» اقتصاد » کشاورزی » کودهای شیمیایی بی کیفیت مانعی برسر راه تولید
کودهای شیمیایی بی کیفیت مانعی برسر راه تولید

کودهای شیمیایی بی کیفیت مانعی برسر راه تولید

26 مهر 1401 3

عرضه کود یارانه ای بی کیفیت یکی از مباحثی است که این روزها به مناقشه بین فعالان کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده، موضوعی که در صورت صحت آن به گفته کارشناسان تولید کشور را تهدید می کند.

به گزارش گذارنیوز، هدف استفاده از کودهای شیمیایی نیل به حداکثر تولید است، ضمن اینکه به باور کارشناسان این روش علاوه بر افزایش تولید، بر کیفیت محصولات کشاورزی هم بسیار موثر است و درست به همین خاطر اهمیت کود شیمیایی برای تولید محصولات زراعی را نمی توان نادیده گرفت با اینحال برخی از تولیدکنندگان و صاحب نظران معتقدند کودهای شیمیایی به کار رفته در صنعت کشاورزی در سال های اخیر، فاقد کیفیت مناسب است.

برخی از فعالان حوزه کشاورزی، علت این اتفاق را واردات محصولات بی کیفیت از کشوری مانند چین می دانند و معتقدند تحریم ها باعث شده تا جنس‌های فاقد کیفیت و تقلبی در بازار زیاد شود؛ شرایطی که بازار را برای افراد متقلب داغ کرده است.

واردات محصول بی کیفیت

مدیرعامل فروشگاه کشاورزی آنلاین می گوید: متاسفانه کود و سم مورد استفاده در کشاورزی فاقد کیفیت لازم است. ما به واسطه تحریم‌ها برای واردات کالاهای مورد نیازمان با محدودیت و دشواری مواجه هستیم و کشورها از چنین شرایطی با فروش محصولات بی‌کیفیت یا کم کیفیت سوءاستفاده می‌کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مرتضی نظری با بیان اینکه راهکار مسئولان در تحریم ها خودکفایی است، می افزاید: خودکفایی در ذات خودش بسیار هم پسندیده است، اما در شرایطی که ما از امکانات اولیه آن بهره‌مند باشیم. متاسفانه در شرایط فعلی تحریم باعث شده تا جنس‌های فاقد کیفیت و تقلبی در بازار زیاد شود که ادامه این روند حاصلی جز ضرر مصرف کننده و کشاورز نخواهد بود.

وی با بیان اینکه واردات کالاهای فاقد کیفیت هرروز بیشتر می‌شود، می افزاید: گاهی مواقع آنچه که در کشورهایی مانند چین به عنوان ضایعات محسوب می‌شود به کشور ما به عنوان محصولات وارداتی ارسال می‌شود.

گاهی مواقع آنچه که در کشورهایی مانند چین به عنوان ضایعات محسوب می‌شود به کشور ما به عنوان محصولات وارداتی ارسال می‌شود.

او ضمن طرح این موضوع که محصولات درجه دو و سه از کشورهایی مانند چین و پاکستان به ایران وارد می شود، می گوید: ظاهرا مدیران این موضوع را در نظر ندارند که استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت در کشاورزی باعث تولید محصولاتی می‌شود که در نهایت ثمره‌ای به جز بیماری و مرگ برای جامعه نخواهد داشت. در گذشته تنوع در کیفیت محصولات وارداتی وجود داشت، اما در سال های اخیر، واردات محصولات با کیفیت درجه دو یا سه زیاد به چشم می‌خورد.

درحالی که مدیرعامل فروشگاه کشاورزی آنلاین به صورت کلی کیفیت کود و سم وارداتی را مردود می خواند، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور کودهای یارانه ای اوره و فسفاته که از سوی جهاد کشاورزی به زارعان عرضه شده را هم فاقد کیفیت می داند.

فقدان کیفیت کودهای یارانه ای

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه کودهای یارانه ای اوره و فسفاته فاقد کیفیت لازم است، می گوید: از طرفی این وزارتخانه در تحویل همین کودها هم تاخیر داشته است.

علی قلی‌ایمانی با بیان اینکه هم اکنون زمان مصرف کود فسفاته بوده و با گذشت زمان، کوددهی اراضی دیگر بازدهی نخواهد داشت می افزاید: این امر به ویژه در محصولات استراتژیک گندم و جو اهمیت بیشتری دارد، چراکه اکنون بهترین زمان کود فسفاته است تا بازدهی مناسب را داشته باشد. علاوه بر مشکل تأخیر در تأمین کود، ناکافی بودن سهم کودهای یارانه بزرگترین مشکل کشاورزان به شمار می رود ضمن اینکه این کودها کیفیت بسیار پایینی دارند.

به جز فعالان حوزه کشاورزی، متخصصان هم نسبت به وجود کودهای بی کیفیت یارانه ای متعرف شدند چراکه اخیرا یک دکتری بیوتکنولوژی در رسانه ها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است.

مواد مؤثر کود کمتر از نصف

یک دکتری بیوتکنولوژی در رسانه ها اعلام کرد: طبق نتایج آزمایشگاهی، مواد مؤثر در کودهای یارانه‌ای کمتر از نصف میزان ذکر شده بر روی کیسه‌ها است. کود بی کیفیت رابطه مستقیمی با با افت تولید و کاهش بهره وری در مزارع دارد، ادامه این روند، تولید محصولات کشاورزی را به مخاطره می اندازد.

متاسفانه کود و سم مورد استفاده در کشاورزی فاقد کیفیت لازم است

ساسان خزاعی با بیان اینکه نتیجه آزمایشات انجام شده بر روی این کودها، ما را به این تصمیم رساند که به رغم ارزانی کودهای یارانه‌ای به سراغ کودهای گران قیمت بازار آزاد، اما با کیفیت بیشتر برویم، تاکید کرد: افت تولید در صورت استفاده از کودهای یارانه‌ای آنقدر زیاد خواهد بود که ارزانی این کودها را غیر قبل توجیه می کند. بی‌توجهی وزارت جهادکشاورزی به کیفیت کودهای یارانه‌ای می‌تواند در دراز مدت خود را با کاهش چشمگیر تولید به ویژه در محصولات استراتژیک نشان دهد.

با وجود تاکید کشاورزان، تولیدکنندگان و کارشناسان به کاهش کیفیت کود، سم و بذر و تهدیدی که این روند در آینده حوزه تولید را می کند، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی صراحتا این موضوع را تکذیب می کند.

کیفیت کود، خط قرمز ماست

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی می گوید: کیفیت کودهای یارانه ای خط قرمز این شرکت و وزارت جهاد کشاورزی است. سامانه کنترل کیفیت مستقر در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که از کارخانه‌های تولیدی تا کارگزاری‌های فروش را دربر می‌گیرد، به طور سیستماتیک اجازه ورود و توزیع کودهای کم کیفیت را نمی‌دهد.

حمید رسولی در خصوص محموله های وارداتی، می گوید: میزان کنترل و نظارت بر کیفیت کودهای وارداتی سخت‌گیرانه‌تر از تولیدات داخلی است.

با توجه به اینکه کود یکی از اصلی‌ترین نهاده‌ها به دلیل تأثیر مستقیم آن بر تولید به شمار می رود نیاز است تا وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید نسبت به تامین به موقع و عرضه این محصولات با کیفیت به کشاورزان اهتمام جدی ورزد تا بر اساس آنچه کارشناسان پیش بینی کردند در آینده به مشکلی در تولید محصولات کشاورزی و خسران فعالان این حوزه مواجه نشویم.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×