» آرشیو اخبار » کاهش قیمت جهانی روغن‌ و لبنیات
کاهش قیمت جهانی روغن‌ و لبنیات

کاهش قیمت جهانی روغن‌ و لبنیات

15 آبان 1401 6

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل‌متحد اعلام کرد: قیمت جهانی موادغذایی به پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته رسید.

به گزارش گذارنیوز به نقل از فائو، آب‌وهوای مناسب، عرضه محصولات کشاورزی مانند جو را تقویت کرده است و تورم فزاینده تجارت کالا را محدود می‌کند. این موضوع به مهار شوک‌های عرضه از دریای سیاه کمک کرده و باعث شده است که شاخص هزینه ماهانه موادغذایی از سوی سازمان ملل در اکتبر ۰.۱ درصد کاهش یابد و در پایین‌ترین حد خود از ژانویه باقی بماند.

ادامه کاهش برای خانوارهایی که با بحران هزینه زندگی مقابله می‌کنند، تسکین خواهد بود. این شاخص برای هفتمین ماه کاهش یافته است که طولانی‌ترین رکود آن در ۹ سال گذشته است.

قیمت جهانی موادغذایی در ماه اکتبر ثابت ماند، زیرا اختلالات عرضه ناشی از جنگ در اوکراین تا حدی با کاهش تقاضا برای کالاهای اساسی جبران شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل‌متحد روز جمعه (۴ نوامبر) اعلام کرد که قیمت گوشت، شکر، روغن‌های گیاهی و لبنیات کاهش یافته است.
ارین کولیر، اقتصاددان در فائو گفت: با این حال، شاخص نسبت به سال‌های اخیر به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و دلار آمریکا در حال افزایش است که

تأمین عرضه را برای کشورهای واردکننده موادغذایی دشوارتر می‌کند.

تغییر قیمت کالاها در قفسه‌های فروشگاه‌های موادغذایی ممکن است زمان ببرد، زیرا تولیدکنندگان با هزینه‌های بالاتر نیروی کار و انرژی مقابله می‌کنند. بعلاوه، مسیر محموله‌های غلات و روغن از اوکراین همچنان نامشخص است که یک عنصر حیاتی برای قیمت موادغذایی در آینده است.

غلات در طول ماه سه درصد افزایش یافت. روسیه این هفته پس از تعلیق کوتاهی که کشتی‌ها را به طور موقت متوقف کرد، سهم خود در پیمان صادرات محصولات اوکراین را از سر گرفت. این قرارداد در اواسط نوامبر تمدید می‌شود و مقامات هنوز تمدید آن را تأیید نکرده‌اند.

کولیر گفت: قیمت گندم و ذرت هر دو تحت تاثیر عدم قطعیت مداوم قرار گرفتند. شاخص موادغذایی سازمان‌ملل در ماه مارس واندکی پس از جنگ روسیه و اوکراین و تعطیلی بنادر اوکراین، به یک رکورد رسید.

منبع: مهر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×