» آرشیو اخبار » کاهش ذخایر گندم آمریکا در 20 سال گذشته
کاهش

کاهش ذخایر گندم آمریکا در 20 سال گذشته

23 مهر 1401 6

وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد:‌ ذخایر گندم این کشور به کمترین میزان 20 سال گذشته خود کاهش داشته است و پیش بینی می شود که سال آینده قیمت رشد عجیبی داشته باشد.

به گزارش گذارنیوز؛ رشد روز به روز قیمت کالاهای اساسی در جهان، باعث شده ابرهای تیره و تار روی امنیت غذایی کشورهای حتی پیشرفته جمع شود و هنوز قصد کنار رفتن ندارد.

3 دلیل تهدید امنیت غذایی جهان

سه دلیل عمده در این زمینه وجود دارد نخست کاهش تولیدات کشاورزی به دلیل تاثیر گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی، دوم اختلال در عرضه به دلیل شیوع ویروس کرونا که از دو سال پیش سایه خود را بر کل جهان گسترده و سوم  جنگ روسیه و اوکراین که از 6 ماه پیش عرضه کالاهای اساسی بر بازارهای جهانی را محدود کرده است.

در زیر نمونه ای از این تاثیر را به گواه وزارت کشاورزی آمریکا بر امنیت غذایی این کشور بررسی می‌کنیم.

تبلیغات جام جهانی قطر

بخش پژوهش اقتصادی، وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده است که میزان ذخایر گندم این کشور به شدت کاهش یافته و پیش بینی کرده که قیمت در این کشور رکورد جدیدی را ثبت کند.

بر اساس گزارش آمارهای ملی کشاورزی آمریکا، میزان ذخایر گندم آمریکا برای سال 2022/23 در ماه جاری با 34 میلیون بوشل کاهش به رقم 576 میلیون بوشل رسیده است که کمترین میزان طی 15 سال اخیر است.

کاهش گندم آمریکا به کمترین میزان 20 سال گذشته

محصول گندم آمریکا براورد شده که به 1650 میلیارد بوشل برسد که 133 میلیون بوشل نسبت به ماه گذشته پایین تر است.

بر اساس این آمار اگرچه تولید نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافته اما کمترین میزان طی 20 سال اخیر را ثبت کرده است. بنابراین واردات کمترین انتظاری است که برای جبران این کاهش تولید باید انجام شود.

این گزارش تاکید می‌کند که چشم انداز قیمت این محصول اساسی به دلیل کاهش عرضه و نیز ابهام در وضعیت جنگ روسیه و اوکراین که صادرات از بندر سیاه را مختل کرده، بیشتر شود.

علاوه بر این قیمت گندم فصلی هم در آمریکا رکورد زده و دو دهم دلار در ماه جاری رشد کرده و به رقم 9.2 دلار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش،‌ همانطور که از نمودار ستونی که وزارت کشاورزی آمریکا منتشر کرده مشخص است،‌ذخایر گندم این کشور از سال 2016/17 روند کاهش به خود گرفته و حتی سال آینده نیز این کاهش تشدید خواهد شد. و همچنین خط ترندلاین این نمودار نشان میدهد که قیمت این محصول  سال آینده به بیشترین میزان تاریخی خود در این کشور خواهد رسید.

زمانی امنیت غذایی حادتری شود که بدانیم تولید گندم و کالاهای اساسی در کشورها بسیار کم تر شده است از سوی دیگر کشورها به دلیل اینکه در آینده به مشکل کمبود نخورند، میزان ذخایر خود را روز به روز افزایش می دهند.

مسئله دیگر این است که تقاضا به دلیل افزایش روز افزون جمعیت بر عرضه فزونی پیدا کرده است.

و مسئله مهمتر اینکه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، چشم انداز صادرات کالا و نیز تولید در این کشور برای سال آینده بسیار مبهم و تار است این دو کشور در مجموع 30 درصد غلات دنیا را تامین می کردند.

منبع: فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×