» آرشیو اخبار » گاز طبیعی در مسیر نزولی
گاز طبیعی

گاز طبیعی در مسیر نزولی

16 آذر 1401 4

تاخیر در راه اندازی مجدد پایانه گازی فری پورت و آب و هوای معتدل و ملایم باعث شده است که روند قیمت گاز طبیعی، مسیری نزولی در پیش گیرد. به نظر می رسد تا زمانی که تقاضای گرمایش بالا نرود، این وضعیت ادامه خواهد یافت.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تاخیر در راه اندازی مجدد پایانه گازی فری پورت و آب و هوای معتدل و ملایم باعث شده است که روند قیمت گاز طبیعی، مسیری نزولی در پیش گیرد. به نظر می رسد تا زمانی که تقاضای گرمایش بالا نرود، این وضعیت ادامه خواهد یافت. چرا که راه‌اندازی مجدد ترمینال گازی فری پورت (Freeport LNG) به نظر چندان نزدیک نیست.

معاملات آتی گاز طبیعی روز سه‌شنبه به پایین‌ترین حد خود در 9 ماه اخیر رسید، زیرا معامله‌گران برای هفته آینده آب و هوای معتدلی را در قیمت گذاری های خود لحاظ کرده اند. با این چشم انداز، به نظر می رسد که انرژی بیشتری در انبارها باقی خواهد ماند. ذخایر گاز طبیعی تا این زمان از سال، حدود 2.4 درصد کمتر از میانگین 5 ساله (سال 2017 تا 2021) است. علاوه بر آب و هوای معتدل، باید این نکته را هم در نظر داشت که تقاضا برای گاز طبیعی، به دلیل تاخیر در راه اندازی مجدد کارخانه صادرات گاز طبیعی فری پورت واقع شده در تگزاس از اواسط دسامبر تا پایان سال محدود شده است.

به گزارش رویترز، برخی از تحلیلگران گفته اند که شروع به کار فری پورت تا پایان سال هم بعید به نظر می رسد؛ به طوری که انتظار نمی رود فری پورت (Freeport) تا ژانویه یا فوریه یا حتی دیرتر به چرخه کار بازگردد. روز سه شنبه، معاملات آتی گاز طبیعی تحویل ژانویه به 5.372 دلار رسید که 0.205 دلار یا 3.68 درصد کاهش نشان داد. صندوق سهام گاز طبیعی ایالات متحده (UNG) با کاهش 0.69 دلاری یا 4.06 درصدی به 16.41 دلار رسیده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

چشم انداز عرضه و تقاضای گازطبیعی

طبق آمارهای ارائه شده توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (Refinitiv)، میانگین تولید گاز در 48 ایالت آمریکا تاکنون (7 دسامبر) به 99.6 میلیارد مکعب در روز رسیده است که از رکورد ماهانه 99.6 میلیارد مکعبی در ماه نوامبر افزایش نشان می دهد.

با شروع هوای سردتر، این آژانس پیش‌بینی کرد که میانگین تقاضای گاز ایالات متحده، از جمله صادرات گاز طبیعی، از 117.3 میلیارد مکعب در روز در هفته جاری به 119.5 میلیارد مکعب در روز در هفته آینده خواهد رسید. پیش بینی این هفته بیشتر از مقادیر پیش بینی شده توسط اداره اطلاعات انرژی روز دوشنبه بود، در حالی که پیش بینی آن برای هفته آینده کمتر است.

در اخبار دیگر، میانگین مقدار گاز جریان یافته به کارخانه های صادراتی LNG ایالات متحده تا کنون به 12.0 میلیارد مکعب در روز رسیده است که از 11.8 میلیارد مکعب در روز در نوامبر افزایش یافته است. این در مقایسه با رکورد ماهانه 12.9 میلیارد مکعب در روز در ماه مارس کمتر است.

احتمال گرمتر شدن هوا

حتی پس از کاهش حجم عظیمی از تقاضای گرمایش به دلیل چشم انداز آب و هوای 15 روزه، مدل ها هنوز سرمای قابل توجهی قبل از پایان سال را با قطعیت نشان نداده اند.

نگاهی به گزارش ذخیره سازی هفتگی اداره اطلاعات انرژی در روز پنجشنبه

اداره اطلاعات گاز طبیعی (NGI) می‌گوید که آمارهای ذخیره‌سازی ارائه شده به بازار به گونه ای بوده است که مانع از افزایش قیمت ها شده است. تخمین‌های برداشت زودهنگام ذخیره‌سازی نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر آب و هوای ملایم احتمالاً ظرف چند هفته موجودی‌ انبارهای انرژی به مازاد میانگین پنج ساله برمی گردند. اداره اطلاعات گاز طبیعی (NGI) در حال بیان امکان برداشت 25 میلیارد فوت مکعب (Bcf) ذخایر برای پایان هفته 2 دسامبر است. این در حالی است که میزان برداشت در سال قبل 49 میلیارد فوت مکعب بوده و میانگین 5 ساله آن 59 میلیارد فوت مکعب (Bcf) است.

گاز طبیعی ژانویه

چشم انداز کوتاه مدت گاز طبیعی

 این روند احتمالاً تا زمانی که تغییری به سمت تقاضای گرمایش بیشتر ایجاد شود ادامه خواهد یافت. انتظار نمی رود خریداران هفته ها، شاید ماه ها از پایانه گازی فری پورت (Freeport LNG) حمایت دریافت کنند و این روند نزولی را تشدید می کند. به یاد داشته باشید که کارخانه فری پورت می تواند حدود 2.1 میلیارد فوت مکعب در روز (bcfd) تولید کند. بدون آن، تقاضا باید از جای دیگری تامین شود. در همین حال، تولید افزایش یافته و تقاضای گرمایش به دلیل شرایط آب و هوا کاهش یافته است.
از نظر تکنیکال، فروش شدید تا پایین ترین قیمت 10 آوریل در 4.412 دلار و پایین ترین قیمت 6 دسامبر 2021 در 3.961 دلار هدف احتمالی بعدی می باشد. در روند صعودی، بازار باید ابتدا شکاف بین 6.052 تا 6.621 را پر کند تا به هدف کوتاه مدت 6.757 تا 7.092 دلار برسد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:  fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×