» آرشیو اخبار » کاربران گوگل فکر می‌کنند بیت کوین مرده است

کاربران گوگل فکر می‌کنند بیت کوین مرده است

7 تیر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در حالی که BTC در مسیر ثبت قیمت پایانی کندل ماهانه زیر میانگین متحرک 200 هفته‌ای قرار دارد، معامله گران خود را برای نوسانات شدید بازار در ماه جولای تحت تأثیر پیشران‌های کلان اقتصادی آماده کرده‌اند.

 

گرچه بیت کوین (BTC) هفته جدید را بالای قیمت 20 هزار دلار آغاز کرد، اما این رمزارز در حال حرکت به‌به سمت یک کف قیمت جدید است، چراکه قیمت از سطح حمایت کلیدی خود فاصله زیادی دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

BTC/USD پس از سپری کردن یک آخر هفته آرام که با یک جهش موقتی به 22هزار دلار همراه بود، دوباره به قیمت پایانی 24 ژوئن خود در بازار فیوچرز CME نزدیک شده است.با توجه این روند، باید بررسی کرد که بیت ‌کوین در روزهای آتی به کدام سمت خواهد رفت؟

ترکیب تهدیدات کلان اقتصادی و احساسات نزولی معامله‌گران، شرایط فعلی بازار را برای یک سرمایه‌گذار عادی از حالت ایدئال خارج کرده است. به رغم افزایش قیمت بیت کوین در هفته گذشته، بازار ارز دیجیتال همچنان تحت تأثیر عوامل کلانی است که روند بازار را در سال 2022 دیکته کرده است.

در همین حال، با نزدیک شدن به پایان ماه ژوئن، بیت کوین ممکن است بدترین عملکرد ماهانه خود از سال 2018 را ثبت کند.

در حالی که تورم رو به افزایش بوده و بازار رمزارز در حال تقلا است تا از سقوط جلوگیری کند، کوین تلگراف نگاهی به پنج عامل محرک بالقوه بازار برای هفته‌اینده انداخته است.

تریدرها انتظار دارند که کاتالیزورها در ماه ژوئیه قیمت را دست خوش تغییر کنند

«بی علاقگی» کلمه خوبی برای توصیف حس عمومی تریدرهای بیت کوین در این هفته است.

در حالی که صعود آخر هفته بازار باعث غافلگیری تریدرها شد، اما داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان می‌دهد که بیت کوین از قیمت‌هایی که بسیاری انتظار آن را دارند، فاصله زیادی دارد.

با توجه به اینکه میانگین متحرک 200 هفته‌ای (WMA200) دور از دسترس است، احساسات کلی بازار کماکان نزولی است، همان‌طور که از «ترس شدید» در شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال مشهود است.

 

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

 

تحلیلگر آن‌چین شرکت تحلیلی کریپتوکوانت (CryptoQuant) یعنی ونچر فاندر (Venturefounder) در یک پست توییتری در تاریخ 27 ژوئن نوشت: « BTCدر 6 ماه آینده دچار کاپیتولاسیون (فروش عمده) خواهد شد و به کف سیکل خود (جایی بین 14 هزار دلار و 21 هزار دلار) خواهد رسید، سپس اکثر سال 2023 را بین قیمت 28 هزار دلار و 40 هزار دلار نوسان خواهد کرد و دوباره بعد از هاوینگ، روی 40 هزار دلار خواهد ایستاد».

تحلیل ونچر فاندر بیانگر این باور گسترده است که بیت ‌کوین هنوز به کف قیمت خود نرسیده است و هرگونه افزایش قیمت آن یک حرکت موقتی است که سرمایه‌ها را از دست تازه‌واردهای بازار و بازیگران کوچک خارج می‌کند.

و اما انتظارها این است که هفته اول ماه ژوئیه با نوسانات شدیدی در میان ارزهای دیجیتال و دارایی‌های ریسک‌پذیر همراه باشد.

کریپتو تونی (Crypto Tony) تریدر معروف بازار رمزارز اظهار کرد: «اتفاق خاصی یک شبه برای بیت کوین رخ نمی‌دهد، اما به دلیل عدم وجود کاتالیزورها در حال حاضر انتظار یک هفته کاملاً آرام را دارم.»

«ماه ژوئیه به دلیل کاتالیزورهای پیش رو با نوسانات زیادی همراه خواهد بود.»

آرتور هیز (Arthur Hayes)، مدیرعامل سابق صرافی مشتقات بیتمکس (Bitmex) نیز اظهار داشت: «هفته اول ماه آینده دوره‌ای است که پیشران‌های کلان باری دیگر باعث ضرر سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال خواهد شد.»

او در یک پست وبلاگی در اوایل ماه ژوئن، به افزایش نرخ بهره در امریکا و کاهش ترازنامه فدرال رزرو به عنوان پیش زمینه سقوط بازارهای مالی و دارایی‌های ریسک‌پذیر اشاره کرد.

وی گفت: «تا تاریخ 30 ژوئن (پایان سه ماهه دوم)، فدرال رزرو نرخ بهره را 75 واحد پایه افزایش خواهد داد و شروع به کاهش ترازنامه خود خواهد کرد. 4 ژوئیه مصادف با روز دوشنبه است که فدرال رزرو و بانک‌ها تعطیل هستند. این بهترین شرایط برای یک ریزش عمیق دیگر در بازار ارز دیجیتال است.بنابراین تا سقوط شدید بازار فقط چند روز فاصله داریم.

همان‌طور که کوین تلگراف گزارش داد، تحلیلگران روی کف قیمت بین 14 هزار دلار تا 16 هزار دلار اجماع دارند، اما اکنون سطح 11 هزار دلار نیز به گزینه‌ها اضافه شده است که این سطح 84.5 درصد پایین‌تر از اوج قیمت بیت ‌کوین در 67 هزار دلار قرار دارد.

 

نمودار یک ساعته بیت کوین (صرافی بیت استمپ) منبع: TradingView

آیا بازار نزولی کنونی عادی است؟

در حالی که برخی به دلیل وحشت از بازار در حال فروش بیت‌کوین‌های خود هستند، تحلیلگران در تلاش‌اند تا نشان دهند که فعلاً هیچ چیز غیر عادی در دامنه بازار نزولی بیت کوین مشاهده نشده است.

از جمله آنها، شرکت تحلیلی گلسنود (Glassnode) است که در مقاله تحقیقاتی اخیر خود تحت عنوان Bear of Historic Proportions, بازار را به آرامش زیر قیمت 20،000 دلار دعوت کرد.

«کف قیمت‌ در بازارهای نزولی از نظر تاریخی معمولاً 75 الی 84 درصد پایین‌تر از سقف قیمت بیت ‌کوین قرار داشته و از 260 روز (در سال‌های 2019-20 ) تا 410 روز (در سال 2015) به طول انجامیده‌اند.»

«با قیمت فعلی که 73.3 درصد پایین‌تر از اوج قیمت بیت ‌کوین در نوامبر 2021 است و با در نظر گرفتن مدت زمان 227 الی 435 روزه، این بازار نزولی اکنون کاملاً عادی به نظر می‌رسد.»

آنچه که اوضاع فعلی را غیرعادی جلوه می‌دهد بیت کوین نیست، بلکه واکنش سرمایه‌گذاران به تغییرات قیمت آن است.اگرچه ضررهای بیت ‌کوین در دامنه نرم‌های تاریخی خود قرار دارد، اما میزان «فروش بیت ‌کوین در ضرر» از رکوردهای قبلی عبور کرده است.

گلسنود خاطرنشان کرد: «سقوط اخیر قیمت به ناحیه 20 هزار دلاری با رکورد بیشترین ضرر تحقق یافته بیت ‌کوین در طول تاریخ همراه بود.»

«سرمایه‌گذاران در مجموع در یک روز 4.234 میلیارد دلار ضرر کردند که این نسبت به رکورد قبلی 3.457 میلیاردی در اواسط سال 2021 است، 22.5 درصد بالاتر است.»

همچنین حجم ضررهای اخیر به شکل بیتکوینی، سومین ضرر بزرگ در تاریخ بیت کوین محسوب می‌شود.

 

نمودار سود/ضرر خالص تحقق یافته بیت کوین. منبع: Glassnode

 

BTC با خطر ثبت قیمت پایانی ماه زیر 200WMA مواجه است

اکنون سه روز به پایان ماه ژوئن و بسته شدن کندل ماهانه باقی مانده است و شرایط بیت ‌کوین بسته به دیدگاه یک فرد، می‌تواند هم نگران‌کننده و هم جالب باشد.

در حال حاضر بیت کوین زیر یک سطح کلیدی قرار دارد که در طی دو ریزش قبلی از قیمت حمایت کرده بود، میانگین متحرک 200 هفته‌ای (WMA200) که هرگز سطح آن پایین نیامده و در حال حاضر روی 22 هزار و 430 دلار قرار دارد.

همان‌طور که کوین تلگراف اخیراً گزارش داد، در بازارهای نزولی قبلی بیت کوین 200WMA را به عنوان حمایت خود حفظ کرد، در حالی که به زیر آن سایه هم زد و به کف خود رسید.

با این حال، این بار این سطح در حال تبدیل به یک سطح مقاومتی است و تلاش خریداران برای تکرار روندهای تاریخی تاکنون با شکست مواجه شده است. به همین خاطر، همان‌طور که خالق مدل انباشت به جریان بیت ‌کوین پلن‌بی (PlanB) گفته، پایان این ماه می‌تواند «جالب» باشد، زیرا این اولین ماهی خواهد بود که قیمت پایانی کندل ماهانه ممکن است زیر 200 WMA بسته شود.

نموداری که در تاریخ 26 ژوئن ارسال شده، رابطه بیت کوین با 200WMA را در مقابل فاصله از هاوینگ بعدی نشان می‌دهد. این نمودار سیکل‌های چهار ساله بیت ‌کوین را به همراه الگوی بازار نزولی در بر می‌گیرد.

در همین حال، چک میت (CheckMate)، تحلیلگر آن‌چین on-chain)) پلتفرم گلسنود، به عوامل خرسی غیرعادی که اکنون منجر به نزولی شدن BTC شده، اشاره نمود.

وی خاطرنشان کرد علاوه بر اینکه قیمت زیر 200WMA قرار دارد، بلکه زیر قیمت تحقق یافته خود و در عمق ناحیه کف خرید ضریب مایر (Mayer Multiple) نیز قرار دارد.

ضریب مایر نشان می‌دهد که قیمت تا چه حد از میانگین متحرک 200 روزه خود فاصله دارد و احتمال سود به دست آوردن در صورت خرید BTC در قیمت مورد نظر چقدر بالا خواهد بود.

چک میت در بخشی از توئیت خود نوشت: «این اتفاق در گذشته فقط در 13 مورد از 4360 مورد رخ داده است که 0.2 درصد از کل روزهای معاملاتی بیت ‌کوین را نشان می‌دهد.»

 

سقوط دامیننس بیت کوین از سقف چند ماهه خود

همین اواخر بود که آلت‌کوین‌ها به دلیل ورشکستگی چند پروژه بزرگ از جمله ترا و سلسیوس حتی بیشتر از بیت کوین دچار ضرر شدند.

با این حال، اکنون ورق برگشته و دامیننس (سلطه بازار) بیت کوین پس از جهش خود در سال جاری، سقوط کرده است و این امر این حدس و گمان‌ها را برانگیخته که آلت‌کوین‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت افزایش پیدا کنند.

«دامیننس بیت کوین به شدت در حال نزول است. در حال حاضر برتری به نفع آلت‌کوین‌ها است.»

سهم بازار بیت کوین پس از رسیدن به اوج 11 ماه اخیر خود در 48.36 درصد در 11 ژوئن، در زمان نگارش این مقاله به 43.46 درصد کاهش یافته است که افتی قابل توجه در مدت زمانی کمتر از سه هفته محسوب می‌شود.

به باور تریدر کهنه کار بازارهای مالی، پیتر برنت (Peter Brandt)، سلطه نسبی بیت کوین در مقابل آلت‌کوین‌ها می‌تواند اهمیت زیادی برای گاوها داشته باشد.

برنت نوشت: «این نمودار بسیار مهم است»

وی در رابطه با دامیننس بیت ‌کوین اظهار داشت: «یک افزایش قاطع به بالای 50 درصد بسیار مثبت خواهد بود.»

در همین حال، برخی دیگر بر این عقیده‌اند که علی‌رغم کاهش اخیر دامیننس بیت کوین، آلت‌کوین‌ها درخشش معناداری نخواهند داشت.

طبق گفته ونچرفاندر (VentureFounder)، هولد کردن بیت ‌کوین کماکان بهترین استراتژی برای یک سرمایه‌گذار است.

«در یک بازار نزولی عادی آلت‌کوین‌ها بیشتر از بیت کوین دچار ضرر می‌شوند.»

با این حال، در 2 هفته گذشته آلت‌کوین‌ها (به طور کلی) صعودی بودند. بنابراین این بار یا متفاوت است یا صعود آن‌ها دوام نخواهد داشت. دامیننس بیت کوین نیز در محدوده 40 الی 48 درصد باقی مانده است.

نمودار روزانه بیت کوین. منبع: TradingView

 

بیت کوین دوباره توجه عموم را به خود جلب کرده است، اما به دلیلی نه چندان خوب

بیت کوین در بین کاربران عمومی اینترنت بیشتر از هر زمان دیگری در سال جاری توجه جلب کرده است، اما آیا باید از این امر خوشحال شد؟

داده‌های Goggle Trends حاکی از آن است که در این ماه میزان جست‌وجوی «Bitcoin» در گوگل به بالاترین حد خود از ماه مه 2021 رسیده است.

 

میزان جستجوی بیت ‌کوین در گوگل در سراسر جهان. منبع: Google Trends

با این حال بیت ‌کوین اکنون پایین‌ترین قیمت‌های بلندمدت خود را هدف قرار داده است و این نشان می‌دهد که این حوادث بازار بوده که افزایش توجه مردم به بیت ‌کوین در اینترنت را به همراه داشته است.

برای مقایسه باید گفت که سقف میزان جست‌وجوی بیت ‌کوین در ماه نوامبر در مقابل ماه جاری بسیار پایین‌تر است.

از این رو، افزایش عناوینی همچون «بیت کوین مرده است» در سطح اینترنت، به عنوان یک نشانه‌ احتمالی مبنی بر اینکه بازار در فاز «کاپیتولاسیون» قرار دارد، تلقی شده است.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع : کوین تلگراف 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×