» آرشیو اخبار » کاهش 5 هزار مگاواتی مصرف برق با تعویض الکتروموتور کولر آبی
کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق با تعویض الکتروموتور کولر آبی

کاهش 5 هزار مگاواتی مصرف برق با تعویض الکتروموتور کولر آبی

31 شهریور 1401 6

گفت: اجرای کامل طرح تعویض الکتروموتور ۲۰ میلیون کولر آبی موجود در کشور کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش گذارنیوز، «محمدمهدی پیغمبرزاده» در گفت‌وگوی اختصاصی افزود: اکنون حدود ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور موجود است که الکتروموتورهای آنها قدیمی است که مصرف بالایی هم دارند.

طرح تعویض الکتروموتورهای آبی با هدف اصلاح مصرف

کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق با تعویض الکتروموتور کولر آبی

معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران ادامه داد: باهدف اصلاح مصرف طرحی تعریف شده با عنوان طرح تعویض الکتروموتورهای آبی که باعث می‌شود مصرف برق این کولرها تا نصف کاهش یابد.

تبلیغات جام جهانی قطر

پیغمبرزاده خاطرنشان کرد: اجرای کامل این طرح ظرفیت کاهش توان ۵ هزار مگاواتی برای کل کولرهای آبی موجود در کشور به همراه دارد.

وی از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح خبر داد و گفت: پیش‌نویس مصوبه آن آماده شده و مقرر است از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده شود، برای آنکه بستر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

پیغمبرزاده افزود: سرمایه‌گذار برای تعویض اقدام خواهد کرد و سپس از محل صرفه‌جویی در مصرف برق و سوخت ناشی از عدم تولید برق نیروگاه، بازگشت سرمایه با سازو کاری که تدوین می‌شود و با محوریت سازمان برنامه‌وبودجه اتفاق خواهد افتاد.

معاون بهره‌وری انرژی ساتبا اجرای این طرح را منوط به مصوب شدن آن در شورای اقتصاد دانست و ادامه داد: البته پیش‌نویس لازم تهیه شده و مقرر است به شورا ارسال شود.

احتمال متولی‌گری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در اجرای طرح تعویض یک میلیون کولرگازی فرسوده

پیغمبرزاده در باره ورود سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به بحث طرح تعویض یک میلیون کولرگازی فرسوده گفت: فعلاً ساتبا در این طرح ورود نکرده و مجری آن شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) است.

وی ادامه داد: اما پیشنهادی ارائه شد تا کار متولی‌گری اجرای این طرح به ساتبا منتقل شود و در حال رایزنی دوطرفه هستیم تا هم بتوان انتقال مسئولیت این کار به ساتبا باشد و هم اصلاحیه‌های لازم را روی مصوبه داشته باشیم تا موانع و مشکلات رفع شود.

طرح جایگزینی یک میلیون کولرگازی فرسوده با کولرهای گازی راندمان بالا

طرح «جایگزینی یک میلیون کولرگازی فرسوده با کولرهای گازی راندمان بالا» بر اساس مجوز شورای اقتصاد و در راستای استفاده از ظرفیت‌های ماده «۱۲» قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور انجام می‌شود.

در این طرح کولرهای گازی فرسوده مشترکان در مناطق جنوبی کشور با انواع بهینه و کارا جایگزین خواهد شد و فقط یک‌سوم هزینه آن به صورت اقساطی از مشترک دریافت و باقی‌مانده هزینه اجرای طرح از محل صرفه‌جویی سوخت حاصله و منابع داخلی صنعت برق به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.

کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق با تعویض الکتروموتور کولر آبی

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×