» آرشیو اخبار » روند کاهشی نرخ بیکاری جوانان در دولت سیزدهم
روند کاهشی نرخ بیکاری جوانان در دولت سیزدهم

روند کاهشی نرخ بیکاری جوانان در دولت سیزدهم

23 مهر 1401 4

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ساله را در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۷ درصد کاهش یافت و به‌تبع آن اشتغال جمیعت ۱۵ساله و بیشتر امسال ۰/۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش گذارنیوز، جمعیت ۱۵ساله و بیشتر حدود ۶۳ میلیون و ۷۰۲ هزار نفر است که از این تعداد ۲۶ میلیون نفر حدود ۴۱ درصد مشارکت اقتصادی دارد.

جمعیت شاغل ۲۳ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر و جمعیت بیکار ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر است. بررسی روند بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نشان می‌دهد که امسال حدود ۰.۷ درصد کاهش نرخ بیکاری در این قشر داشته‌ایم.

همچنین بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله ۲.۷ درصد کاهش‌یافته است که بیکاری مردان نیز ۳.۳ درصد در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل کاهش را نشان می‌دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

سهم نرخ بیکاری جوانان در دولت گذشته

سهم نرخ بیکاری جوانان در دولت گذشته نزدیک به ۱۰ درصد بود که در این دولت به ۸.۹ درصد رسیده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ساله نیز ۱.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد که این آمار در مردان ۱.۵ درصد و در زنان ۱.۷ درصد روند کاهشی داشته است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی، نشان می‌دهد که در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته این شاخص، ۱.۲ درصد کاهش‌یافته است.

روند کاهشی نرخ بیکاری جوانان در دولت سیزدهم

سهم طرح کهاد در اشتغال جوانان

طرح کهاد از مجموعه سیاست‌های راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «توسعه توانایی‌های مهارتی دانش‌آموختگان دانشگاهی» و اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی برای جامعه هدف دانشجویان است.

در این طرح دانشجویان متناسب با رشته تحصیلی و علاقه‌مندی خود، با شرکت در یک دوره آموزش مهارتی، آماده جذب در بازار کار می‌شوند.

دانشجویان در این طرح معادل ۱۸ واحد دانشگاهی را در سه ترم دانشگاهی آموزش دریافت می‌کنند تا هنگام تحصیل یک مهارت را آموزش ببینند و پس از فارغ‌التحصیلی، از آن مهارت در کنار مدرک تحصیلی برای اشتغال استفاده کنند.

سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، متولی ارائه آموزش‌های مهارتی به اقشار مختلف به‌ویژه جوانان در رده‌های سنی است تا از این طریق با کسب مهارت‌های فنی و آموزش بتوانند در محیط کار واقعی مشغول به فعالیت شوند و آموخته‌هایشان را در کنار مباحث علمی به کار گیرند.

در این طرح استانداردهای شغلی مرتبط با هر رشته ارائه می‌شود تا جوانان ضمن تحصیل و مهارت‌آموزی در رشته‌های تحصیلی و موردعلاقه خود بتوانند هنگام ورود به بازار کار با واقعیت‌های دنیای کاری مواجه شوند.

آموزش‌های نظری و تئوری به‌تنهایی برای ورود به دنیای کار کافی نیست؛ بلکه در کنار آن کسب مهارت‌های تخصصی و علمی کمک می‌کند تا جوانان با تلفیق مباحث نظری و علمی در حوزه کاری خود موفق عمل کنند.

اشتغال جوانان یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در دولت سیزدهم به آن توجه شده است «آیت‌الله رئیسی» رئیس جمهوری کشورمان نیز در جلسه شورای‌عالی اشتغال، بر ضرورت همکاری دولت، مجلس و بخش خصوصی برای شناسایی و رفع مشکلات و موانع پیشروی تسهیل ایجاد اشتغال تأکید کرده و ایجاد اشتغال را از مسائل اولویت‌دار دولت برشمرده و از همه وزرا خواسته است که موضوع اشتغال را در اولویت دستور کارهای خود قرار دهند.

ضرورت فعال‌کردن همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود و ارتقای بهره‌وری، نیازمند همکاری همه نهادها است تا شاهد کاهش نرخ بیکاری در جوانان و ایجاد فرصت‌های شغلی باشیم.

روند کاهشی نرخ بیکاری جوانان در دولت سیزدهم

 

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×