» آرشیو اخبار » تعداد کلاهبرداری‌های رمزارزی در یوتیوب ۵ برابر شده است
کلاهبرداری‌

تعداد کلاهبرداری‌های رمزارزی در یوتیوب ۵ برابر شده است

28 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، گزارشی که توسط گروپ-آی‌بی (Group-IB)، یک شرکت امنیت سایبری سنگاپوری منتشر شده، نشان می‌دهد که تعداد کلاهبرداری‌های رمزارزی که از دامنه‌های جعلی استفاده می‌کنند در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بسیار افزایش یافته است. تعداد این دامنه‌ها پنج برابر شده و بیشتر این کمپین‌ها، اگرچه توسط روس‌ها ثبت می‌شوند، اما برای سرمایه‌گذاران رمزارزی انگلیسی و اسپانیایی زبان طراحی شده‌اند.

کلاهبرداری

دامنه‌های مرتبط با کلاهبرداری‌های رمزارزی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به شدت رشد کردند

تعداد دامنه‌هایی که برای انجام کلاهبرداری‌های رمزارزی استفاده می‌شوند در نیمه اول سال ۲۰۲۲ چندین برابر شده است. طبق گزارشی که توسط گروپ-آی‌بی، شرکت امنیتی مستقر در سنگاپور منتشر شده، تعداد این دامنه‌ها که به عنوان صفحات خوش آمدگویی برای استریم‌های کلاهبرداری در یوتیوب استفاده می‌شوند، در نیمه اول امسال پنج برابر شده است. امسال بیش از ۲۰۰۰ مورد از این دامنه‌ها ثبت شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

اکثر این سایت‌های کلاهبرداری رمزارزی از نام شخصیت‌های معروف در حوزه ارزهای دیجیتال برای جذب قربانیان خود استفاده می‌کنند. از جمله این افراد می‌توان به رئیس جمهور السالوادور، نجیب ابوکیله (Nayib Bukele)، کریستیانو رونالدو (Cristiano Ronaldo) و دیگر حامیان معروف ارزهای دیجیتال مانند مایکل سِیلِر (Michael Saylor) و ایلان ماسک (Elon Musk) اشاره کرد.

بیش از ۶۰ درصد این دامنه‌ها از طریق شرکت‌های روسی ثبت شده‌اند، اما به جوامع سرمایه‌گذاران رمزارزی اسپانیایی و انگلیسی زبان هدایت می‌شوند که هدف اصلی آنها هستند.

کلاهبرداری

بازار استریم‌های رمزارزی جعلی در یوتیوب

رشد این نوع کلاهبرداری‌ها به دلیل وجود یک بازار زیرزمینی که به فروش تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز برای ایجاد یک استریم رمزارزی جعلی در یوتیوب اختصاص داده شده، امکان پذیر است. اکثر این استریم‌ها به طور متوسط ​​بین ۱۰،۰۰۰ تا ۲۰،۰۰۰ بیننده دارند که توسط کلمات کلیدی مانند ETH ،Ark ،Shiba و XRP برای کاربران جذاب می‌شوند. گروپ-آی‌بی در این باره گفت:

«کلاهبرداران این موارد را در اختیار دارند: یک صرافی‌ ارزهای دیجیتال برای حساب‌های هک شده یوتیوب، خدماتی که بینندگان را افزایش می‌دهند، راهنماها، ویرایشگر وب‌سایت، توسعه‌دهندگان پنل مدیریت، دامنه‌های مختلف، هاست غیرقابل نفوذ و ابزارها و افرادی که می‌توانند ویدیوهای دیپ‌فیک (deepfake) را تولید کنند.»

دیپ‌فیک‌ها به ابزاری کاربردی برای هکرها تبدیل شده‌اند و آنها حتی موفق شده‌اند هولوگرام‌های زنده‌ای از کارمندان صرافی‌ها ایجاد کنند تا تیم‌های توکن‌ها را فریب دهند و مبلغی را برای لیست شدن در آن صرافی‌ها از آنها دریافت کنند.

همچنین سرویس‌هایی برای ایجاد این وب‌سایت‌ها و کارهای گرافیکی در جهت جذب سرمایه‌گذاری در این کلاهبرداری‌ها وجود دارد. توصیه می‌شود که مراقب هدایای رمزارزی خیلی خوب و بیش از حد رویایی باشید و همیشه از رسمی بودن منابعی که این موارد را تبلیغ می‌کنند اطمینان حاصل کنید.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: news.bitcoin

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×