکن بومی اتم پیشنهاد کرده که هدف آن، ایجاد تعادل بهتر میان رشد اکوسیستم و پذیرش بین‌زنجیره‌ای است؛ در حالی که امنیت ارائه‌شده توسط زنجیره اصلی نیز همچنان حفظ می‌شود.

سیاست پولی جدید دو مرحله خواهد داشت: «انتقال» و «پایدار شدن وضعیت».

در مرحله انتقال، در ماه نخست ۱۰ میلیون اتم صادر خواهد شد و سپس صدور اتم با یک نرخ کاهشی ادامه خواهد یافت، تا در ۳۶ ماه بعد به مرحله پایدار شدن وضعیت برسد.

اِتان بوچمَن (Ethan Buchman)، یکی از بنیان‌گذاران کازماس، گفت که این مدل جدید صدور توکن، به سایر بلاکچین‌های کازماس این امکان را می‌دهد که با کازماس‌هاب و اتم ارتباط بیشتری برقرار کنند.

علاوه بر این، در این گزارش طرحی برای حصول ارزش بیشتر برای توکن اتم ارائه شده است، که این کار با فعال‌سازی لیکوئید استیکینگ اهرمی (leveraged liquid staking) انجام می‌شود.

این طرح به دارندگان اتم این امکان را می‌دهد که به همان راحتی که توکن‌های اتم خود را انباشت کرده‌اند، بتوانند آن را از انباشت خارج نمایند. این ویژگی به زودی با ماژول لیکوئيد استیکینگ کازماس فعال خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بهبود تجربه کاربری و بهره‌وری سرمایه ناشی از لیکوئید استیکینگ آنقدر قابل‌توجه است که مستلزم ادغام کامل اقتصادی در اکوسیستم بین‌زنجیره‌ای‌ـ محور کازماس است.

یک کاربر توئیتر با نام دِلفی‌اینتِرن (delphiintern) در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ نظر خود را در مورد گزارش رسمی ۲۷ صفحه‌ای جدید کازماس این گونه بیان کرده است:

خلاصه این گزارش عبارت است از:
– مقیاس‌بندی اقتصادی ایمن
-اتم‌دلار ($ATOM) به عنوان ارز ذخیره
-موتور اقتصادی جدید

قطعاً ارزش خواندن را دارد!

انتشار این گزارش رسمی چند هفته پس از این که شرکت تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری دِلفی لَبز تغییر تمرکز فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود بر اکوسیستم کازماس را اعلام کرد، صورت گرفت. این شرکت تحقیقاتی عواملی همچون سرعت شبکه،‌ نقدینگی زنجیره، غیرمتمرکزسازی کافی و تعامل بین‌زنجیره‌ای را به عنوان عوامل کلیدی پشت این تصمیم خود بر تلاش تحقیقی و توسعه‌ای برای کمک به رشد بیشتر کازماس معرفی کرد.

مترجم: رائفه خلیلی
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×