» آرشیو اخبار » گام استارت‌آپ هلندی به سوی تولید انبوه یک خودروی جدید
لایت یر

گام استارت‌آپ هلندی به سوی تولید انبوه یک خودروی جدید

29 دی 1401 10

پاییز سال گذشته میلادی استارت‌آپ هلندی «لایت یر»(Lightyear) شروع به ساخت اولین سری از خودروهای الکتریکی کرد که مستقیما از نور خورشید، نیرو تولید می‌کرد. اکنون این استارت‌آپ پس از موفقیت اولین خودروی خود، یک گام به سوی توسعه نسل جدیدی از خودروهای خورشیدی برداشته و توانسته ۱۰ هزار مدل از «لایت یر ۲» را به یک شرکت لیزینگ تجاری Arval پیش‌فروش کند.

به گزارش گذارنیوز و به نقل از آی او، اولین مدل این خودرو با نام لایت یر زیرو «Lightyear 0»، با قیمت ۲۵۰ هزار یورو عرضه شد. این خودرو که مجهز به پنل‌های خورشیدی خمیده در سرتاسر کاپوت و سقف است، می‌تواند دو ماه بدون شارژ در آمستردام در تابستان و تا هفت ماه در پرتغال حرکت کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۶ در هلند تأسیس شد و از سال گذشته در حال توسعه لایت یر ۲ «Lightyear 2» دومین مدل پرتیراژ خود، با قیمت اولیه حدود ۴۰ هزار یورو بوده است. به گفته این شرکت، انتظار می‌رود که لایت یر ۲ تا سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه برسد.

نسخه مفهومی «لایت یر ۲» چند هفته گذشته در نمایشگاه فناوری CES 2023 در لاس وگاس ارائه شد. این شرکت فناوری پیشرفته هلندی چندی پیش لیست انتظار برای دومین مدل تولیدی خود را باز کرد. قیمت تخمینی حدود ۴۰ هزار یورو است.

تبلیغات جام جهانی قطر

لایت‌یر در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: طرف‌های علاقه‌مند می‌توانند هم‌اکنون در لیست انتظار ثبت‌نام کنند تا وقتی مدل برای سفارش در دسترس قرار گیرد، در صف اول باشند. البته کمی باید صبر کنید، زیرا تولید انبوه آن تا پایان سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

“لکس هوفسلوت” (Lex Hoefsloot)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران لایت یر گفت: «لایت یر ۲» به ما در مأموریت خود کمک می‌کند تا دنیای پاک را برای همه در دسترس قرار دهیم. این اولین خودروی الکتریکی است که به مردم اجازه می‌دهد تا پایداری را در اولویت قرار دهند. از طریق استفاده کارآمد از نور خورشید، «لایت یر ۲» وابستگی به شبکه‌های برق را که بیش از حد زیاد شده‌اند، کاهش می‌دهد.

در مقایسه با سایر خودروهای الکتریکی، «لایت یر ۲» تا ۵۰ درصد کمتر کربن دی اکسید منتشر می‌کند و برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد.

شرکت سازنده خودروی لایت یر اخیراً در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار کرده که ۱۰ هزار مدل اضافی از «لایت یر ۲» تولید خواهد کرد. این خودروها توسط شرکت لیزینگ تجاری Arval پیش‌سفارش داده شده است.

مجموع پیش‌سفارش‌های «لایت یر ۲» در بازار تجاری اکنون به بیش از ۲۱ هزار خودرو رسیده است. این عدد فروش نزدیک به ۸۴۰ میلیون یورویی را می‌رساند. یک هفته پیش لایت یر لیست انتظار را برای مصرف کنندگان باز کرد. این افراد می‌توانند با ثبت نام، در روند پیش سفارش مدل‌های «لایت یر ۲» در اواخر امسال اولویت داشته باشند.

«آلن ون گروندال»، مدیر عامل Arval ، می‌گوید که Arval در زمینه تحرک پایدار جاه‌طلبی‌های زیادی دارد. فناوری لایت یر مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است. به همین دلیل است که این خودروها یک مکمل عالی برای ناوگان ما هستند. جاه‌طلبی Arval این است که ناوگان خود را تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۷۰۰ هزار وسیله نقلیه الکتریکی افزایش دهد.. بنابراین از ۱۰ هزار خودروی «لایت یر ۲» که به Arval برای رسیدن به این هدف کمک می‌کنند، بسیار استقبال می‌شود.

«لکس هوفسلوت»، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران لایت یر از اعتماد Arval سپاسگزار است و تخصص و حضور بین‌المللی آنها را ستایش می‌کند. هوفسلوت گفت: علاوه بر ارائه خودروهای برقی با انرژی خورشیدی ما به مصرف‌کنندگان، Arval به‌عنوان یک شرکت لیزینگ نقشی حیاتی در در دسترس قرار دادن فناوری‌های ما به مردم ایفا می‌کند.

«لایت یر ۲» مدل قابل دسترس لایت یر برای بازار انبوه است. با افزودن پنل‌های خورشیدی به سانروف و کاپوت، این خودرو می‌تواند برد خود را دو برابر کرده و با هر بار شارژ برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر را ارائه دهد. همچنین سه برابر کمتر از یک خودروی الکتریکی معمولی به شارژ نیاز دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×