» ارز دیجیتال » افزایش 32 درصدی کلاهبرداری حوزه کریپتو در بریتانیا
کلاهبرداری رمزارز

افزایش 32 درصدی کلاهبرداری حوزه کریپتو در بریتانیا

7 آذر 1401 4

بریتانیا در رکودی شدید قرار دارد؛ هر زمان که شرایط اقتصادی رو به سختی می رود، کلاهبرداری به ویژه در صنعت کریپتو، با وعده ارائه سود کلان افزایش می یابد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بریتانیا در حال حاضر در یک رکود شدید به سر می برد و هزینه های زندگی در این کشور به شدت افزایش یافته است. این امر موجب شده تا برخی از مردم در برابر کلاهبرداری کریپتو آسیب پذیرتر از دیگران باشند.

بر اساس داده‌های سرویس ملی گزارش تقلب در بریتانیا (Action Fraud) که توسط روزنامه اقتصادی-سیاسی فایننشال تایمز در روز دوشنبه گزارش شد، کلاهبرداری از طریق ارزهای دیجیتال در انگلیس 32 درصد افزایش یافته و به 226 میلیون پوند، معادل 27 میلیون دلار، در یک سال رسیده است.

«هینش شاه»، دستیار ارشد حسابدار قانونی در دادگستری، به فایننشال تایمز گفت: «هر زمان که شرایط اقتصادی رو به سختی می رود، کلاهبرداران همیشه با وعده های سود کلان به دنبال جذب سرمایه‌گذاران کم تجربه هستند».

تبلیغات جام جهانی قطر

البته این گونه جرایم در حوزه رمزنگاری قبلا نیز در بریتانیا شایع بوده است و افسران پلیس در این کشور صدها میلیون پوند ارز دیجیتال را کشف و ضبط کرده اند. به دلیل حجم زیاد این نوع از جرایم کارشناسان و متخصصان حوزه کریپتو در ادارات پلیس سراسر کشور مستقر شده اند. افزایش حجم جرایم کلاهبرداری در صنعت کریپتو در حالی رخ می دهد که این بخش همچنان با پیامدهای ناشی از سقوط صرافی بزرگ FTX دست و پنجه نرم می کند.

همانطور که اشاره شد، زیان مالی مربوط به صنعت رمزارز که از اکتبر 2021 (مهر 1400) تا سپتامبر 2022 (شهریور 1401) به سرویس ملی گزارش تقلب در بریتانیا گزارش شده بود، 226 میلیون پوند بود، که 32 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. تعداد حوادث گزارش شده 16 درصد افزایش یافته و به 10030 مورد رسیده است.

این اعداد بخشی از آمار گسترده تر کلاهبرداری است که سازمان تجارت خدمات مالی بریتانیا اعلام کرد در طول همه گیری که مردم عادت های مالی خود را تغییر داده و به صورت آنلاین تغییر کرده است، کلاهبرداری به طور کلی ۸ درصد در سال افزایش یافت و در سال ۲۰۲۱ به 1.3 میلیارد پوند رسید.

کریپتو و کلاهبرداری

در ماه می (اردیبهشت) که در آن به اصطلاح استیبل کوین ترا (UST) سقوط کرد و بر تعدادی دیگر از رمزارزها و شرکت‌ های فعال در این عرصه تاثیر گذاشت، مجموعا 33 میلیون پوند زیان گزارش شد.

طبق گفته های شرکت حقوقی Pinsent Masons، از زمان کاهش شدید ارزش رمزارزها، تعداد زیادی از کاربران قربانی کلاهبرداری‌ های راگ پول (Rug Pull) شده‌اند. این کلاهبرداری ها شامل توسعه دهندگان رمزارز است که پروژه را رها کرده و با سرمایه سرمایه گذاران فرار می کنند.

سایت کوین مارکت کپ این کلاهبرداری را چنین تعریف می‌کند: «نوعی از کلاهبرداری که در آن توسعه‌ دهندگان یک پروژه، آن را رها می‌ کنند و پول سرمایه ‌گذاران را به سرقت می ‌برند». راگ پول در لغت به معنی کشیدن فرش از زیر پای کسی است و به روشنی تصویر واضحی از چیزی که در عمل رخ می‌ دهد، را نشان می دهد.

به گزارش بی بی سی، نوامبر گذشته، سازندگان توکنی که قول دسترسی به یک بازی آنلاین مبتنی بر نمایش محبوب نتفلیکس «بازی مرکب» (Squid Game) را داده بود، پیش از رها کردن پروژه، حدود 2.5 میلیون پوند از سرمایه گذاران خرده فروشی به سرقت برده بودند.

با توجه به مبالغ هنگفتی که برخی از سرمایه گذاران کریپتو در طول رونق کسب کردند، کلاهبرداری های مربوط به ارزهای دیجیتال می تواند تاثیر جدی به ویژه روی سرمایه‌گذاران کوچک داشته باشد.

یکی دیگر از کلاهبرداری های رایج استفاده از تاییدیه های جعلی است که از جانب افراد مشهور به کاربران ارائه می شود. در همین راستا، طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال، کلاهبردارانی که هویت ایلان ماسک را جعل کرده بودند، در کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال سال گذشته، میلیون‌ ها دلار از دارایی معامله گران آمریکایی را به سرقت بردند. پلیس بریتانیا نیز هشدار داده است که طرح‌ های مشابهی در بریتانیا در حال انجام است که سرمایه گذاران این حوزه باید مراقب آن باشند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منابع: coindesk و ft

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×