» آرشیو اخبار » گذراندن زمستان با ذخایر گاز موجود بزرگترین چالش اروپا
گذراندن زمستان با ذخایر گاز موجود بزرگترین چالش اروپا

گذراندن زمستان با ذخایر گاز موجود بزرگترین چالش اروپا

14 مهر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی امروز گفت که در حالی که ذخیره‌سازی گاز اروپا برای زمستان امسال تقریباً پر است، اما ذخایر گاز می‌تواند چالش بزرگی برای اروپا باشد.

فاتح بیرول در حاشیه نشست شورای اقتصادی فنلاند گفت که در حال حاضر نزدیک به 90 درصد ذخایر گاز در اروپا پر است.
اما این تنها برای زمستان پیش رو ممکن است کافی باشد.

او با اشاره به طرح 10 ماده ای آژانس بین المللی انرژی در مورد چگونگی کاهش اتکای اروپا به گاز روسیه پس از تهاجم کرملین به اوکراین، عنوان کرد: ترجیح می دادم کشورهای اروپایی خیلی سریع تر و هوشمندانه‌تر به توصیه های ما واکنش نشان می‌دادند. اما جایگاهی که ما الان داریم بد نیست و من انتظار دارم که اگر هیچ غافلگیری وجود نداشته باشد ( غافلگیری سیاسی و فنی )و زمستان، یک زمستان عادی باشد، اروپا می تواند این زمستان را با کمترین ضرر پشت سر بگذارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

ذخایر گاز اروپا تا کی دوام خواهد آورد

در این مرحله، بیرول گفت که سطح ذخیره‌سازی احتمالاً در این زمستان به 25 تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.بنابراین سؤال این است که چگونه می‌توانیم از 25 یا 30 درصد در سال 2023 به 80-90 درصد برسیم. البته این بار روسیه به ما کمک کرد ودر چند ماه گذشته مقدار گازی که از روسیه وارد کرده‌ایم باعث شد سطح ذخایر بالا برود.
علاوه بر این، چین به دلیل آنچه بیرول آن را «عملکرد اقتصادی بسیار کند» می‌ داند، «کمتر از آنچه که پیش‌بینی شده بود گاز وارد کرده بود.
به گفته بیرول، این سناریو ممکن است در سال 2023 تغییر کند، به ویژه در مورد چین. سال آینده، اگر واردات گاز چین با رشد اقتصاد آن افزایش یابد، از ماه مارس تا زمستان آینده، چند ماه نسبتاً دشوار خواهیم داشت.
او گفت: «بنابراین زمستان امسال سخت است، اما زمستان آینده ممکن است بسیار سخت تر باشد،» و افزود که آمادگی برای زمستان بعد باید از امروز آغاز شود.

اظهارات بیرول در زمانی بیان می‌شود که با ادامه جنگ در اوکراین، اروپا در تلاش است تا منابع انرژی خود را جایگزین وانرژی مورد نیاز خود را تامین کند.
بر اساس گزارش یورواستات، روسیه در سال گذشته بزرگترین تامین کننده نفت و گاز طبیعی اتحادیه اروپا بود، اما در گزارشی که این هفته منتشر شد، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد صادرات گاز از روسیه به اتحادیه اروپا در سال جاری کاهش قابل توجهی داشته است.
در جدیدترین گزارش این سازمان مستقر در پاریس آمده است: با وجود ظرفیت تولید و حمل و نقل موجود، روسیه از ابتدای سال 2022 عرضه گاز خود به اتحادیه اروپا را نزدیک به‌ 50 درصد کاهش داده است. در این گزارش می‌افزاید: «در شرایط کنونی، توقف کامل گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا را نمی‌توان پیش از فصل سرما 2022/23 که بازار گاز اروپا در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارد، نادیده گرفت».
به عنوان نشانه ای از چالش برانگیز بودن وضعیت فعلی، شرکت انرژی Orsted اخیراً اعلام کرد که پس از دستور مقامات دانمارکی به فعالیت در سه تأسیسات سوخت فسیلی ادامه می دهد یا آنها را دوباره راه اندازی می کند. در بیانیه ای در آخر هفته، Orsted ( که بزرگترین سهامدار آن دولت دانمارک است) گفت که این تصمیم “برای تضمین امنیت تامین برق در دانمارک” اتخاذ شده است.
چند روز قبل از اعلام Orsted، یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ انرژی اروپایی، RWE آلمان، گفت که سه واحد زغال‌سنگ قهوه‌ای آن «به‌منظور تقویت امنیت عرضه و صرفه‌جویی در مصرف گاز در تولید برق، به‌طور موقت به چرخه تولید برق بازمی‌گردند». RWE گفت که هر یک از واحدها ظرفیت 300 مگاواتی دارند.

منبع: سی‌ان‌بی‌‌سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×