» آرشیو اخبار » کدام کشور اروپایی اصلی‌ترین مشتری کالاهای ایرانی است؟

کدام کشور اروپایی اصلی‌ترین مشتری کالاهای ایرانی است؟

9 آبان 1401 3

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی تجارت مشترک ایران، ترکیه و عربستان سعودی با اتحادیه اروپا پرداخته که نشان از فاصله قابل توجه در آمار این همکاری‌های مشترک دارد.

به گزارش گذارنیوز، بر اساس آمارهای ارائه شده از عملکرد اقتصادی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، در هشت ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، این کشورها حدود ۱۹۶۷ میلیارد یورو واردات داشته‌اند که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افزایشی حدودا ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین این اتحادیه در این مدت حدود ۱۶۵۸ میلیارد یورو صادرات داشته، که با رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. در این مدت بحران ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش بهای کالاهای اساسی و انرژی باعث شده که واردات سوخت‌های معدنی و روان کننده در اتحادیه اروپا به ۵۴۴ میلیارد یورو برسد که نسبت به سال قبل افزایشی ۲.۵ برابری را نشان می‌دهد.

در طول این مدت، اروپا ۷۴ درصد از واردات خود را از کشورهای خارج از این اتحادیه انجام داده و از این عدد سهمی ۴۳ درصدی به کشورهای آسیایی رسیده است. این در حالی است که در میان تمام صادرات انجام شده از سوی کشورهای آسیایی به اروپا، چین سهمی حدوداً ۴۹ درصدی داشته است. در این مدت ترکیه، عربستان سعودی و ایران به ترتیب سهمی ۳.۳، ۱.۳ و ۰.۰۵ درصدی در تامین کالاهای اروپا داشته‌اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مقایسه عملکرد تجاری سه کشور در معامله با اروپا نشان می‌دهد که ترکیه در هشت ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۵ میلیارد دلار صادرات به اروپا داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. در همین مدت ترکیه از اروپا ۶۳ میلیارد یورو واردات داشته که رشدی هفت درصدی را نشان می‌دهد.

عربستان سعودی نیز در طول این مدت ۲۶ میلیارد یورو صادرات به اروپا داشته که نشان دهنده رشد ۱۰۳ درصدی است. در این مدت اروپا نیز به این کشور عربی حدود ۲۰ میلیارد یورو صادرات داشته که رشدی ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد که صادرات ایران به اتحادیه اروپا در این مدت ۷۳۲ میلیون یورو بوده که رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد و همچنین واردات ایران از این اتحادیه ۲.۷ میلیارد یورو بوده، که حاکی از رشد ۱۱ درصدی است.

در این مدت پنج کشور آلمان، ایتالیا، اسپانیا، رومانی و بلغارستان اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به اروپا بوده‌اند و بالاترین رشد صادرات ایران نیز به اسلوونی، جمهوری چک و بلژیک اختصاص یافته است.

در این مدت آلمان، ایتالیا، هلند، فرانسه و رومانی اصلی‌ترین صادرکنندگان اروپایی کالا به ایران بوده‌اند.

منبع: ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×